Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem är överhuvudtaget webbkreatör?

Martin Cedergren
Förra gången vi hade en liknande omröstning kunde läsarna även rösta på bästa byrå webbyrå. När listan blev publik hörde Martin Cedergren, då på F&B, av sig och påpekade att Forsman & Bodenfors saknades bland webbyråerna; ”Vi borde räknas som en av de bästa”, ansåg han.
Numera gör Indikat ingen skillnad mellan webbyråer och vanliga byråer, alla rankas efter samma kriterier när det gäller kreativitet. Däremot finns ännu vissa skillnader mellan generalister och specialister på kreatörsnivå.

Simon Mogren
För dig som vill rösta på Sveriges bästa webbkreatör har vi gjort ett urval av specialister (rösta enkelt via knappen nedan). I urvalet saknas personer som i första hand utmärker sig för skickligt arbete i andra medier än internet, som DDB:s Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson. Nu är DDB istället representerat av copywritern Martin Lundgren som tillsammans med Simon Higby och Simon Mogren ligger bakom Rolighetsteorin och Pianotrappan. Filmerna har spridits viralt i 200 länder och gjort att Volkswagen fått in 700 bidrag till tävlingen om hur humor kan förbättra människors beteende. Amelie Silfverstolpe som har grundat Volontärbyrån har också haft ett finger med i spelet, vilket gör att också hon är ett slags webbkreatör.

Ted Persson
Great Works har bara Ted Person nominerad, trots att byrån har en talrik grupp skickliga webbkreatören. Ted vann omröstningen förra gången den genomfördes och har nu tagit rollen som övergripande kreativ ledare tillsammans med David Sundin. Kalle Söderqvist har kommit från Family Business för att ta över Teds roll som ansvarig för Absolut Vodka. Vid sidan av dem finns Ingrid Sydow och Kalle Wahlström som jobbar med Libresse liksom Frédéric Sebton som ansvarar för Electrolux. Branschglidningen manifesteras av att Great Works numera är ensam byrå för JC och ansvarig för all reklam. Det har gjort att byråns samarbetet med H&M är avslutat. Jacob Åström leder det kreativa arbetet för JC.

Mats Tellving
Gamla Daddy har blivit Crispin Porter + Bogusky, vilket har gett ett kreativt lyft, vilket har synts i de internationella tävlingars prislistor. Där finns en rad bemärkta kreatörer som Mats Tellving och Anders Gustafsson, upphöjd i rollen som kreativ ledare.
De svenskbaserade digitala produktionsbolagen har i viss mån utmärkt sig mer än webbyråer under senare år. Perfect Fools med Tony och Tony, Högqvist och Sajdak, är högt rankade liksom B-reel där Nina Thelberg och Lars Bjurman är ledande kreatörer.

Nina Thelberg
Acne Digital uppträder vanligen som kollektiv, som ett uttryck för att byråns varumärke är större än kreatörers talang. Max Ahlborn uppträder ofta som talesman medan Frida Askelöf och Markus Forsberg får jobba i det tysta.
Hos Deasign är Anna Gullstrand chef och strateg både i Sverige och Finland. Dobermans kreativa ledarduon Elin Ankarblad och Lisa Lindström har tagit jobbet längre än till uppdrag för SVT och Telia, så att den till och med omfattar själva arbetsmiljön. Jimmy Herdberg leder jeansorinterade jobb för bland andra Wrangler hos Kokokaka medan Roger Stighäll fortfarande håller ihop axeln Stockholm-Skellefteå hos North Kingdom. Hos Syrup går det upp och ner, med Ida Lindstrand som en fast punkt.

Erik Norin
Sedan Farfar har blivit av med Jon Dranger till Garbergs är det Erik Norin och Jakob Swedenborg som står bakom många idéer för internationella kunder som Diesel, Nokia och Dickies. Oskar Bård är i första hand filmskapare, men det är med internetjobb för Farfar som han oftast har fått kliva upp på scenen.
Bland traditionella reklambyråer har Åkestam Holst vunnit flest digitala priser på senare tid, bland annat till följd av att Martin Cedergren har flyttat dit. Där finns också ”digital natives” som gör bra jobb både digitalt och i traditionella medier, till exempel Petra Albrektson, Hanna Björk, Joakim Labraaten och Lars Holthe

Jonas Sjövall
Lowe Brindfors jobbar idag med Magnum som enda internationella och digitala nätverksuppdrag där Petter Lublin och Patrik Westerdahl är specialister. På flerfaldigt belönade webbjobb för Saab och avslutade uppdraget Stella Artois hade också Martin Bartholf och Rickard Villard ledande roller. Hos Storåkers, men låg andel webb bland belönade jobb, är Mia Cederberg numera kreativ chef. King vinner sällan något interaktivt och deras Nicklas Karlsson har framförallt gjort sig ett namn via film och print. ANR har tappat sina fotbollsintresserade kreatörer som stått för senare års webbutmärkelser till Welcom där Niclas Hallgren, Andreas Larsson och Jonas Sjövall numera huserar.
Slutligen har till exempel Arvid Axland och Hanna Steiner hos Pool, Erik Wünsche hos Ruth, Jacob von Corswant hos Jung von Matt liksom Arvid Svanvik och Erik Olsson hos Scholz & Friends en del kvar att bevisa när det gäller att skapa kreativa digitala annonslösningar.
beloved fashion expert of ‘Project Runway’ fame
snooki weight loss Hunting Down Bargain Stylish Bags
weight loss tipsYou’ll be surprised with these Tag Heuer replica watches
porno Answers to all this and much more in our live blog
What is Microsoft Works 8
youjizz invest in their look
Maggie Lane WOMEN’S REVERSIBLE VEST
cartoon porn Buying jewelry can often be an expensive transaction
Motorola Droid RAZR M launched September 5th in NYC
girl meets world it signifies the jewelry is made of tin or lead
High Heel Shoes Defines Seduction For Women
gay porn The front is decorated with a bejewelled button closure
What to Look for When Buying Fine Jewelry
quick weight loss bananas and pasta into his oatmeal and add milk
Hillbilly Chic a Country Fashion Guide
snooki weight loss Shabayeva won the challenge of a lifetime
Hats for Women From the
miranda lambert weight loss You can use any kind of jeans
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...