Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan två år tog hem segern knappt före Martin Cedergren från Åkestam Holst.
Frågan vi ställde till läsarna gällde vilken kreatör, verksam i Sverige, som skapar de bästa digitala annonslösningarna. Här är det nu Adam Ulvegärdes tur att svara på frågor som vi på Indikat Internet har ställt till honom.
Vad har du för erfarenhet av att arbeta med digitala annonslösningar?
Jag har nog aldrig gjort en kampanj där nätet inte har haft en roll och i många fall har internet varit huvudbäraren av budskapet. Precis som för alla andra så har nätet blivit en stor del av mitt liv, både privat och på jobbet. Därför är det viktigt att hantera mediet på ett effektivt sätt som tar fasta på hur folk faktiskt beter sig där.
Vilket är det bästa sättet att utforska och dra nytta av konsumenters beteende i sociala media?
Ni är på svaret redan i frågan. Det viktiga är att prata med konsumenter inte till dem. Ett effektivt sätt att göra det på är att ta en ordentlig titt på vad de gör på nätet. Hur gör de det? Vad gillar de? Vad gillar de inte? Vänd och vrid på det och se om det finns ett relevant sätt att vara en del av det, eller ta till vara på deras beteende.
Vad tror du är nästa utvecklingssteg när det gäller internetannonsering?
Vi måste möta kunden på ett smartare och effektivare sätt. Och det betyder att vi måste bli bättre på att komma åt de dyra minuterna. För att lyckas med det tror jag att vi behöver titta närmare på hur folk faktiskt är på Internet och dra nytta av det. Det ställer krav på oss kreatörer, men vi behöver hitta de där andra sakerna som verkligen engagerar folk för att få stort genomslag idag.
Vad betyder kreativa annonslösningar på internet för dig?
För mig så innebär det att hitta nya relevanta vinklar på ett problem och att utnyttja alla fantastiska möjligheter som nätet erbjuder. Det kan vara allt från en bombastisk kampanjsajt som skapar en magisk upplevelse till att en smart liten funktion på en blogg.
Vilket är bäst sätt att använda nätets interaktivitet?
Håll det enkelt. En bra idé är en enkel idé. Kampanjen i sig kan vara invecklad och komplicerad men idén måste vara enkel, tydlig och bra – till och med, mycket, mycket, mycket bra. För vi slåss om de där dyrbara minuterna hos kunderna, de måste välja vår idé framför ett gulligt kattklipp på Youtube, ett avsnitt av Simpsons på tv eller något helt annat som de kan göra med sin tid .
Vad är det bästa du eller ditt team har gjort på nätet?
Den absoluta favoriten måste nog vara Ikea Facebook Showroom, idén var så enkel, smart och integrerad i Facebook att det blir svårt att säga något annat. Andra favoriter är kampanjen DearSteveJobs.com som gjordes i samband med lanseringen av SVTs Iphone-app Tillsammans med svenska folket försökte vi övertala Steve Jobs att snabbare godkänna appen . Den var knäpp men ändå så relevant. Sen gillar jag även Mobilt Internet Live skarpt, en mycket relevant idé där produkten blev mediet.
Vad är det bästa du har sett på internet?
Just nu gillar jag verkligen kampanjen “We choose the moon” för The John F Kennedy Presedential Library, där dom i detalj återskapade Apollo 11:s resa till månen för 60 år sen. Allt skedde i realtid, samma datum, samma tid, samma utgång och exakt samma resa som för 60 år sen, fast på nätet. Det var fint tycker jag.
Vad tror du är nästa utvecklingssteg på internet?
Gränserna mellan uppkopplad och nerkopplad kommer att suddas ut helt, och för gott. Även om Internet redan nu har en central roll i datorn så kommer Internet så småningom vara datorn. Allt kommer att lagras, köras och laddas från nätet. Vi är redan på god väg dit. Det är bara en fråga om tid innan internet blir datorn.
Ann-Sofi Swahn
Bäst på att skapa kreativa annonslösningar, enligt Indikat Internets läsare
Adam Ulvegärde | Forsman & Bodenfors | 14% |
Martin Cedergren | Åkestam Holst | 12% |
Martin Lundgren | DDB Stockholm | 9% |
Anders Gustafsson | CP+B | 8% |
Nina Thelberg | B-reel | 7% |
Participating in today’s call are Blake Nordstrom
rob kardashian weight loss A Review of Popular Watch Winders
snooki weight lossDresses Suiting Women Over 40
porno genetically engineered as a machine of destruction
How to Make Delicious Quick and Easy Coffee Cake Muffins
hd porn ‘s sales fair took place in Xiamen
Trendy and Stylish Dolce Gabbana Leopard Print Bag
black porn because any sound
2GB Android Tablet PC Hot Sale in China
cartoon porn which is attractively aligned with is True Worth valuation
Add Fashion to Your Room
gay porn You look great
How to Become a Color Consultant
quick weight loss war is bad for stock markets and peace is good
Bridal T Shirts Add Style to a Bride
miranda lambert weight loss learn how to combine suits in mix of properly to create your own stylish trend
American Eagle Has A Bright Outlook Despite Softer Guidance
weight loss tips A white undershirt can be paired with a great pair of jeans
Tidigare Personporträtt
- Stefan Backlund, Philips: Lätt utvärdera effekten av kreativt budskap
“I digitala medier är det lätt att utvärdera effekten av ett kreativt budskap på konsumenter och dess effekt på försäljningen.”... - Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang
“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet... - Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger
För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning... - Swedbanks marknadschef: Service är den nya marknadsföringen
Allt mer mobila kunder och hur nya tekniker slår igenom i allt snabbare takt är “top conversations“ hos Swedbank. Marknadschefen... - SAS marknadschef: Digitalisering gör att vi måste agera först
För Ulf Hermansson Samell och de andra på SAS marknadsavdelning innebär digitaliseringen en ny utmaning. Flygbolaget kan inte längre... - Adam Ulvegärde vald till bästa webbkreatör
Indikat Internets läsare har utsett Adam Ulvegärde till Sveriges bästa webbkreatör. Adam som är ad på Forsman & Bodenfors sedan... - David Wahlgren bakom Samsungs guldägg
From Stockholm With Love är Sveriges kreativaste webbyrå just nu. Följaktligen har ad:n och delägaren David Wahlgren blivit en av de... - Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga
När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten.... - Johan Ronnestam störst auktoritet på nätet
Debattören, bloggaren och strategen Johan Ronnestam är Sveriges främste auktoritet på internet som medium. Han vann överlägset Indikat... - Pihl och Malm delade segern om bästa råden
Caroline Pihl på Mindshare och Maria Malm-Sanchez på IUM delar segern i Indikats omröstning om den populäraste medierådgivaren.Frågan... - Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet
SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.Johan... - Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten
Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette... - Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt
Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands... - Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv
En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan... - Naoki Ito, GT Tokyo: Online flyttar utomhus
Den japanske toppkreatörer Naoki Ito har vunnit tre Guldlejon i Cannes de senaste åren och kommer till Stockholm för att träffa reklambranschen... - Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans
Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna... - Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld
Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen... - Mark Waites, Mother: Tror inte på genvägar
Mother behärskar det digitala tänket lika väl som vanlig reklam. Det bevisades ännu en gång vid Eurobest när webbyrån belönades... - Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga
Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud... - David Sundin: Styr Great Works på tre kontinenter
David Sundin befinner sig sedan den 1 augusti i Japan för att bygga upp Great Works fjärde kontor – Great Works Tokyo. Utmaningen... - Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb
– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats... - Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna
Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är...