Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen i Guldäggsveckan. Han betonar den fysiska aspekten i det kreativa arbetet med interaktivitet och tror att en del av onlineannonseringens framtid ligger utomhus.
Naoki Ito är kreativ chef för GT Tokyo, en byrå specialiserad på integrerade kampanjer som sträcker sig bortom tv, utomhus och webbannonsering.
Vad betyder kreativa digitala annonslösningar för dig?
“Uttryckssätten för reklam förändras hela tiden, det är magiskt tycker jag. Jag tror att människans förmåga att fantisera och gå till handling är beroende av att allting ständigt kan förändras. Redan i skolan producerade jag egna filmer, och det var anledningen till att jag valde reklambranschen från första början. Jag var då ett stort fan av modern konst och ungefär samtidigt fick jag upp intresset för internet. Det gjorde mig övertygad om att det inte längre finns gränser för hur man skapar reklam.”
Vilken egenskap på internet är viktigast för dig?
“Interaktivitet. Det är viktigt att när man använder det tänka på kroppens förutsättningar, både ur ett fysiskt och psykiskt perspektiv.”
Vad är det bästa du eller ditt team har gjort hittills?
“Jag gillar vårt allra senaste projekt, Love Distance för Sagami Condoms, allra bäst. En interaktiv dokumentär med ett par som sprang 1 000 000 000 millimeter, det vill säga 100 mil, för att träffas. Det finns på http://www.lovedistance.jp/project/. Big Shadow för Xbox 360 är ett projekt jag fortfarande tycker mycket om och som känns fräscht än idag.”
Hur kommer online att utvecklas?
“Vid den tiden då internet föddes drömde världen om framtiden. Den har ännu inte anlänt, vi har knappt ens sett början på den. Så internet är långt ifrån moget ännu. Nästa steg för onlineannonsering tror jag kommer att handla om att vi lämnar våra skärmar för att ta del av den utomhus. Jag tror också att digitala hemelektroniksprylar kommer att bli uppkopplade mot varandra. Min önskan är att reklam som upplevs som massmedial, och tekniken bakom denna, ska minska i omfattning,”
Vilka är dina råd till onlineannonsörer?
“Försök inte att forcera fram budskapet, skapa en känsla av närhet och låt internet ta plats. Online måste få vara en naturlig del av reklamen. Det får inte heller finnas delar som hindrar eller som stör ögat.”
Vad är det bästa som du har sett på internet genom åren?
“Det finns så mycket att jag faktiskt inte kan nämna något specifikt. Men om jag ska peka på något speciellt, så ger jag rådet att alltid studera och lära från de projekt som vunnit internationella priser.”
Översättning från japanska: Martin Koos, martin@martinkoos.com
Given those qualifications
rob kardashian weight loss As an up and coming computer scientist
weight loss tipsFashion designer Francisco Azucar dies
free gay porn You and your lovely two pairs make me jealous
Fashion Show Gift Bag Ideas
cartoon porn Look for frills
Top 7 Defining Characteristics of Value
girl meets world So what are you
Stop Dieting Lose 26 Lbs In 26 Days Proven Weight Loss
gay porn or Maya Bay Beach are very well known for their exotic beauty
Bryce Dallas Howard in Ruffled Elie Saab
how to lose weight fast Ravinia Black and Sweetleaf Navy
Ecco WOMEN’S FASHION LIFE PREMIER GOLF SHOES SHADOW WHITE
quick weight loss 15 20 minutes
fashion show a success in Charleston
snooki weight loss This batik type uses geometric pattern
Beat the heat of summer with protective hair care
christina aguilera weight loss find out how to accessorize one’s own little black dress by having development metals and diamonds
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...