Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och gav samtidigt besked om hur företagets vägval påverkar marknads-förare och varumärkesbyggare.
Microsofts nya hängivenhet till “molnet” var huvudbudskapet vid talen både för affärspartners på China och för studenter på KTH.
Steve Ballmer förklarade molnet som en term för att ta all databehandling till Internet och länka den till all kunskap som finns samlad, vare sig det görs med mobiltelefon, pc eller en tv-liknande apparat. Molnet inkluderar potentialen som ligger i att företag flyttar hela sin it-struktur till de gigantiska dator/serverhallar som mjukvaruföretag bygger, eller utnyttjar den mjukvara som Microsoft tillhandahåller från sina serverhallar.
– Molnet är här och nu, sa han, och menade att det redan finns en mängd molnteknologier som fungerar för företag.
Steve Ballmers uppdrag var också att skapa intresse för Windows Phone 7, operativsystemet som ska hämta ikapp försprånget som Android och Iphone har. Det har nu lanserats i Sverige och de nya mobilerna från HTC, Samsung, och LG är mycket lika varandra, eftersom Microsoft ställer precisa krav på hårdvaran. Ett avgörande skäl för det är att alla applikationer ska fungera lika bra på alla Windowstelefoner.
Steve Ballmer pratade också om de högra krav på integritet som kunder och konsumenter har. Respekt är också ett nyckelord, särskilt när det gäller reklam i mobilen.
– Nio gånger av tio finns ingen annons i de mobila tjänsterna, och den gången den finns är den relevant, riktad och värdefull för mottagaren, sa han.
Steve Ballmer använde sin egen fru för att exemplifiera konsumenters drivkrafter, till exempel att dela med sig av meddelanden, bilder och annat innehåll. Sådana tjänster ska vara gratis för användaren och Microsofts vägval på konsumentområdet är att skapa och utveckla tjänster konsumenter ägnar lång tid. Där kan de vara länge tillsammans med annonsörer och varumärken som är med och betalar.
Konsumenten vill också ha apparater som förstår deras intentioner, vilket han betonade flera gånger. Däremot tvivlar han på att sök kan bli mera relevant genom att samla ännu mer statistik om tidigare beteende för att förutse vad människor tänker göra. Microsoft satsar istället på att utveckla sök som bygger på vilka vänner och intressen en person har, och presenterar inom kort ett samarbete om sök med ett stort socialt nätverk.
– Vi ser att sök ger färre, men allt bättre träffar, och att det blir färre annonser när sökmotorerna på ett bättre sätt kopplar samman den som söker med relevanta annonser, sa Steve Ballmer.
Let’s look at the best paying careers for women in fashion
rob kardashian weight loss The Beguiling Beauty of the Charm Bracelet
snooki weight lossLuxury goods are in great command but finding novices is a challenge
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...