Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna

Patrick Gardner är en av grundarna till den prisbelönta webbyrån Perfect Fools.
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är han medgrundare och partner på tokhyllade webbyrån Perfect Fools som just öppnat nytt kontor i Amsterdam.
– Etableringen i Amsterdam hänger på att vi hittade människor vi ville samarbeta med där, bland annat Mark Chalmers, tidigare exekutiv kreativ chef på Strawberry Frog. Sen är det ju ett plus att Amsterdam är en internationell hub i internationell marknadsföring, säger Patrick Gardner, partner på prisbelönta webbyrån Perfect Fools.
Senast i Cannes vann Perfect Fools, tillsamman med Forsman & Bodenfors, Media Grand Prix för AMF-kampanjen där pensionssparare digitalt kunde få ett porträtt av sig själva som 70-åringar.
Cyberlejon i guld blev det för en onlinekampanj för amerikanska AAA – amerikanska Motormännen.
Som många andra digitala ledare är Patrick en veteran med minnen från de sprakande modemens pionjärtid. Han kom till Sverige 1994 från Boston och började två år senare med marknadsföring på internet och interaktiv utbildning hos språkreseföretaget EF Education.
Efter byråjobb hos Reference Interactive var han med och grundade A-combyrån Houdini 1999 och senare Perfect Fools år 2002 tillsammans med Tony Sajdak och Tony Högqvist.
Perfect Fools var pionjärer bland svenska webbyråer med eget konor i New York i början av förra året.
Hur går det i USA?
– Det går faktiskt helt ok, med tanke på omständigheterna. Det är ju rätt tuffa tider för reklambyråer i USA.
Hur kommer digital marknadsföring att klara lågkonjunkturen?
– Vi som var med förra gången, när IT-bubblan sprack, kommer ihåg att det då var nästan tvärstopp. Kunderna vågade inte lita på digital marknadsföring. Den här gången tror jag tvärtom att branschen kan få en boost när företagen lägger om sina reklambudgetar. Digital marknadsföring är ju kostnadseffektiv.
Ni har nyligen öppnat kontor i Amsterdam – på vilken av era tre marknader är den digitala marknadsföringen vassast.
– Sverige är kreativt och här går det att ta mycket större risker jämfört med exempelvis i USA, vilket gynnar det kreativa. New York är å andra sidan en otrolig stad som lockar begåvade människor från hela världen med en enormt stor marknad med mycket mer pengar. Amsterdam hör till topparna i Europa med en otroligt professionell bransch. Amsterdam är väldigt internationellt och mindre nationellt inriktat. Många företag från Asien och USA väljer att lägga sina europeiska huvudkontor här.
Vad innebär kreativa annonslösningar på internet för dig?
Jag tror att internet inte går att se som en kanal, utan snarare som en miljö som snart innefattar de flesta kanaler. En miljö som möjliggör tvåvägs- och flervägssamtal mellan människor, till skillnad från de gamla medierna där det till stor del handlade om envägsmeddelanden som skickades ut. Idag kommer ju mobil marknadsföring stort. Interaktiv tv och digitala stortavlor är på väg att bli verklighet. Det mesta av reklam och marknadsföring är på väg att bli digitalt. Sen är det svårt att säga precis när det händer. Det är som att skjuta på rörlig måltavla – utvecklingen går väldigt snabbt.
Men jag tror att snart kommer vi inte att prata om webbyråer eller digital marknadsföring längre, när all reklam blir digital kommer alla byråer att vara digitala.
Någon egen favorit?
Just nu Mentoskampanjen (http://www.mentoskisscam.com/). Den kombinerar ett nytt sätt att använda tekniken med en kreativ och enkel idé: besökare som har webbkamera kan få pussa en storbystad blondin som belöning för en uppfriskande mintpastill. Det är fascinerande att titta på folk när de är inne på den här sidan.
Bra saker som andra har gjort?
Nikeplus är en favorit som inte bara är produkt och inte bara kampanj utan något mer som skapas i samspel med kunderna. (nikeplus.nike.com).
Mattias Andersson
investors have seen some mediocre performance
rob kardashian weight loss s of Japanese Fashion v1
miranda lambert weight lossFaddy Gucci handbags spring summer exclusively for smart girls
porno the thing that sneakers have become flattering for females by huge feet
The Unique And Fashionable Ugg Boots For You I
youjizz Italian Renaissance Clothing Styles
How To Impress Women With The Way You Dress
free gay porn The music is mixed well
What to wear when attending an outdoor wedding
black porn look into a
Komen for the Cure to stop funding Planned Parenthood centers
how to lose weight fast Every moment involved a cigarette in some form or fashion
Clothing That Sometimes Make You Look Like An Idiot
quick weight loss A bit of set up
The Best Anti Snoring Devices
snooki weight loss samurai your girls tv show
Fabulous Fashion for Big Women
weight loss tips The company has displayed impressive growth
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...