Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat läsaromröstning.
Att Johan Ronnestam blev framröstad som den man helst lyssnar till kan till del förklaras av att han är flitigt anlitad som talare om kreativitet, innovation och integrerad kommunikation. Han livnär sig även på att lägga strategier, genomföra varumärkens integrerade kommunikation och på att hjälpa styrelser och företagsledningar med affärsutveckling utifrån de nya spelregler som internet för med sig.
Så här sammanfattar han sina tankar om vad som är viktigast för företag att tänka på när kommunikationen digitaliseras:
”En optimal webbnärvaro går ut på att vara mer digitalt mogen än konkurrenterna. Det innebär att förhålla sig till den egna branschens digitalisering, till substitut och till framåt- eller bakåtintegrerande aktörers digitalisering. På en sådan mognadstrappa innebär det översta steget total digitalisering av både marknadsföring, organisation och verksamhet.
Den digitaliseringen behöver företag delta i ifall konsumenten är mogen och att det synliggjorts ett gap mellan olika aktörer. Att alla branscher helt eller delvis kommer att digitaliseras över tid – det står helt klart.”
Fram till 2008 drev Johan Ronnestam den digitala reklambyrån Foreign, flerfaldigt belönad med priser ibland annat Cannes, Clio och D&AD. Byrån utsågs också till Gasellföretag efter fyra år på marknaden.
”Genom åren har jag arbetat globalt digital kommunikation sedan 1997 för varumärken som Adidas, Nike Europe, BMW, Omega, Ikea, H&M och Absolut Vodka. I Sverige har jag bland annat jobbat med Comhem, Ladbrokes, Stadium, Vattenfall, Kanal 5 och Pfizer.”
Vad betyder kreativa annonslösningar på internet för dig?
”Kreativitet inom all form av annonsering för mig är att nå kundens mål samtidigt som man själv kan stå för jobbet. På internet innebär det här att man inte föreslår lösningar bara för att det ser coolt ut eller bryter ny mark tekniskt.”
Vad är det bästa som du har sett på internet genom åren?
”Jag tycker Nike och deras arbete med Nike+ är ett strålande exempel på framtidens kommunikation. Att utveckla en produkt i kombination med ett fantastiskt partnerskap med Apple tillsamman med att långsiktigt bygga en löparcommunity skapar relationer som tål framtiden.”
Det bästa som internet har fört med sig är ”Creative Commons och den fria licensform som låter artister, forskare och andra på ett enkelt sätt markera att de helt eller delvis vill dela med sig av sina verk. Det har lett till sajter som Wikipedia och verktyg som WordPress och Drupal.”
Vilka egenskaper på internet är bra för annonsörer?
”Mätbarhet, relations- och varumärkesbyggande och demokratin, som faktiskt gör att den lilla aktören kan konkurrera med den stora. Rätt utfört är det kostnadseffektivt att använda mediet.”
Vad tror du är nästa utvecklingssteg på internet i allmänhet?
”Mer mobila applikationer, fler spel, mer virtuella världar och fler sociala kampanjer. Jag tror också på en återgång till film. då webb-tv kommer att växa sig starkare än någonsin under 2010 och framåt.”
Vad tror du är nästa utvecklingssteg när det gäller internetannonsering?
”I takt med att företag förstår den enormt komplexa mix av format som finns kommer vi se mindre av “one stop ads”. Istället kommer vi att se mer komplexa sammansättningar av allt från banners, sök, bloggar, sociala nätverk, adwords, filmer i spel, affiliate-program och unika tjänster, som i sin tur bygger varumärken och skapar affärer. Jag tror definitivt vi kommer se mer affärsutveckling där internet integreras i kärnan av produkten/tjänsten. På så sätt söker företag vägar förbi de betalda annonskanalerna.”
P:S: 2008 blev Blog of Ronnestam, http://www.ronnestam.com utsedd till Sveriges främsta blogg om digital kommunikation, trender och teknologi.
Johan Ronnestam | Ronnestam.com | 39% |
Kenneth Danielsson | Wisely | 9% |
Mattias Franke | Mediaedge CIA | 3% |
Fredrik Wallner | Microsoft | 3% |
Joakim Jardenberg | Mindpark | 3% |
KSS failure to grow its share holders’ value
quick weight loss Best Dysfunctional Relationships in Genre Films
christina aguilera weight lossHow to Build a Corner Kitchen Nook
youjizz While many people wear their helmets incorrectly
How To Raise Wholesome Little Girls
free gay porn Sheryl is a shining example of a working mom
How to Make Fleece Slippers
hd porn despite the short term volatility
MTAC Anime Convention in Nashville
cartoon porn impressive luxury mode
The Animal Print And The Metallic Handbag
girl meets world During the year
Monkey Bars SMALL GOLF BAG RACK
gay porn they were taken directly to the product page to purchase the item
Fashion Student Lauren Spierer Missing in Indiana
miranda lambert weight loss thick gloves and woolen hat for the driest winter protection
Any ideas about the Mirror Image Replica Handbags
christina aguilera weight loss What Is Casual Dress for Women
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...