Aktuellt:
Publicerad 140829
SBS Radio över 2 miljoner lyssnare
SBS Radio hade mer än 2 miljoner lyssnare i den senast mätta veckan. Mix Megapol är SBS största kanal med 1,4 miljoner lyssnare. P4, med sina lokala stationer och sportradio om kvällarna, är den största radiokanalen med över 3 miljoner lyssnare.
And despite what you might think
rob kardashian weight loss Smart Htc Touch 3G Cell Phones
leather jackets etc
miranda lambert weight lossWhat are some popular fashion items you personally just can’t stand
miranda lambert weight lossWhat are some popular fashion items you personally just can’t stand
Tidigare observationer
- Rekord för Youtube i Sverige
Data från Alexa.com och Internetworldstats.com visar att Youtube nådde en rekordpublik de senaste månaderna.I mars och under den första... - SVT dominerar strömmandet
SVT Play lockar två tredjedelar av allt tittande på de svenska medieföretagens gratis streamingtjänster.Sammanlagt användes playtjänsterna,... - Tv tappar för tredje året i rad
De samlade reklaminvesteringarna i tv mediet minskade för tredje året i rad, IRM enligt Institut för reklam- och mediestatistik.Minskningen... - ”Bara” en halvtimme på sociala medier
Den så kallade mediedagen har vuxit från fem till sju timmar på sedan de smarta mobilerna dök upp för tio år sedan.Då använde vi... - Mix tappade täten trots hopslagning
Rix FM blev under det gångna året största reklamkanal i Stockholm.Vid den senaste mätningen hade MTG-kanalen hade 30 000 fler lyssnare... - Lokala nyheter lockar mer än Rapport
För första gången har ett nyhetsprogram med lokalnyheter blivit större än alla riksprogram i genren.Det är SVT:s Lokala Nyheter klockan... - UNT, NWT och HD på plus
De tre största landsortstidningarna ökade antalet läsare i sista tertialet 2016.Upsala Nya Tidning ökade med 6 000 läsare per dag... - Sprint-Ad är störst på print
Sprint-Ad samlar merparten av landets gratistidningar med en total upplaga på mer än 3 miljoner exemplar. Antalet läsare är lika många,... - Gratis lockar allt färre villaägare
Läsningen av gratis utdelade tidningar faller.Tidningar som Vi i villa och Villaägaren, som lockar annonsörer med stora gratisupplagor,... - Tre miljoner kunde se Netflix
Under andra kvartalet 2016 beräknades nära tre miljoner svenskar ha tillgång till Netflix.Antalet svenska användare förväntas dessutom... - Toppnotering för TV4-Gruppen
TV4-Gruppen har noterat i sin högsta tittartidsandel sedan 2012.I fjolårets fjärde kvartal nådde tv-huset samlade utbud av fri-tv 30... - Halverad trafik på Flashback
Trafiken till alternativa medier minskar. Det gäller bland annat Flashback, där antalet besökare har minskat från en halv till en kvarts... - Svag start för P3
P3 har haft en tuff start på 2017. Såväl Mix Megapol som P1 har passerat Sveriges Radios musikkanal när det gäller antalet lyssnare.P3... - Var fjärde svensk streamar film
En vanlig dag tittar 27 procent av svenskarna – det vill säga något mer än en av fyra – på rörlig bild vid sidan... - Rix FM ger ökad räckvidd till MTG
Ökat lyssnande på Rix FM är ett skäl till att MTG Radio ökar räckvidden med 300 000.Förra året hade MTG-kanalerna drygt... - Högt radiolyssnande i Malmö
Radiolyssnandet på kommersiella kanaler i Malmö var det högsta som noterats på senare år.Mix Megapol och Rix FM Malmö har... - Youtube tappade snabbt en miljon besökare
I juli och augusti var det 5,8 miljoner svenskar som använde Youtube en genomsnittlig dag. Det var mer än en miljon färre än... - Stabilt för TV-husen
Det totala antalet tv-tittare var lika stort i årets andra kvartal som i fjolårets.SVT hade något fler tittare per dag medan... - Dubbelt upp för Dplay
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten... - Elle startar året med nya läsare
Modetidningen Elle startar 2016 med öka antalet läsare.Det senaste året har Elleläsandet ökat successivt och i årets första tertial... - Ner och upp för Dagens Nyheter
Dagens Nyheter inleder året med en ökning i antal läsare. 619 000 personer läser den tryckta tidningen en genomsnittlig dag.Det är... - Fler printläsare för Dagens Industri
Dagens Industri noterar den högsta läsarsiffran på mer än två år. Nu har den tryckta papperstidningen 320 000 läsare per dag.Samtidigt... - Fler med skolbarn läser oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam ökar i familjer med barn i skolåldern.I målgruppen ingår drygt en miljon föräldrar och... - Avpixlat har tappat hälften av sina läsare
På ett år har antalet besökare till Avpixlat minskat från 166 000 till 74 000 besökare per dag. Tappet samvarierar med förändringar... - Aftonbladets papper halverat sedan 2007
2007, året då Iphone introducerades, hade Aftonbladet 1 281 000 läsare på vardagarna. I den senaste Orvestomätningen hade tidningens... - P1 har över en miljon lyssnare
P1, som är Sveriges radios pratkanal för nyheter och reportage, har färre lyssnare än i fjol. Enligt Sifo Media har kanalen dock stadigt... - Rix återigen störst i Stockholm
Den senaste lokala lyssnarmätningen visar att Rix FM återigen är Stockholms största kommersiella radiokanal. Senast Rix FM var störst... - Dubbelt upp för Discovery
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten numera... - Bra kvartal för SVT
SVT hade sin högsta tittartidsandel på mer än två år under årets första kvartal.Med 29 procent av tittandet slog SVT närmaste konkurrenten... - 18 ODR-försändelser i veckan
I genomsnitt får ett svenskt hushåll 941 oadresserade direktreklamförsändelser per år. Det motsvarar 18 försändelser per vecka och... - Metro i Göteborg klarar sig relativt bra
Metro Göteborg klarar sig bäst av tidningens storstadseditioner. Räckvidden har minskat med 18 procent, motsvarande 70 000 läsare,... - Buffé ökar för andra året i rad
Icas kundtidning Buffé tillhör det fåtal tidskrifter som har fått fler läsare det två senaste åren. Den senaste noteringen är att... - 800 miljoner på sociala plattformar
Enligt IRM beräknades annonseringen på sociala nätverk till 800 miljoner kronor netto under 2015.– Vi kan konstatera att de sociala... - Direktreklamen når halva befolkningen
Sammanlagt når den oadresserade direktreklamen 3,9 miljoner svenskar. Det är 52 procent av alla i åldern 16-80 år, enligt Orvesto Konsument.I... - Storstadstidningarna tappade var tionde läsare
Alla storstädernas morgontidningar har tappat läsare sedan förra året.Sammanlagt förlorade de sju storstadstidningarna, det vill säga... - Mindre tidskrifter går emot strömmen
På en marknad där trenden överlag pekar nedåt gällande antalet läsare, gick flera mindre tidskrifter motsatt väg.Tidningar som Svensk... - Mediekompaniet störst på print
Mediekompaniet erbjuder nu den enskilt största räckvidden för den som använder morgontidningar som annonsmedium.Räckvidden för annonspaketets... - Mobilen tog oss över sex timmar media om dagen
2015 var det första gången som svenskarna i genomsnitt ägnade mer än sex timmar om dagen åt media.362 minuter per dygn lyder den nya... - Rix FM:s bästa notering på fem år
Rix FM är återigen med och utmanar om att vara den största kommersiella radiostationen i Stockholm.I den senaste mätningen skilde det... - Mix Megapol ensamt om att öka
Mix Megapol inledde 2016 starkt. Kanalen var ensam om att ha fler lyssnare den senast mätta veckan, jämfört med samma vecka ifjol.Sammanlagt... - Pirate Bay vägrar ge sig
Efter polisens razzia mot The Pirate Bay, när sajtens servrar togs i beslag, försvann trafiken nästan helt. I december började den åter... - Nyhetstittandet under 8 miljoner
Intresset för att ta del av nyhetsflödet i tv sjönk under förr året.Efter att ha legat på över 8 miljoner sedan 2008 var det 7,9... - MTG tappade andelar i 15-49 år
Trean, Sexan och övriga MTG-kanaler hade mindre än 20 procent tittartidsandel i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år i slutet... - Totala antalet tv-tittare stod sig i Q3
MTG hade fler tittare i Q3 än i fjol och SVT hade fler tittare än för två år sedan. Det är två ljuspunkter när det gäller det traditionella... - 4 minuter playtjänster om dagen
Tittandet på de fyra tv-husens playtjänster har ökat månad för månad sedan Indikat började följa dem i januari 2012.Tre månader... - Fler dr-läsare bland de yngsta
I målgruppen ung och fri är det fler som tar del av oadresserad direktreklam än i fjol. Det framgår av livscykelmonitorn som är kopplad... - GP har tappat var femte läsare i år
Sydsvenskan, Metro Skåne och City Malmö/Lund tappar läsare, men i långt mindre omfattning än morgontidningarna i Göteborg och Stockholm.Jämfört... - Kändisnyheter lockar läsare
Aller Medias kändistidningar Hänt Extra och Hänt i Veckan ökar antalet läsare.Hänt Extra har ökat från 314 000 läsare vid förra... - Dagens Industri håller emot
Dagens Industri håller emot flykten från den tryckta papperstidningen bättre än kvällstidningarna.Det senaste tertialet lyckades DI... - Polisen har knäckt Pirate Bay och Swefilmer
Pirate Bay och Swefilmer har nästan ingen trafik kvar efter att polisen har slagit till mot de olagliga nedladdningssajterna.Att servrarna... - Eurosize riks når tre miljoner
Enligt Outdoor Impact nådde Eurosize riksserie 2 943 000 svenskar över 15 år under en 7-dagarsperiod i augusti.Av dem fanns mer än... - 50 miljoner startade playströmmar
Under de fyra semesterveckorna 29-32 var tittandet på tv-husens playkanaler cirka 20 procent lägre än under resten av året.Sammanlagt... - NRJ är störst i Malmö
En av tio radiolyssnare i Malmöområdet knäpper på NRJ en vanlig dag vilket gör att stationen har flest lyssnare i Skåne.Den senaste... - Högre radiolyssnande än i fjol
I varje vecka den senaste månaden har radiolyssnandet varit större än motsvarande vecka ifjol.En genomsnittlig dag i vecka 33 var det... - Stabilt för tv-tv
Tittandet på traditonell tablå-tv har legat på samma nivå i år som förra våren.SVT hade exempelvis 4,1 miljoner tittare per dag... - Coops Mer Smak drar snävare gräns
Coops Mer Smak är nere i 825 000 läsare. När upplagan var som störst 2011 hade tidningen 1,4 miljoner läsare.För två år sedan... - Stabil räckvidd för oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam är stabil, trots ett läge där mycket av mediekonsumtionen har förändrats och fortsätter... - Mindre trafik till Wikipedia
Trafiken till svenska Wikipedia har minskat de senaste månaderna. I maj hade Wikipedia besök av 2,3 miljoner svenska webbläsare per... - Direktreklam når fler singlar
Räckvidden för oadresserad direktreklam riktad till singelhushåll har återhämtat sig något det senaste året.För ett år sedan... - Riksmedia trotsar trenden
Riksmedias gratis hemburna lokaltidningar har nära nog lika stor räckvidd i första tertialet i år som för två år sedan. Det innebär... - Skåne går sämst för Metro
Metro Skåne har i genomsnitt tappat två procent av sina läsare i varje tertial sedan 2011. Det gör att Metros sydsvenska edition tappar... - Reddit – allt större alternativ i Sverige
Reddit ? som är USA:s motsvarighet till Flashback ? får allt fler svenska användare.Den senaste statistiken från Alexa placerar... - Svårt för MTG att matcha OS-tittandet
MTG TV nådde sina största tittartidsandelar under första kvartalet förra året tack vare rättigheterna till OS i Sotji. De siffrorna... - Facebook närmar sig Google på webben
I takt med att mobilsurfandet ökar förändras styrkeförhållandena mellan de största sajterna på nätet.Facebook ökar räckvidden... - 117 miljoner timmar med playtjänster
Tittandet på streamad tv via tv-husens playtjänster har mer än fördubblats sett över två år.Det senaste halvåret har svenskarna... - Stark månad för kommersiell radio
Mars var en stark månad för de kommersiella radiokanalerna enligt Sifo Media.Rockklassiker växte stadigt och näst intill dubblerade... - Hem & Hyra går mot strömmen
Hyresgästföreningens Hem & Hyra är en av två tidskrifter med övervägande kvinnliga läsare som ökade antalet läsare under 2014.Tidningen... - Räckvidden ökar för tidningarnas rikspaket
Räckvidden ökade för morgontidningarnas största annonspaket under förra året.Svea, som är det största och rikstäckande paketet... - Sydsvenskan tappade mest 2014
2014 utmärktes av fortsatt fall för morgontidningarna. Sydsvenskan tappade nästan 17 procent av sin läsarkrets.Sydsvenskan tappade... - Icakuriren tappar 50 000 läsare om året
På Icakurirens hemsida kan man läsa att ?Icakuriren är Sveriges mest lästa veckotidning?. Det skulle vara mer rättvisande att skriva:... - Citypaketet når nästan två miljoner
För tio år sedan nådde Sydsvenskans, GP:s och DN:s tryckta tidningar 1,8 miljoner läsare en vanlig. Enligt de senaste Orvestorapporten... - Svenskan tappade mest i morgonpressen
Svenska Dagbladet återhämtade räckvidden mot slutet av året. Trots det tappade Svenskan mest av alla morgonutdelade tidningar.Antalet... - Polisrazzia halverade trafiken till Pirate Bay
I december gjorde polisen en razzia mot The Pirate Bays kontor i Stockholm och lyckades släcka ner sajten globalt.Flera servrar och datorer... - Stabila relationer mellan tv-husen
Tittartidsandelen för landets fyra stora har hållit sig mycket stabilt i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år.Trots de... - Tio år och dubbelt så många kanaler
Förra året tittade svenskarna lika mycket på vanligt tablå-tv som de gjorde för tio år sedan. Skillnaden är att tittartiden nu fördelas... - Youtube snart ifatt Facebook
Facebook har tappat fart på den svenska delen av internet det senaste halvåret. Det gör att Youtube har nästan lika många tittare per... - Playtjänster får tre minuter om dagen
Svenskarna ägnade 95 miljoner timmar åt de fyra tv-husens playtjänster det senaste halvåret. I genomsnitt är det tre minuter per dag... - Sveriges Radios tappade i mellandagarna
Den senaste rapporten för radiolyssnande på riksnivå visar att Sveriges Radios kanaler tappade lyssnade runt jul.P3 tappade 80 000 och... - Två upp och en ner för Mix Megapol
Mix Megapol har gått bra i Stockholm och Göteborg den senaste tiden. Däremot tappar kanalen lyssnare i Malmö.I Stockholm har kanalen... - Avpixlat och Fria Tider ökade stort i valrörelsen
100 000-tals svenskar följde valrörelsen via de invandringskritiska sajterna Avpixlat och Fria Tider. På själva valdagen hade bägge... - Tre miljoner familjer tar emot direktreklamen
4,3 miljoner personer i åldern 16-80 år tar del av den oadresserade direktreklam. De finns i de tre miljoner hushåll, vilket innebär... - Tittandet på tablå-tv rekordlågt i somras
En vanlig dag i det tredje kvartalet var det 5,5 miljoner personer som såg på linjär tablå-tv. Det var en av de lägsta noteringarna... - Fyrans playtjänster ökade snabbast
TV4:s digitala betalkanal Play premium ökade snabbast på tv-marknaden det senaste kvartalet. Antalet tittare på TV4 Play premium har... - Mediekompaniet går emot trenden
Mediekompaniet är det enda annonseringsalternativet på printsidan som ökar sin räckvidd för närvarande.Den senaste rapporten från... - Webb-tittandet fördubblades från juli till september
SVT Play har haft mellan 20 och 30 miljoner starter varje månad under hela sommarhalvåret.Den genomgående stora användningen av SVT:s... - Tusen oadresserade reklamer per år
Förra året skickade odr-marknadens aktörer ut 2,9 miljarder trycksaker. De tre miljoner hushåll som tar emot oadresserad direktreklam... - Tidskrifter om heminredning tappar läsare
Sköna Hems chefredaktör Claes Blom ser hur läsningen av den tryckta tidningen minskar. Han är i gott sällskap då tidskrifter om boende... - Direktreklamen håller sin del av marknaden
Adresserad och oadresserad direktreklam har 12 procent av reklammarknaden, en siffra som har hållit sig konstant de senaste åren.Den... - JCDecaux starkast i Göteborg och Malmö
JCDecaux’ riksserie Abribus har större räckvidd i Göteborg och Malmö än konkurrenten Clear Channels Adshel Silver.Skillnaden... - Mobil ökade mest både i pengar och i procent
Annonsörernas investeringar traditionella och digitala medier står för hälften av alla investeringar i reklam och kommunikation.Sammanlagt... - Vikande trend för oadresserat
Den oadresserade direktreklamen når 4,2 miljoner svenskar och tappar långsamt i räckvidd.2012 var det 4,4 miljoner svenskar som tog... - SVT dominerar webb-tv-tittandet
SVT dominerar playtittandet och publiken på SVT:s sajter är nästan lika stort som på Aftonbladet, enlig Kia-index.SVT uppdrag är bredare... - TV4-gruppen störst i annonsörsmålgrupp
TV4-gruppens kanaler lockade till mest tittande i den för annonsörer viktiga målgruppen 15-44 år.Den gruppen ägnade en dryg fjärdedel... - Bonnier News ”kraftsamlar”
Bonniers dagstidningar Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri har tillsammans tappat en halv miljon läsare sedan 2008. Från 2012... - Morgontidningar samlar över 4 miljoner läsare
Svea, det största paketet för annonsering i dagstidningar når 4,2 miljoner läsare.I Svea finns flertalet av landets morgontidningar... - Google.se tre gånger större än Aftonbladet.se
Google.se fortsätter att växa och i augusti hade sökmotorn mer än nio miljoner besökare per dag. Det gör Google.se överlägset störst... - SBS Radio över 2 miljoner lyssnare
SBS Radio hade mer än 2 miljoner lyssnare i den senast mätta veckan. Mix Megapol är SBS största kanal med 1,4 miljoner lyssnare. P4,... - Radiolyssnandet minskar i alla storstäder
Trenden är vikande för radiokanalerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tappet är litet och spänner mellan 43 000 förlorade lyssnare... - Adshels affischering kan ses av de flesta
Adshel riks Sverige är den paketerade serie för affischering utomhus som flest har möjlighet att se.3,3 miljoner svenskar passerar någon... - Tillväxt för lokala nyheter – fram till nedläggning
De regionala nyhetsprogrammen har ökat sin publik, medan intresset för de stora rikstäckande nyhetsprogrammen går upp och ner över... - Illustrerad Vetenskap är den största herrtidningen
Illustrerad Vetenskap hade 595 000 läsare per nummer under 2013 och är därmed den klart största tidskriften med i huvudsak manliga... - Damernas Värld tjockare än någonsin
Damernas Värld har gått om Elle och numera är landets näst största modetidning sett till antalet läsare. Det senaste året...