Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.
Behovet av internet bland svenskarna har mer än fördubblats mellan 2007 och 2008. I den senaste studien från EIAA, det europeiska internetförbundet, visade det sig att svenskarna har ett större behov av nätet än en genomsnittlig europé. I Sverige säger 57 procent av den vuxna befolkningen att de inte klarar sig utan internet jämfört med 35 procent i hela Europa.
Enbart internet är så betydelsefullt.
På andra plats kommer tv, men det mediet är inte ens hälften så viktigt som internet. Dagstidningar är det medium som har sjunkit mest i betydelse. Andelen som inte klarar sig utan en tidning har sjunkit med nästan två tredjedelar under samma period.
En vanlig vecka använder 100 procent av 16-24-åringarna i Sverige internet. Inget annat medium har en så hög andel användare i undersökningen. I hela befolkningen är andelen internetanvändare 79 procent.
De internetaktiviteter som ökat mest i Sverige är instant messaging, vilket understryker att det är de sociala och aktiva medierna som ökar. Det klassiska surfandet ligger mer eller mindre konstant och får därmed en mindre andel av uppmärksamheten än tidigare. För annonsörer innebär det bland annat att de behöver sätta sig in i den nya mediekartan på nätet, så att de inte slentrianmässigt syns på fel ställen. I Sverige är till exempel instant messaging synonymt med Windows Messenger. I USA och Europa är Yahoo och AOL också stora, medan QQ är dominerande i Kina.
När svenskar använder nätet för att söka information om produkter och tjänster är det sajter med prisjämförelser som är den viktigaste informationskällan. 63 procent av svenskarna i undersökningen uppgav att de har ändrat åsikt om en produkt de tänkt köpa efter att ha sökt information om produkten på internet. Närvaro på internet ger alltså stora möjligheter att påverka konsumentens val.
Bloggande och online-spel tillhör också de aktiviteter som ökar i Sverige och vi svenskar använder oss av bloggar i större utsträckning än övriga européer. Nära en tredjedel av svenskarna säger sig blogga minst en gång i månaden. Det är nästan dubbelt så stor andel som i Europa.
Dejtingsajter är den sajttyp som ökar mest i Sverige. Att chatta och att umgås på internet har blivit så populärt att andelen som besökt en dejtingsida har fördubblats mellan 2007 och 2008. Spel- och auktionssajter har också ökat stort.
Katarina Petersmo
They’re not quite as sexy
rob kardashian weight loss Celebrity swimwear designer Caroline D
snooki weight lossWhat Is The Most Popular Style
porno Khaki pants and pressed slacks were staples
Get Funky With Wholesale Fashion Sunglasses
free gay porn Women’s Summer Embroidered Chiffon Cardigan Jacket Size L Blue Buy Now
What to Wear to Tighten the Stomach
hd porn usual american native indians styles
Where can I find Nike Vintage Running Jackets or a frugal alternative
black porn more of an online game than a single player game
More Great Coffee Shops in Downtown Calgary
cartoon porn It just announced a secondary offering of 25 million shares
Trina Turk Dress Designs and Collections
snooki weight loss Miami has long been popular as a vacation spot
is a flawed acton figure adventure
miranda lambert weight loss Where do you usually shop
Vietnamese Plus Size Fashion Statement
christina aguilera weight loss 6 conditions people young and old see too upset in
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...