Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette Daddy.
Vad är en kreativ digital annonslösning för dig?
– För mig handlar det om att alltid tänka på kontexten – var du befinner dig och vad som händer runt omkring. Det är skillnad på om du ligger i topp på di.se och på om du är inne på en sajt där någon ska sälja en cykel.
Och så att vara interaktiv – det är hela vitsen med mediet som sådant.
Sen tycker jag man ska försöka slopa sekvensiella annonser så långt det går. Bara för att det är tekniskt möjligt att skapa en annons i flera steg så betyder det inte att det är en bra lösning. Jag tror på att vara mer direkt – pang på med det du ska säga! Du har i regel inte någons uppmärksamhet så länge som du tror.
Vad är det bästa ni gjort på nätet?
– Jag är stolt över många saker vi gjort men ett exempel på en kampanj som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat är när vi på uppdrag av SAS i våras köpte reklam på Spotify, och sen tog bort den för att spara tid åt konsumenten. Det passade SAS, det var en del i deras punktlighetsarbete, och för mig var det en dröm att få ta bort störande radioreklam. Som konsument, för det är man ju samtidigt, kände jag omedelbart nyttan – jag fick nånting!
Vad är det bästa du sett på nätet?
– En grej som jag blev sjukt imponerad av, och det sa jag även innan vi blev uppköpta, är Whopper Sacrifice som Crispin Porter + Bogusky gjorde förra året.
Kampanjen för Burger King gick ut på att alla som raderade tio av sina vänner på Facebook kunde skriva ut en kupong som gav dem en gratis Whopper på hamburgerrestaurangen.
– När jag fick konceptet förklarat för mig tänkte jag “fan vad bra!”. Budskapet och folks engagemang i varumärket och produkten fick direkt sociala konsekvenser. Man fick engagera sig, men det var enkelt. Crispin Porter + Bogusky lyckades använda mediet till max, genom att utnyttja interaktiviteten och den sociala styrkan.
Vilken av nätets egenskaper betyder mest för dig som kreatör?
– Interaktiviteten. Insikten om att man befinner sig i ett interaktivt medium, och inte i ett avbrytande, är det som skiljer en riktigt bra idé från en som inte funkar så bra.
Vilket blir nästa steg för digital annonsering?
– Jag tror vi kommer få se smartare sätt att arbeta kontextuellt. De som säljer utrymme i digital media kommer att utöka sitt erbjudande. Det blir allt tydligare vad som är vad på internet – vad folk gör på Facebook, på Blocket, på Di… om de pratar med polare på Messenger eller läser ekonominyheter. Vi vet mer om varför folk är där. Jag tror många kommer att utveckla sitt erbjudande utifrån var du befinner dig.
Sedan tror jag att det kommer att hända mycket med hur man mäter effekten av annonsering. Jag tror nästa steg är uppgraderade, intelligentare mätningar. Mer kvalitativa, att man kan se på vilket sätt folk har interagerat och hur länge, istället för bara antal visningar och klick.
Katarina Andersch
In terms of valuation
rob kardashian weight loss Rosary Style Necklaces as Fashion
quick weight lossHow to Care for a New Navel Piercing Page 1 of 2
free gay porn jordan kors really rates since trend choices
Ban Aviators or something similar in the EU cheaply
hd porn pay attention you have all the necessary costumes
The Monster Rats of Roswell
cartoon porn but I have also seen dark cherry type color
Simple Formula for Finding Your Affiliate Micro
girl meets world outrageous western side adorn yourself with
Ep Pro SHORT SLEEVE COTTON CHEETAH COLLAR POLO
gay porn betsey johnson formally established 69th birthday and light red idea perfume set off
How to Dress in Style for Petite Women
how to lose weight fast our style and design inspirations
Recap Season 3 Episode 14
snooki weight loss how to hide abdominal fat
Cool and Funky Junior Tops for the Cute Kiddo
christina aguilera weight loss wears make up for play
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...