Så kombinerar vi kreativitet med sälj
“Creative Sales”, vad är det för en titel egentligen. Att vara kreativ och samtidigt sälja? Kreativa och intressanta lösningar brukar väl oftast tillskrivas kreatörer, kreatörer som ska ha koll på nya trender, sinne för genomtänkta koncept, och förmåga att gång på gång skapa nytt och intressant. Säljare å sin sida kan ibland beskyllas för att kränga vad som helst oavsett om det passar köparen eller inte.
Vad gör då en person som har titeln, “Creative Sales”? Är han en säljare eller en kreatör? Går det att kombinera, eller är han varken eller?
Hos Microsoft Advertising i Sverige arbetar Johnas Liljegren och jag med Creative sales. Vår främsta uppgift är att leverera förslag till lösningar utifrån kundens perspektiv. Kreativitet i det här sammanhanget handlar om att formulera och ta fram koncept som syftar till att lösa kundens kommunikationsbehov. Vi har insyn i Microsofts komplexa tjänsteutbud och stora produktportfölj. Vi har också stenkoll på var olika målgrupper hittas och hur man kan tillämpa tekniska lösningar för att skapa bra reklam. Vi vet redan att, kommunikationsmöjligheterna är många enbart med Microsofts egna produkter. Varumärken som Xbox, Office, Windows, MSN, Windows Live Messenger, Microsoft.se, bär alla på avancerade annonshanterings system. Med systemen kan vi modulera fram unika lösningar för varje kund. Oavsett om målen är att driva försäljning, förmedla känslor, bygga kännedom, skapa intresse, stärka lojaliteten eller förstärka befintliga kundrelationer. Tillsammans med externa partners som Eyewonder, Eyeblaster och Flashtalking, vilka bidrar med kunskap om streaming video, floating ads, take overs med mera, levererar vi komplexa kommunikationslösningar i kombination med avancerad teknologi. Allt för att förstärka budskapet och relevans för mottagaren.
Vi vill vara ditt bollplank och finnas till hands för att hjälpa dig nå dina mål!
Framöver kommer den här kolumnen fyllas med exempel från intressanta kampanjer, lärorika case och nya koncept. Här kommer vi att presentera framtida digitala trender, sett både ur konsument- och annonsörsperspektiv.
Som en bonus, och uppmaning till interaktivitet , vill vi uppmana er att höra av er med tips på kreativa digitala annonslösningar och ämnen ni vill höra mer om. Bland de som bjuder oss på de mest intressanta tipsen kommer vi att dra en vinnare som får framtidens spelupplevelse – en Xbox 360 med Kinect.
Som ni alla vet så har Internet inga gränser, the world is yours!
Jag vill gärna avsluta den här veckan med en kampanj som jag själv gillar. Den belyser hur digitala media kan vara så mycket starkare än något annat medium, när man gör det rätt. A hunter shoots a bear!
Mikael Falk
Brand Strategist
Creative Sales Microsoft Advertising
Mikael.Falk@microsoft.com
and fashion designer
miranda lambert weight loss Different Styles Of Tying A Saree
miranda lambert weight lossHow to Style a Pompadour
Tidigare Uncategorized
- Instagram lockade 2 000 frivilliga “modeller”
2 000 medlemmar ställde upp med Instagrambilder när Friskis & Svettis kallade. 60 medlemsbilder valdes ut och användes i lika många... - Europa gör Honda Civic störst
Honda i Sverige samarbetar mer än tidigare med Honda Motor Europe om mediestrategier, investeringar och lanseringsmaterial. Honda Civic... - Telenor gör sig mer synliga
Telenor var den mest intensiva annonsören i alla kategorier på den svenska delen av internet i april. Det senaste halvåret har Telenors... - Ikano Bank gör det enkelt för sig
Ikano Banks koncept “Hos oss vet du alltid vad du får” är den mest exponerade bankreklamen på den svenska delen av internet.... - Blocket storsatsade på julklappshjälp
Blocket var det näst mest annonserade varumärket på internet i december. Framförallt var det exponeringen av Blocket Shopping i julhandeln... - Linas matkasse är topp-tio online
Linas matkasse har förstärkt andelen internetbaserad reklam under hösten. Därmed blev Linas ett av de tio mest exponerade varumärkena ... - Bythjuls fokus gav dubblad försäljning
Bythjul.com minskade antalet nätverk och sajter för sin displayannonsering. Resultatet blev fördubblad försäljning jämfört med tidigare... - Har du en story att berätta?
En bra story är nyckeln till lyckad marknadsföring. Ny teknik och nya beteenden öppnar för nya former av storytelling, och i dagens... - Match exponerade sig fem miljarder gånger
Match är den verkliga storannonsören på den svenska delen av internet.Vanligen ges internetanvändare flera hundra miljoner möjligheter... - Socialt informationsöverflöd
Studier visar att människor har ofta och återkommande talkontakt, det vill säga ringer och pratar med, i snitt fem nära vänner eller... - Vinhandel dominerar på webben
Vingruppens e-handel med varumärken som Wineworld, Vinunic och Wineagency dominerar dryckesannonseringen på nätet. Gruppens banners har... - Reklam över flera skärmar
Det pratas mycket om multi-tasking, media meshing eller konvergens av flera medier och tekniska plattformar. De nya konsumentbeteenden vi... - Så kombinerar vi kreativitet med sälj
“Creative Sales”, vad är det för en titel egentligen. Att vara kreativ och samtidigt sälja? Kreativa och intressanta lösningar... - Top15
ideas on how to utilize snowshoes weight loss tips How to Work for a Fashion Magazineticklwheng your extravagant about different ways... - Top Streetwear fokuserar på priset
Top Streetwear drog igång sin annonsering under juli och fick 77 miljoner exponeringar under en månad.Märket säljer hiphop- och streetkläder... - Miamipool och Folkpool stora i juli
Under juli månad var Miamipool den största annonsören i kategorin hem och trädgård. Märket hade 186 miljoner exponeringar.Miamipool... - Microsoft introducerar Creative Acceptance Policy (CAP)
Microsoft har tagit fram en global guide för kreativa riktlinjer som gäller alla Microsoft Advertising-produkter.CAP-riktlinjerna ger... - Sport var den största nyheten
Den största annonsören i kategorin nyheter var under mars ESPN 360. Reklamen hade under en månad 58 miljoner exponeringar och budskapet... - Aftonbladet.se samarbetar med flera
Lokala erbjudanden har klättrat in på listan över de mest annonserade varumärkena. Lokala erbjudanden hade i april 112 miljoner exponeringar.... - Även starkare drycker syns på nätet
I kategorin mat och dryck är Bottleshop247 den fjärde största annonsören. Under det senaste halvåret hade sajten 65 miljoner exponeringar.Bottleshop247... - Tre ägargrupper störst på KIA-index
Ägargrupperna MSN, Schibsted och Bonniers står för 64 procent av alla besök på KIA-index sajter.MSN.se, Hotmail och Messenger, som... - Klockor med annonsplats överst på listan
I kategorin data är det Clocklink som haft flest exponeringar under det senaste halvåret. På Clocklink.com är det fritt fram att... - Cocoo.se gör mest modereklam
Smyckesbutikerna Cocoo.se och Bettiesgalleria.com gör mest reklam i kategorin kläder och mode.Coco Jacoel är namnet på kvinnan som... - Beckers tvåa efter Ikea
Näst efter Ikea är färgtillverkaren Beckers den största internetannonsören i kategorin hem och trädgård.Under perioden augusti till... - 7,8 miljoner webbläsare på MSN:s nätverk
MSN:s nätverk besöktes av 7,8 miljoner webbläsare under vecka 9. Sammanlagt använder cirka 4,5 miljoner svenskar nätverket med MSN.se,... - Tradera är borta från listan
Auktionssajten Traderas annonsering har sjunkit kraftigt under året. Under november och december hade märket 1 miljon exponeringar. I... - Blogg.se får Aller Net att öka
Aller Net ökade med 590 000 besökare mellan vecka 49 och vecka 4.Aller Net är Allers nätverk där bland annat Blogg.se, Passagen och... - Blogg.se får Aller Net att öka
Aller Net ökade med 590 000 besökare mellan vecka 49 och vecka 4.Aller Net är Allers nätverk där bland annat blogg.se, passagen och... - Tradera är borta från listan
Auktionssajten Traderas annonsering har sjunkit kraftigt under året. Under november och december hade märket 1 miljon exponeringar. I... - Unga bloggade om jobbsök
Arbetsförmedlingen har testat nya vägar för att sprida jobbsökarinformation. På Jobbsökarna.se bloggade unga arbetslösa om sin vardag.Jobbsökarna... - MSN störst, Messenger tvåa
Sedan vecka 46 redovisar Kiaindex separata siffror för trafiken på Hotmail och Messenger. Det har fått till följd att Microsoft ligger... - 3 står för var tionde banner
Under oktober månad ökade de största webbannonsörerna sina investeringar. Värdet av bannerutrymmet de köpt uppskattas till över 72... - Börjessons synliga julbord
Börjessons Restaurang och utflyktsbåtar ligger på tredje plats i kategorin mat och dryck med 41 miljoner exponeringar det senaste halvåret.Företaget... - MSN störst, Messenger tvåa
Sedan vecka 46 redovisar Kiaindex separata siffror för trafiken på Hotmail och Messenger. Det har fått till följd att Microsoft ligger... - Swedbank exponeras strategiskt
Swedbank hamnade på tredje plats över de mest exponerade varumärkena under det senaste halvåret.I september visades märkets banner...