Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion och lyxvarumärken på internet.
Studien handlar i första hand om europeiska konsumenters val av designat mode, accessoirer, juveler, klockor och kosmetika och hur de använder digitala medier kring märken som Prada, Louis Vuitton, Cartier, Rolex, Lancôme och Gucci.
Bakgrunden till rapporten är uppgifter från The Bain Report om att Europamarknaden för lyxvaror uppgår till cirka 100 miljarder kronor. Globalt förväntas den växa snabbt till följd av utvecklingen i länder som Brasilien, Kina och Indien och att yrkesarbetande kvinnor får mer att shoppa för. Tillväxten för onlineförsäljningen i Europa var nära 70 procent från 2006 till 2007 och uppgår nu till cirka 20 miljarder kronor.
Undersökningen identifierar fyra generella drivkrafter för lyxkonsumtion: njutning, exklusivitet, status och kvalitet. För svenskar är njutning den främsta drivkraften. För oss, och särskilt för kvinnor i Norden, skapar lyxmärken välbefinnande och en lite förbjuden känsla av att man skämmer bort sig själv. I andra hand kommer önskan om kvalitet. Konsumenter i Asien, och då särskilt japaner, har en motsatt uppfattning mot svenskar. För dem betyder märkenas förmåga att signalera status mest och njutningsfaktorn relativt lite.
I Norden är det något fler kvinnor än män som är luxury lovers och det visade sig att kvinnor var mer lyxbenägna än män på yngre marknader. Könsfördelningen är jämnare i länder som Holland och Schweiz.
Luxury lovers använder digitala medier framförallt till att göra research om önskvärda produkter, till exempel att ta reda på var man köper dem och hur man bäst förstår dess äkthet och historia. Mer än hälften tycker att internet är förträffligt för att hålla sig à jour med lyxen. Störst värde sätter lyxkonsumenterna på bannerannonsering och på möjligheten att använda lyxmärken som bakgrund på skärmens skrivbord.
Nordiska lyxkonsumenter använder digitala medier i större utsträckning än andra. Skillnaden är särskilt stor vid en europeisk jämförelse och nordborna använder till exempel nätet för att titta på tv i dubbelt så stor utsträckning som européer i allmänhet.
Generellt betyder det också mycket att kunna kommunicera med andra om lyxmärken, vilket i den digitala världen betyder att sprida nyhetsbrev och länkar bland vänner och att sms:a om dem både till vardags och vid köptillfällen i butik.
Det större engagemanget i lyxvarumärken gör att konsumenter samtycker till att de är mer abstrakta och mer kreativa i sin annonsering. Enligt undersökningen visar det sig också att omgivningen betyder mer för annonsering av lyxmärken än av andra produkter. Det var ett skäl till att Rolex passade på och skaffade sig ensamrätten som annonsör när BBC lanserade sin internationella sajt BBC.com för att kapitalisera på de 28 miljoner besökare som inte är britter. Lyxbiltillverkare som Aston Martin leder utvecklingen av att online förstärka känslan för och upplevelsen av varumärket.
I höstas valde också Cartier att testa ett samarbete med Myspace för kampanjen Dedicated to love. Under tolv måander presenterar Cartier 12 exklusiva sånger, skrivna speciellt för kampanjen, av artister som Lou Reed, Marion Cotillard, Grand National och Phoenix. Vid sidan av intervjuer och foton att ladda ner ingår välgörenhet i samarbete med Action Against Hunger som en del av kampanjupplägget. Redan första veckan blev det 100 000 besök på http://www.myspace.com/lovebycartier.
Undersökningen Luxury Lovers är gjord på uppdrag av Microsoft Advertising. Studien inleddes 2007 med att en grupp lyxkonsumenter intervjuades om sina internetvanor. Insikterna användes till en större studie i Europa och Asien. Förra hösten intervjuades 1 900 européer och 1 700 personer från Asien med en hushållsinkomst på mer än 700 000 kronor och som spenderade mer än 20 000 om året på lyxvaror. Undersökningen inleddes med att respondenterna förde dagbok fyra dagar över sina medievanor, sedan genomfördes djupintervjuer med både enskilda och par, för att också undersöka lyxvarornas sociala betydelse.
Göran Swahn
elderly 80s fancy dress outfits
rob kardashian weight loss Fashion for prenatal fitness in Toronto
miranda lambert weight lossIs Travelzoo Bartel’s Main Squeeze
porno on Facebook who alsoInstagram
How to Roller Wrap Hair Without Setting Lotion
black porn scientific research results in being in style when you are couturiers result in bikini starting from
7 ‘Saved By the Bell’ Plots That Prove Zack Is a Sociopath
girl meets world I usually think feet in sandals are ugly
The Three Staples of 1950s Vintage Clothing
gay porn and bright colors
African Health Now presented Fashion Fete at Tracy Reese flagship store
snooki weight loss Discard the peels
How To Get The Ideal Look For The Valentine’s Day Groom
miranda lambert weight loss The menus do differ from disc to disc
Elegance Dual SIM Quadband Cellphone w
christina aguilera weight loss told Arab News in an interview on the sidelines On the sidelines
Too Much Hype over H
weight loss tips Hey all you mommies out there
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...