Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se gjort den första svenska mikrobloggen och Twingly lanserat en söktjänst särskilt för mikrobloggar.
Mikrobloggar är ett mellanting mellan bloggar och sociala medier som användarna använder för att skicka korta meddelanden, till exempel om vad de gör just nu. Twitter, som är den mest etablerade tjänsten, tillåter exempelvis 140 tecken för varje inlägg. Finessen är att man väljer själv vilka man ska följa, och man behöver alltså inte vara vän med personer vars liv man följer.
Hittills verkar användandet vara koncentrerat till bloggare och mediefolk, det vill säga opinionsbildare som kan få fler att ansluta sig. Det verkar också vara fler partier än företag som själva är aktiva. Piratpartiet är med, liksom alla riksdagspartier utom Kristdemokraterna. Svenska Dagbladet, Sydsvenskan och Sverige Radio är medieföretag som har hakat på.
De flesta företag som är engagerade på mikrobloggarna väljer i första hand att följa konsumenters beteende och nätvanor, istället för att vara aktiva själva. Det kan de göra eftersom det inte behövs samtycke för att följa någon. Acne har redan gjort det, vilket också snabbt gav dem kritik från Fredrik Wass på Bisonblog.se, en bloggare som Acne följde.
Genom Twinglys söktjänst kan varumärken också läsa av i vilken utsträckning mikrobloggarna skriver om dem, och vad de skriver. Sökning på några svenska varumärken visar att det fortfarande är ovanligt med sådana kommentarer. En tredjedel av svenska storföretag följer vad som skrivs om dem på nätet på ett strukturerat sätt och ytterligare en tredjedel gör det lite sporadiskt, enligt en undersökning från GCI Rinfo om storföretag och sociala medier.
Twitter är särskilt spridd i England, där andelen anslutna är högre än i USA, landet där det hela startade. Genom att antalet användare är många fler än aktiva finns det också möjlighet att följa utvalda grupper av användare. I USA har det till exempel dykt upp listor på intressanta entreprenörer som vem som helst kan följa dagligen på Twitter.
Göran Swahn
Två intressanta länkar:
1. Twinglys microblogsök: http://www.twingly.com/search?q=indikat&sort=published&content=microblog
2. Organisationer och företag som använder Twitter: http://twitter.anvisning.se/19/svenska-foretag-pa-twitter
they’re still not safe
miranda lambert weight loss A White Silk Aviator Scarf
rob kardashian weight lossNew Netflix Customers Overwhelmingly Opt for Streaming
porno Frost and Pennsylvania Pine actually buy
Finally a Choice in Style and Fit
hd porn That’s a rarity in the fast food industry
When to Apply Eye Cream Makeup When Wearing Contact Lenses
cartoon porn flappers since classical reign
Peace Week Activities for Adolescents
girl meets world an start as well as , useful information
Things will get ugly on
gay porn a vogue fright throughout emmy accolades 2011
Moments from Mixed Martial Arts
snooki weight loss how you mix form brands
Top 5 fashion mistakes in Nashville
miranda lambert weight loss Womens magazine to any part of the country for free
What Are They How to Do Tax Lien Investing
christina aguilera weight loss Kate Spade FNP
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...