Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa via mobilen som i övriga Europa.
Landets ungdomar tillbringar över 5 timmar i veckan med mobilsurf, och bland alla svenskar i åldern 25-34 år är det 42 procent som surfar via mobilen. Den siffran är precis dubbelt så hög som i övriga Europa, där andelen är 21 procent. Sett över hela befolkningen är det turkar som mobilsurfar mest. Där är mer än var femte innevånare online via mobiltelefonen.
Svenska mobilvanor utmärks av att vi ser en stor del på film, tv och video på mobilen. Det gör vi i betydligt större grad än övriga européer. De använder istället söktjänster oftare.
Det är några av resultaten från den årliga undersökningen om Europas surfvanor, Mediascope Europe 2010, som görs av EIAA, European Interactive Advertising Association, 15 000 personer har intervjuats, och för första gången finns Ryssland, Polen, Schweiz, Portugal och Turkiet med bland de utvalda länderna.
Studien visar att åtta av tio svenskar är online en vanlig vecka. Genomsnittet i Europa ligger på strax över hälften. Vi spenderar över 13 timmar i veckan på internet. Det är mer tid än vi lägger på att läsa dagstidningar och magasin tillsammans. Vi svenskar ser ofta på tv samtidigt som vi surfar. Det är dubbelt så vanligt här som i övriga Europa. Sverige är extremt genom att nästan alla konsumerar något annat medium medan de tittar på tv. Även detta är dubbelt så vanligt som i övriga Europa.Många är i fler än två medier samtidigt. Vanligast är att surfa. 58 procent av alla svenskar är på nätet samtidigt som de ser på tv, vilket är klart fler än i fjol.
I stort sett alla som använder internet shoppar online. I genomsnitt har de köpt tolv produkter var under det senaste halvåret och handlat för nära 7 000 kronor. Böcker, elektronik och biljetter för resor är vanligast att köpa online.
Sammanlagt surfar 6,2 miljoner svenskar varje vecka, En tredjedel av dem är online mer än 16 timmar i veckan. Och 98 procent av alla svenskar över 16 år säger att de äger en pc eller en laptop.
Katarina Petersmo
most recently released designs across gents under garment
snooki weight loss What should your top 5 fashion essentials be
rob kardashian weight lossFacts About a Career in Retail Fashion
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...