Socialt informationsöverflöd
Studier visar att människor har ofta och återkommande talkontakt, det vill säga ringer och pratar med, i snitt fem nära vänner eller familjemedlemmar. Cirka 15 personer har vi en direkt och personlig dialog med via text, som mejl och IM. Först därefter kommer våra många 100-tals ”vänner” som vi träffar via social broadcast som på Facebook och Twitter.
Vårt agerande i det olika kommunikationskanlarna skiljer sig markant. Vi tenderar att vara mer personliga desto direktare kontakten är, medan broadcast kommunikationen handlar om att profilera sig och få ut sina åsikter. Vi förväntar oss inte respons. Många väljer att endast konsumera, och deltar inte i offentliga dialoger, de iaktar och läser.
Vi tror att vi når en tipping point, när allt fler människor, konstant ”broadcastar” sitt liv, och bruset ökar och mängden kommunikation blir svår att hantera. Då kommer vi att sträva efter att begränsa vår yttre vänskapskrets. Vårt intresse att följa de vänner som verkligen står oss nära, blir mer intressant. Ett exempel på det är nya Windows Live Messenger, som samlar in all information från önskade sociala nätverk. Via enkel selektering kan användaren välja, vilka han eller hon vill ”lyssna” på, samtidigt som vi för en personlig och direkt kommunikation via IM.
Under förra veckans branchevent, SIME, fångade vi upp två presentationer som belyser samma resonemang. Alexander Bard talar om att vikten av avskildhet och integritet och han tar det så långt som att dela in oss i kommunikativa klasser. Överklassen förstår hur man kan kapitalisera på det sociala nätet och underklassen är den stora massan människor som låter sig utnyttjas och förlorar sin integritet på köpet. Bard förutspådde kontroversiellt ”att det sociala nätet är på utdöende och det privata nätet är på uppåtgående.”
Etnografen Stefana Broadbent, som även hon talade på SIME, upplyste om att vi inte har förändrat vårt sociala beteende. Vår utökade vänskapskrets via exempelvis Facebook har inte påverkat antalet personer vi för en personlig direkt dialog med. Det är fortfarande samma 15 – 20 personer. Därimot har tekniken med smartphones och sociala nätverk förändrat oss, så att vi för den privata dialogen i fler sammanhang.
Vi tror att du och jag kommer ha ett fortsatt intresse att se och delta i det sociala broadcast fenomenet, men vi tror även att behovet av direkt kommunikation och intimitet kommer att öka. Direkta möten, avskilldhet och intimitet blir centralt. Vad tror du?
Mikael Falk & Johnas Liljegren
Brand Strategists
Creative Sales Microsoft Advertising
And then we went into the ’80s
snooki weight loss China Xiniya Fashion’s XNY CEO Qiming Xu on Q2 2014 Results
snooki weight lossFlirty Bridesmaid Dresses that Your Friends Can Wear After the Ceremony
Tidigare Uncategorized
- Instagram lockade 2 000 frivilliga “modeller”
2 000 medlemmar ställde upp med Instagrambilder när Friskis & Svettis kallade. 60 medlemsbilder valdes ut och användes i lika många... - Europa gör Honda Civic störst
Honda i Sverige samarbetar mer än tidigare med Honda Motor Europe om mediestrategier, investeringar och lanseringsmaterial. Honda Civic... - Telenor gör sig mer synliga
Telenor var den mest intensiva annonsören i alla kategorier på den svenska delen av internet i april. Det senaste halvåret har Telenors... - Ikano Bank gör det enkelt för sig
Ikano Banks koncept “Hos oss vet du alltid vad du får” är den mest exponerade bankreklamen på den svenska delen av internet.... - Blocket storsatsade på julklappshjälp
Blocket var det näst mest annonserade varumärket på internet i december. Framförallt var det exponeringen av Blocket Shopping i julhandeln... - Linas matkasse är topp-tio online
Linas matkasse har förstärkt andelen internetbaserad reklam under hösten. Därmed blev Linas ett av de tio mest exponerade varumärkena ... - Bythjuls fokus gav dubblad försäljning
Bythjul.com minskade antalet nätverk och sajter för sin displayannonsering. Resultatet blev fördubblad försäljning jämfört med tidigare... - Har du en story att berätta?
En bra story är nyckeln till lyckad marknadsföring. Ny teknik och nya beteenden öppnar för nya former av storytelling, och i dagens... - Match exponerade sig fem miljarder gånger
Match är den verkliga storannonsören på den svenska delen av internet.Vanligen ges internetanvändare flera hundra miljoner möjligheter... - Socialt informationsöverflöd
Studier visar att människor har ofta och återkommande talkontakt, det vill säga ringer och pratar med, i snitt fem nära vänner eller... - Vinhandel dominerar på webben
Vingruppens e-handel med varumärken som Wineworld, Vinunic och Wineagency dominerar dryckesannonseringen på nätet. Gruppens banners har... - Reklam över flera skärmar
Det pratas mycket om multi-tasking, media meshing eller konvergens av flera medier och tekniska plattformar. De nya konsumentbeteenden vi... - Så kombinerar vi kreativitet med sälj
“Creative Sales”, vad är det för en titel egentligen. Att vara kreativ och samtidigt sälja? Kreativa och intressanta lösningar... - Top15
ideas on how to utilize snowshoes weight loss tips How to Work for a Fashion Magazineticklwheng your extravagant about different ways... - Top Streetwear fokuserar på priset
Top Streetwear drog igång sin annonsering under juli och fick 77 miljoner exponeringar under en månad.Märket säljer hiphop- och streetkläder... - Miamipool och Folkpool stora i juli
Under juli månad var Miamipool den största annonsören i kategorin hem och trädgård. Märket hade 186 miljoner exponeringar.Miamipool... - Microsoft introducerar Creative Acceptance Policy (CAP)
Microsoft har tagit fram en global guide för kreativa riktlinjer som gäller alla Microsoft Advertising-produkter.CAP-riktlinjerna ger... - Sport var den största nyheten
Den största annonsören i kategorin nyheter var under mars ESPN 360. Reklamen hade under en månad 58 miljoner exponeringar och budskapet... - Aftonbladet.se samarbetar med flera
Lokala erbjudanden har klättrat in på listan över de mest annonserade varumärkena. Lokala erbjudanden hade i april 112 miljoner exponeringar.... - Även starkare drycker syns på nätet
I kategorin mat och dryck är Bottleshop247 den fjärde största annonsören. Under det senaste halvåret hade sajten 65 miljoner exponeringar.Bottleshop247... - Tre ägargrupper störst på KIA-index
Ägargrupperna MSN, Schibsted och Bonniers står för 64 procent av alla besök på KIA-index sajter.MSN.se, Hotmail och Messenger, som... - Klockor med annonsplats överst på listan
I kategorin data är det Clocklink som haft flest exponeringar under det senaste halvåret. På Clocklink.com är det fritt fram att... - Cocoo.se gör mest modereklam
Smyckesbutikerna Cocoo.se och Bettiesgalleria.com gör mest reklam i kategorin kläder och mode.Coco Jacoel är namnet på kvinnan som... - Beckers tvåa efter Ikea
Näst efter Ikea är färgtillverkaren Beckers den största internetannonsören i kategorin hem och trädgård.Under perioden augusti till... - 7,8 miljoner webbläsare på MSN:s nätverk
MSN:s nätverk besöktes av 7,8 miljoner webbläsare under vecka 9. Sammanlagt använder cirka 4,5 miljoner svenskar nätverket med MSN.se,... - Tradera är borta från listan
Auktionssajten Traderas annonsering har sjunkit kraftigt under året. Under november och december hade märket 1 miljon exponeringar. I... - Blogg.se får Aller Net att öka
Aller Net ökade med 590 000 besökare mellan vecka 49 och vecka 4.Aller Net är Allers nätverk där bland annat Blogg.se, Passagen och... - Blogg.se får Aller Net att öka
Aller Net ökade med 590 000 besökare mellan vecka 49 och vecka 4.Aller Net är Allers nätverk där bland annat blogg.se, passagen och... - Tradera är borta från listan
Auktionssajten Traderas annonsering har sjunkit kraftigt under året. Under november och december hade märket 1 miljon exponeringar. I... - Unga bloggade om jobbsök
Arbetsförmedlingen har testat nya vägar för att sprida jobbsökarinformation. På Jobbsökarna.se bloggade unga arbetslösa om sin vardag.Jobbsökarna... - MSN störst, Messenger tvåa
Sedan vecka 46 redovisar Kiaindex separata siffror för trafiken på Hotmail och Messenger. Det har fått till följd att Microsoft ligger... - 3 står för var tionde banner
Under oktober månad ökade de största webbannonsörerna sina investeringar. Värdet av bannerutrymmet de köpt uppskattas till över 72... - Börjessons synliga julbord
Börjessons Restaurang och utflyktsbåtar ligger på tredje plats i kategorin mat och dryck med 41 miljoner exponeringar det senaste halvåret.Företaget... - MSN störst, Messenger tvåa
Sedan vecka 46 redovisar Kiaindex separata siffror för trafiken på Hotmail och Messenger. Det har fått till följd att Microsoft ligger... - Swedbank exponeras strategiskt
Swedbank hamnade på tredje plats över de mest exponerade varumärkena under det senaste halvåret.I september visades märkets banner...