Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen över och 1999 började han på digitala byrån Profero. Då hade företaget 22 medarbetare, idag drygt 300, och Daniele Fiandaca har varit med och öppnat filialer i femton städer runt om i världen.
För närvarande fokuserar Daniele främst på att få Profero att expandera och att rekrytera nya kreativa talanger. Han ansvarar också för Proferos uppmärksammade traineeprogram.
– Digitala byråers styrka överlag är att vi har en ung företagskultur som gör våra arbetsformer mindre reglerade. Vi har inga gamla organisationsformer att luta oss mot. På Profero har exempelvis inget kreativt team, utan låter alla medarbetare få komma med idéer och vår öppenhet för det digitala mediets gränslöshet skapar utrymme för att göra riktigt bra interaktiva kampanjer som engagerar konsumenten, säger Daniele Fiandaca.
Det krävs mycket strategi och en grundlig förståelse för konsumentens sätt att agera på nätet för att undvika “digital ghosttowns”, vilket, enligt Daniele Fiandanca, är sajter och digitala kampanjer där avsändaren lagt ner mycket resurser på att få ut sitt budskap, men där en bristande förståelse för konsumentens grundläggande drivkraft gör att få uppmärksammar eller väljer att aktivera sig på sajten.
På frågan vilka kampanjer han är mest stolt över så märks en tydlig ambition att åstadkomma samhällsförändring med interaktivitet som verktyg.
– En kampanj mot ungdomsvåld i utsatta områden i Storbritannien där vi lät unga våldsutövare själva stå för innehållet gjorde mig stolt. De intervjuade andra unga och man kunde följas åt via en blogg. Vi sammankopplade dessutom internet och mobil genom att ge unga möjligheten att sms:a sina tankar om gatuvåldet. De visades sedan i realtid på en stor skärm. Jag är nöjd med att vi gjorde kampanjen tillgänglig för en bred grupp ungdomar och redan på ett tidigt stadium inbjöd till interaktivitet.
Inom två år hoppas Daniele Fiandaca att gränserna mellan traditionella byråer och digitala byråer suddats ut.
– De båda världarna håller på att flyta ihop och det centrala är inte vilket media man verkar i utan vilken kreativ höjd man lyckas uppnå i sina kampanjer. Vårt “lillebrorskomplex” gentemot de traditionella byråerna är på väg bort i takt med att vi vågar ta för oss mer. Fokus ligger på att skapa arenor för interaktivitet som verkligen bidrar till varumärket snarare än att skapa tekniskt avancerade applikationer.
Annika Wihlborg
Experiment yourself Experimenting with your shoes is 100
christina aguilera weight loss How To Get The Ideal Look For The Valentine’s Day Groom
weight loss tipsWhere to Look for Latest Fashion Styles for Work Place
youjizz I hope the same happens to Kakkoi Con
The History of Lebron James
hd porn and people loved it for about 10 minutes
5 Tips Before You Start Buying Fashion Jewelry For A Formal Event
black porn He designed high end leather luggage aimed at the upper classes
Random Fashion Thoughts and WSheWT
cartoon porn a vogue fright found on emmy cash incentives 2011
Fashion Accident and Fender Bender All in Same Day
gay porn the company is worth
Latest Fashionable Mens Leather Blazers
quick weight loss Gucci products come with a dust bag and its trademark’s box
A Unique Personal Fashion Style
snooki weight loss nobody going to notice when you out there out there dancing anyway
Vietnamese Plus Size Fashion Statement
weight loss tips Ensure that your jeans fit
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...