Duracell hakar på kroppstrenden

Kinect är helt kroppsstyrd. Det behövs ingen konsoll eller annan fjärr för att styra datorn.
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface. Den kroppstyrda datorn är här.
Tidigare i november lanserades spelsystemet Kinect, som en plug-in till Xbox. Systemet gör det möjligt att kontrollera hela spelupplevelsen med hjälp av hela kroppens naturliga rörelser utan att använda en handkontroll. Till Kinect släpps också en serie nya sociala spel som vänder sig till familjer och grupper av vänner som vill göra något roligt tillsammans.
Kinect är toppen på ett isberg när det gäller att utveckla naturliga gränssnitt för datoranvändare. Utveckling har tagit fart genom en accelererande tillväxt av datorkraft, nya displayer och den allestädes närvarande digitaliseringen. San Francisco Chronicle, som bevakar utvecklingen av artificiell intelligens, framhåller pekmobiler och smartphones som de hittills bästa exemplen på apparater med naturliga interface.
– Att kunna koppla upp sig mot databaser och datorkraft, i det så kallade molnet, gör enorm skillnad mot att försöka trycka in alla processerna i den handhållna terminalen. I och med att forskarna har börjat hitta sätt att knyta ihop disparat teknologi till en enda fungerande teknik, står vi inför nästa utvecklingssteg. Det är att datorer kan se förbi former, föremål och mönster och tolka innebördeni vad den ser, skrev James Temple i samband med USA-lanseringen av Kinect.
Procter & Gamble tillhör dem som hakar på den kroppstyrningen och redan vid lanseringen av Kinect i Sverige syns deras batterimärke Duracell med annonser i spelmiljön. Den energiske kaninen är med i spelet Kinect Sports där man kan bowla, spela pingis, boxas eller tävla i olika friidrottsgrenar.
– För Procter & Gamble är det här ett intressant sätt att använda den största skärmen som finns i hemmet på ett socialt och underhållande sätt, säger Krister Karjalainen, ansvarig för Procter & Gambles digitala marknadsföring i Norden.
– Det är roligt att vara först ut på en ny arena med Kinect. In game advertising är en annorlunda annonsform för oss att testa och lära oss av, säger han.
Kampanjen är utformad i samarbete med mediebyrån Mediacom.
If you prefer
quick weight loss Julia Stiles visits Christina K
rob kardashian weight lossBeef Filet Mignon Recipe Tips
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...