Dubbelt upp för Dplay
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.
Dplay, som tjänsten numera heter, lockade sammanlagt till 880 000 timmars tittande under den mätta fyraveckorsperioden, enligt MMS. Dplay är dock den minsta av tv-husens playtjänster och hade fyra procent av tittandet under månaden. Samtidigt är det över fyra miljoner svenskar som abonnerar på en betaltjänst för onlinevideo. En tredjedel av Sveriges befolkning 9-99 år har tillgång till film- och TV-tjänsten Netflix i sina hem. Därmed befäster Netflix sin position som den dominerande betaltjänsten för onlinevideo på den svenska marknaden.
I en ny undersökning från MMS framkom att nästan hälften, 47 procent, av 9-99-åringarna har tillgång till en abonnemangstjänst för streamad TV eller film i sina hem. Det är en ökning med 380 000 personer jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Hela tabellen över webb-tv-tittande hittar du här: http://indikatmedia.se/trendtabeller/?sub=48
Tidigare observationer
- Rekord för Youtube i Sverige
Data från Alexa.com och Internetworldstats.com visar att Youtube nådde en rekordpublik de senaste månaderna.I mars och under den första... - SVT dominerar strömmandet
SVT Play lockar två tredjedelar av allt tittande på de svenska medieföretagens gratis streamingtjänster.Sammanlagt användes playtjänsterna,... - Tv tappar för tredje året i rad
De samlade reklaminvesteringarna i tv mediet minskade för tredje året i rad, IRM enligt Institut för reklam- och mediestatistik.Minskningen... - ”Bara” en halvtimme på sociala medier
Den så kallade mediedagen har vuxit från fem till sju timmar på sedan de smarta mobilerna dök upp för tio år sedan.Då använde vi... - Mix tappade täten trots hopslagning
Rix FM blev under det gångna året största reklamkanal i Stockholm.Vid den senaste mätningen hade MTG-kanalen hade 30 000 fler lyssnare... - Lokala nyheter lockar mer än Rapport
För första gången har ett nyhetsprogram med lokalnyheter blivit större än alla riksprogram i genren.Det är SVT:s Lokala Nyheter klockan... - UNT, NWT och HD på plus
De tre största landsortstidningarna ökade antalet läsare i sista tertialet 2016.Upsala Nya Tidning ökade med 6 000 läsare per dag... - Sprint-Ad är störst på print
Sprint-Ad samlar merparten av landets gratistidningar med en total upplaga på mer än 3 miljoner exemplar. Antalet läsare är lika många,... - Gratis lockar allt färre villaägare
Läsningen av gratis utdelade tidningar faller.Tidningar som Vi i villa och Villaägaren, som lockar annonsörer med stora gratisupplagor,... - Tre miljoner kunde se Netflix
Under andra kvartalet 2016 beräknades nära tre miljoner svenskar ha tillgång till Netflix.Antalet svenska användare förväntas dessutom... - Toppnotering för TV4-Gruppen
TV4-Gruppen har noterat i sin högsta tittartidsandel sedan 2012.I fjolårets fjärde kvartal nådde tv-huset samlade utbud av fri-tv 30... - Halverad trafik på Flashback
Trafiken till alternativa medier minskar. Det gäller bland annat Flashback, där antalet besökare har minskat från en halv till en kvarts... - Svag start för P3
P3 har haft en tuff start på 2017. Såväl Mix Megapol som P1 har passerat Sveriges Radios musikkanal när det gäller antalet lyssnare.P3... - Var fjärde svensk streamar film
En vanlig dag tittar 27 procent av svenskarna – det vill säga något mer än en av fyra – på rörlig bild vid sidan... - Rix FM ger ökad räckvidd till MTG
Ökat lyssnande på Rix FM är ett skäl till att MTG Radio ökar räckvidden med 300 000.Förra året hade MTG-kanalerna drygt... - Högt radiolyssnande i Malmö
Radiolyssnandet på kommersiella kanaler i Malmö var det högsta som noterats på senare år.Mix Megapol och Rix FM Malmö har... - Youtube tappade snabbt en miljon besökare
I juli och augusti var det 5,8 miljoner svenskar som använde Youtube en genomsnittlig dag. Det var mer än en miljon färre än... - Stabilt för TV-husen
Det totala antalet tv-tittare var lika stort i årets andra kvartal som i fjolårets.SVT hade något fler tittare per dag medan... - Dubbelt upp för Dplay
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten... - Elle startar året med nya läsare
Modetidningen Elle startar 2016 med öka antalet läsare.Det senaste året har Elleläsandet ökat successivt och i årets första tertial... - Ner och upp för Dagens Nyheter
Dagens Nyheter inleder året med en ökning i antal läsare. 619 000 personer läser den tryckta tidningen en genomsnittlig dag.Det är... - Fler printläsare för Dagens Industri
Dagens Industri noterar den högsta läsarsiffran på mer än två år. Nu har den tryckta papperstidningen 320 000 läsare per dag.Samtidigt... - Fler med skolbarn läser oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam ökar i familjer med barn i skolåldern.I målgruppen ingår drygt en miljon föräldrar och... - Avpixlat har tappat hälften av sina läsare
På ett år har antalet besökare till Avpixlat minskat från 166 000 till 74 000 besökare per dag. Tappet samvarierar med förändringar... - Aftonbladets papper halverat sedan 2007
2007, året då Iphone introducerades, hade Aftonbladet 1 281 000 läsare på vardagarna. I den senaste Orvestomätningen hade tidningens... - P1 har över en miljon lyssnare
P1, som är Sveriges radios pratkanal för nyheter och reportage, har färre lyssnare än i fjol. Enligt Sifo Media har kanalen dock stadigt... - Rix återigen störst i Stockholm
Den senaste lokala lyssnarmätningen visar att Rix FM återigen är Stockholms största kommersiella radiokanal. Senast Rix FM var störst... - Dubbelt upp för Discovery
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten numera... - Bra kvartal för SVT
SVT hade sin högsta tittartidsandel på mer än två år under årets första kvartal.Med 29 procent av tittandet slog SVT närmaste konkurrenten... - 18 ODR-försändelser i veckan
I genomsnitt får ett svenskt hushåll 941 oadresserade direktreklamförsändelser per år. Det motsvarar 18 försändelser per vecka och... - Metro i Göteborg klarar sig relativt bra
Metro Göteborg klarar sig bäst av tidningens storstadseditioner. Räckvidden har minskat med 18 procent, motsvarande 70 000 läsare,... - Buffé ökar för andra året i rad
Icas kundtidning Buffé tillhör det fåtal tidskrifter som har fått fler läsare det två senaste åren. Den senaste noteringen är att... - 800 miljoner på sociala plattformar
Enligt IRM beräknades annonseringen på sociala nätverk till 800 miljoner kronor netto under 2015.– Vi kan konstatera att de sociala... - Direktreklamen når halva befolkningen
Sammanlagt når den oadresserade direktreklamen 3,9 miljoner svenskar. Det är 52 procent av alla i åldern 16-80 år, enligt Orvesto Konsument.I... - Storstadstidningarna tappade var tionde läsare
Alla storstädernas morgontidningar har tappat läsare sedan förra året.Sammanlagt förlorade de sju storstadstidningarna, det vill säga... - Mindre tidskrifter går emot strömmen
På en marknad där trenden överlag pekar nedåt gällande antalet läsare, gick flera mindre tidskrifter motsatt väg.Tidningar som Svensk... - Mediekompaniet störst på print
Mediekompaniet erbjuder nu den enskilt största räckvidden för den som använder morgontidningar som annonsmedium.Räckvidden för annonspaketets... - Mobilen tog oss över sex timmar media om dagen
2015 var det första gången som svenskarna i genomsnitt ägnade mer än sex timmar om dagen åt media.362 minuter per dygn lyder den nya... - Rix FM:s bästa notering på fem år
Rix FM är återigen med och utmanar om att vara den största kommersiella radiostationen i Stockholm.I den senaste mätningen skilde det... - Mix Megapol ensamt om att öka
Mix Megapol inledde 2016 starkt. Kanalen var ensam om att ha fler lyssnare den senast mätta veckan, jämfört med samma vecka ifjol.Sammanlagt... - Pirate Bay vägrar ge sig
Efter polisens razzia mot The Pirate Bay, när sajtens servrar togs i beslag, försvann trafiken nästan helt. I december började den åter... - Nyhetstittandet under 8 miljoner
Intresset för att ta del av nyhetsflödet i tv sjönk under förr året.Efter att ha legat på över 8 miljoner sedan 2008 var det 7,9... - MTG tappade andelar i 15-49 år
Trean, Sexan och övriga MTG-kanaler hade mindre än 20 procent tittartidsandel i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år i slutet... - Totala antalet tv-tittare stod sig i Q3
MTG hade fler tittare i Q3 än i fjol och SVT hade fler tittare än för två år sedan. Det är två ljuspunkter när det gäller det traditionella... - 4 minuter playtjänster om dagen
Tittandet på de fyra tv-husens playtjänster har ökat månad för månad sedan Indikat började följa dem i januari 2012.Tre månader... - Fler dr-läsare bland de yngsta
I målgruppen ung och fri är det fler som tar del av oadresserad direktreklam än i fjol. Det framgår av livscykelmonitorn som är kopplad... - GP har tappat var femte läsare i år
Sydsvenskan, Metro Skåne och City Malmö/Lund tappar läsare, men i långt mindre omfattning än morgontidningarna i Göteborg och Stockholm.Jämfört... - Kändisnyheter lockar läsare
Aller Medias kändistidningar Hänt Extra och Hänt i Veckan ökar antalet läsare.Hänt Extra har ökat från 314 000 läsare vid förra... - Dagens Industri håller emot
Dagens Industri håller emot flykten från den tryckta papperstidningen bättre än kvällstidningarna.Det senaste tertialet lyckades DI... - Polisen har knäckt Pirate Bay och Swefilmer
Pirate Bay och Swefilmer har nästan ingen trafik kvar efter att polisen har slagit till mot de olagliga nedladdningssajterna.Att servrarna... - Eurosize riks når tre miljoner
Enligt Outdoor Impact nådde Eurosize riksserie 2 943 000 svenskar över 15 år under en 7-dagarsperiod i augusti.Av dem fanns mer än... - 50 miljoner startade playströmmar
Under de fyra semesterveckorna 29-32 var tittandet på tv-husens playkanaler cirka 20 procent lägre än under resten av året.Sammanlagt... - NRJ är störst i Malmö
En av tio radiolyssnare i Malmöområdet knäpper på NRJ en vanlig dag vilket gör att stationen har flest lyssnare i Skåne.Den senaste... - Högre radiolyssnande än i fjol
I varje vecka den senaste månaden har radiolyssnandet varit större än motsvarande vecka ifjol.En genomsnittlig dag i vecka 33 var det... - Stabilt för tv-tv
Tittandet på traditonell tablå-tv har legat på samma nivå i år som förra våren.SVT hade exempelvis 4,1 miljoner tittare per dag... - Coops Mer Smak drar snävare gräns
Coops Mer Smak är nere i 825 000 läsare. När upplagan var som störst 2011 hade tidningen 1,4 miljoner läsare.För två år sedan... - Stabil räckvidd för oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam är stabil, trots ett läge där mycket av mediekonsumtionen har förändrats och fortsätter... - Mindre trafik till Wikipedia
Trafiken till svenska Wikipedia har minskat de senaste månaderna. I maj hade Wikipedia besök av 2,3 miljoner svenska webbläsare per... - Direktreklam når fler singlar
Räckvidden för oadresserad direktreklam riktad till singelhushåll har återhämtat sig något det senaste året.För ett år sedan... - Riksmedia trotsar trenden
Riksmedias gratis hemburna lokaltidningar har nära nog lika stor räckvidd i första tertialet i år som för två år sedan. Det innebär... - Skåne går sämst för Metro
Metro Skåne har i genomsnitt tappat två procent av sina läsare i varje tertial sedan 2011. Det gör att Metros sydsvenska edition tappar... - Reddit – allt större alternativ i Sverige
Reddit ? som är USA:s motsvarighet till Flashback ? får allt fler svenska användare.Den senaste statistiken från Alexa placerar... - Svårt för MTG att matcha OS-tittandet
MTG TV nådde sina största tittartidsandelar under första kvartalet förra året tack vare rättigheterna till OS i Sotji. De siffrorna... - Facebook närmar sig Google på webben
I takt med att mobilsurfandet ökar förändras styrkeförhållandena mellan de största sajterna på nätet.Facebook ökar räckvidden... - 117 miljoner timmar med playtjänster
Tittandet på streamad tv via tv-husens playtjänster har mer än fördubblats sett över två år.Det senaste halvåret har svenskarna... - Stark månad för kommersiell radio
Mars var en stark månad för de kommersiella radiokanalerna enligt Sifo Media.Rockklassiker växte stadigt och näst intill dubblerade... - Hem & Hyra går mot strömmen
Hyresgästföreningens Hem & Hyra är en av två tidskrifter med övervägande kvinnliga läsare som ökade antalet läsare under 2014.Tidningen... - Räckvidden ökar för tidningarnas rikspaket
Räckvidden ökade för morgontidningarnas största annonspaket under förra året.Svea, som är det största och rikstäckande paketet... - Sydsvenskan tappade mest 2014
2014 utmärktes av fortsatt fall för morgontidningarna. Sydsvenskan tappade nästan 17 procent av sin läsarkrets.Sydsvenskan tappade... - Icakuriren tappar 50 000 läsare om året
På Icakurirens hemsida kan man läsa att ?Icakuriren är Sveriges mest lästa veckotidning?. Det skulle vara mer rättvisande att skriva:... - Citypaketet når nästan två miljoner
För tio år sedan nådde Sydsvenskans, GP:s och DN:s tryckta tidningar 1,8 miljoner läsare en vanlig. Enligt de senaste Orvestorapporten... - Svenskan tappade mest i morgonpressen
Svenska Dagbladet återhämtade räckvidden mot slutet av året. Trots det tappade Svenskan mest av alla morgonutdelade tidningar.Antalet... - Polisrazzia halverade trafiken till Pirate Bay
I december gjorde polisen en razzia mot The Pirate Bays kontor i Stockholm och lyckades släcka ner sajten globalt.Flera servrar och datorer... - Stabila relationer mellan tv-husen
Tittartidsandelen för landets fyra stora har hållit sig mycket stabilt i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år.Trots de... - Tio år och dubbelt så många kanaler
Förra året tittade svenskarna lika mycket på vanligt tablå-tv som de gjorde för tio år sedan. Skillnaden är att tittartiden nu fördelas... - Youtube snart ifatt Facebook
Facebook har tappat fart på den svenska delen av internet det senaste halvåret. Det gör att Youtube har nästan lika många tittare per... - Playtjänster får tre minuter om dagen
Svenskarna ägnade 95 miljoner timmar åt de fyra tv-husens playtjänster det senaste halvåret. I genomsnitt är det tre minuter per dag... - Sveriges Radios tappade i mellandagarna
Den senaste rapporten för radiolyssnande på riksnivå visar att Sveriges Radios kanaler tappade lyssnade runt jul.P3 tappade 80 000 och... - Två upp och en ner för Mix Megapol
Mix Megapol har gått bra i Stockholm och Göteborg den senaste tiden. Däremot tappar kanalen lyssnare i Malmö.I Stockholm har kanalen... - Avpixlat och Fria Tider ökade stort i valrörelsen
100 000-tals svenskar följde valrörelsen via de invandringskritiska sajterna Avpixlat och Fria Tider. På själva valdagen hade bägge... - Tre miljoner familjer tar emot direktreklamen
4,3 miljoner personer i åldern 16-80 år tar del av den oadresserade direktreklam. De finns i de tre miljoner hushåll, vilket innebär... - Tittandet på tablå-tv rekordlågt i somras
En vanlig dag i det tredje kvartalet var det 5,5 miljoner personer som såg på linjär tablå-tv. Det var en av de lägsta noteringarna... - Fyrans playtjänster ökade snabbast
TV4:s digitala betalkanal Play premium ökade snabbast på tv-marknaden det senaste kvartalet. Antalet tittare på TV4 Play premium har... - Mediekompaniet går emot trenden
Mediekompaniet är det enda annonseringsalternativet på printsidan som ökar sin räckvidd för närvarande.Den senaste rapporten från... - Webb-tittandet fördubblades från juli till september
SVT Play har haft mellan 20 och 30 miljoner starter varje månad under hela sommarhalvåret.Den genomgående stora användningen av SVT:s... - Tusen oadresserade reklamer per år
Förra året skickade odr-marknadens aktörer ut 2,9 miljarder trycksaker. De tre miljoner hushåll som tar emot oadresserad direktreklam... - Tidskrifter om heminredning tappar läsare
Sköna Hems chefredaktör Claes Blom ser hur läsningen av den tryckta tidningen minskar. Han är i gott sällskap då tidskrifter om boende... - Direktreklamen håller sin del av marknaden
Adresserad och oadresserad direktreklam har 12 procent av reklammarknaden, en siffra som har hållit sig konstant de senaste åren.Den... - JCDecaux starkast i Göteborg och Malmö
JCDecaux’ riksserie Abribus har större räckvidd i Göteborg och Malmö än konkurrenten Clear Channels Adshel Silver.Skillnaden... - Mobil ökade mest både i pengar och i procent
Annonsörernas investeringar traditionella och digitala medier står för hälften av alla investeringar i reklam och kommunikation.Sammanlagt... - Vikande trend för oadresserat
Den oadresserade direktreklamen når 4,2 miljoner svenskar och tappar långsamt i räckvidd.2012 var det 4,4 miljoner svenskar som tog... - SVT dominerar webb-tv-tittandet
SVT dominerar playtittandet och publiken på SVT:s sajter är nästan lika stort som på Aftonbladet, enlig Kia-index.SVT uppdrag är bredare... - TV4-gruppen störst i annonsörsmålgrupp
TV4-gruppens kanaler lockade till mest tittande i den för annonsörer viktiga målgruppen 15-44 år.Den gruppen ägnade en dryg fjärdedel... - Bonnier News ”kraftsamlar”
Bonniers dagstidningar Dagens Nyheter, Expressen och Dagens Industri har tillsammans tappat en halv miljon läsare sedan 2008. Från 2012... - Morgontidningar samlar över 4 miljoner läsare
Svea, det största paketet för annonsering i dagstidningar når 4,2 miljoner läsare.I Svea finns flertalet av landets morgontidningar... - Google.se tre gånger större än Aftonbladet.se
Google.se fortsätter att växa och i augusti hade sökmotorn mer än nio miljoner besökare per dag. Det gör Google.se överlägset störst... - SBS Radio över 2 miljoner lyssnare
SBS Radio hade mer än 2 miljoner lyssnare i den senast mätta veckan. Mix Megapol är SBS största kanal med 1,4 miljoner lyssnare. P4,... - Radiolyssnandet minskar i alla storstäder
Trenden är vikande för radiokanalerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tappet är litet och spänner mellan 43 000 förlorade lyssnare... - Adshels affischering kan ses av de flesta
Adshel riks Sverige är den paketerade serie för affischering utomhus som flest har möjlighet att se.3,3 miljoner svenskar passerar någon... - Tillväxt för lokala nyheter – fram till nedläggning
De regionala nyhetsprogrammen har ökat sin publik, medan intresset för de stora rikstäckande nyhetsprogrammen går upp och ner över... - Illustrerad Vetenskap är den största herrtidningen
Illustrerad Vetenskap hade 595 000 läsare per nummer under 2013 och är därmed den klart största tidskriften med i huvudsak manliga... - Damernas Värld tjockare än någonsin
Damernas Värld har gått om Elle och numera är landets näst största modetidning sett till antalet läsare. Det senaste året...