Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise internetannonsering. Chansen att bli uppmärksammad är i huvudsak lika stor för annonser som för redaktionellt innehåll.
Skälet till att annonsytor får mindre uppmärksamhet är i första hand att de placeras där de får mindre uppmärksamhet. Det är alltså sajtägare och annonsörers val som avgör ifall besökare lägger märke till reklambudskapen.
Detta är några resultate av den undersökningen kallad “Ett smartare internet” som gjorts gemensamt av Aftonbladet, DN, Expressen, MSN och Svenska Dagbladet. Studien är utförd av Mejsel Media & Reklampsykologi, med stor erfarenhet av ögonrörelseundersökningar. Den kunde göras mycket omfattande till följd av att världsledande tillverkaren av ögonrörelsekameror, Sensomotoric Instruments, sponsrade undersökningen med den senaste utrustningen.
Studien visar att på webbsidor råder det en förutsägbar och enkel mekanik bakom vad som får uppmärksamhet och inte. Det går med andra ord att göra aktiva val som direkt påverkar hur väl ett innehåll eller en annons kommer att uppmärksammas. Denna kunskap om att innehållets placering är tongivande för chansen till uppmärksamhet får konsekvenser för sajtägare, medieköpare och kreatörer.
Generellt kan man säga att ju längre ner och ju längre till höger på en sajt någonting är placerat – desto mindre är chansen att det uppmärksammas. I huvudspåret på sajten bibehålls en god chans att uppmärksammas när väl innehållet skrollats in i synfältet. Däremot sjunker chansen att annonser och innehåll skrollas in ju längre ner på sidan de återfinns. Skillnaden mellan huvudfåra och sidospalt är stor när det gäller chans till uppmärksamhet. I sidospalten börjar chansen till uppmärksamhet på en lägre nivå och faller snabbare ju längre ner på sidan innehållet finns placerat. Ju längre ner på sidan desto hårdare verkar besökarens fokus ligga i huvudspalten.
Resultaten visar att man tittar på internetsidors innehåll på ett sätt som skiljer sig markant från hur man tittar i en tidning. Besökares fokus är snävt och väldigt tydligt koncentrerat till “huvudfåran” på sajten. Innehåll ges generellt kort tid av uppmärksamhet, ofta enbart enstaka sekunder. Innehållet skannas in och utvärderas på ett sätt som skiljer sig från printmedier. Detta kan förklaras av att nästan allt innehåll på en webbsida är en dörr till en annan sida. Detta gäller merparten av innehållet, annonser, puffar, rubriker och bilder. Användare måste konstant göra urval och fatta beslut om vart färden styrs härnäst.
Undersökningen visar också att det inte finns några större skillnader mellan hur kvinnor och män uppmärksammar innehåll eller annonser på nätet. Däremot verkar det som äldre besökare uppmärksammar annonser i större utsträckning än yngre. Undersökningen har tittat på hur väl annonsers innehåll matchar besökares intressen och beteende kopplat till olika branscher. I princip kan man säga att alla sätt att försök att komma besökaren närmare utifrån sådana variabler har en positiv effekt på annonsens chans att få uppmärksamhet. En annan iakttagelse är att observationen av artiklar hjälps av att de presenteras bland annonser och vice versa. Detta öppnar för en möjlig fredspipa i relationen mellan mediers redaktioner och annonsavdelningar. Alla tjänar på ett blandat innehåll.
Then Jack snapped Chuck Norris’ neck into 24 pieces
miranda lambert weight loss How to Draw Fashion for a Girl
rob kardashian weight lossHow to Become a Runway Model
porno to run sketches on the Teensy and Teensy
Achievements in the History of Marriage
youjizz how to become a dressmaker need to have of students
How to Make a Coat
how to lose weight fast aeropostale maintenance takes up q4 2012 information
Night Out PLUS debuts in Alexandria
quick weight loss grocery budget for family of three help me discern this skill obtainable wish
‘New York’ on the Future of the ‘Times’
snooki weight loss please tell me that what women want
Spartanburg Fashion Show for a Cause this Friday
miranda lambert weight loss flip it l a pair of jeans as well chinos
Combat cabin fever this week with 4 glam night out ideas
christina aguilera weight loss as it continues to execute very well
How to Be a Successful Freelance Illustrator
weight loss tips was founded by William Ralph Blass in 1970
Tidigare Reportage
- E-post fortsätter dominera
Nyligen har det kommit två nya studier som visar på en och samma sak ? att e-post och sök fortfarande är helt dominerade aktiviteter... - “Vanliga” tonåringar – en fallgrop i reklamen
“Mamma, hur skulle det vara att vara en vanlig tonåring som Twittrar och Facebookar?” Den frågan ställde amerikanska antropologen... - Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer
Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera... - Duracell hakar på kroppstrenden
Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface.... - Besked från Steve Ballmer
Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och... - Fallgropar för den som säljer premium
Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.Det är... - Unga svenskar ser mest mobil-tv i Europa
Klart mer än hälften av alla i Sverige har internet i sin mobiltelefon. Och bland unga svenskar är det dubbelt så vanligt att surfa... - Kreatörer förslösar bannerutrymme
I genomsnitt ägnar surfare en sekund åt en bannerannons, vilket är känt efter en rad olika studier. Trots detta envisas byråer och... - Tillväxt öppnar för att nå kvinnor via spel online
Den snabba utvecklingen av marknaden för dataspel öppnar nya möjligheter att nå kvinnor via dataspel. Nästa steg är att kunna använda... - Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör
När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem... - Vem är värd att lyssna på?
Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan:... - Tid är nätets nya valuta
Tid och tidanvändning betyder allt mer när det gäller konsumenters mottaglighet för reklam och som mått på deras efterfrågan.“Time... - Vem ger bästa råden?
Vem är bäst på att ge råd om placeringar för digitala annonslösningar på internet? Är det Jimmy Rodhelind på Mediacom, som jobbar... - Varannan svensk tvurfar
Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien... - De är bäst på att köpa digitalt
Indikats läsare inbjuds till att rösta fram vilka som är bäst webbkreatörer, bäst internetrådgivare, bästa köpare av digitala... - Reklamtrötta ungdomar nås i webb-tv
Ungdomar är flitiga internetanvändare och svenskar i åldersgruppen 16-24 besöker internet fler dagar i veckan än de tittar på tv.... - Guitar Hero effektiv kanal till unga män
Att annonsera ingame i Guitar Hero visade sig vara ett effektivt sätt för Visual Studio att nå unga män. Spelen Need for Speed Undercover... - Njutning viktigare än status för svenskarna
För svenskar betyder njutningen mer än status när det handlar om lyxvarumärken. Det visar Luxury Lovers, en ny europeisk studie om lyxkonsumtion... - Nättips viktigare än personliga rekommendationer
För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför... - Banner blindness är bara en myt
Världens mest omfattande ögonrörelsestudie av mediesajter avlivar myten om banner blindness. Sajtbesökare saknare förmåga att förbise... - Nu är 100% unga online
Alla svenska ungdomar 16-24 år är online. Och nu säger mer än hälften av alla svenskar att de inte klarar sig utan internet.Behovet... - Nu tar mikrobloggandet fart
År 2009 har börjat med att mikrobloggandet tagit fart. Det märks bland annat genom att Twitter fått många nya användare, Bloggy.se... - Unga människor sätter familjen främst
Unga människor tillbringar hellre sin lediga tid med familj än att umgås med sina kompisar. Det visas i rapporten “Young Adults...