Ett hot i mekanik och millisekunder
Under fliken Marknadsdata här på Indikat Internet finns uppgifter om i stort sett alla annonsörer som gör mycket displayannonseringen. Den som kollar igenom allt som finns där ser att annonsörer som satsar tiotals miljoner i traditionella medier ofta bara köper för några hundra tusen på internet.
Det verkar saknas insikt om att samma logik gäller på nätet som i andra huvudmedier, att man måste nå en viss nivå av samtidig exponering och frekvens för att få önskat genomslag. För vana storannonsörer med snabbrörliga konsumentvaror är detta särskilt tydligt. På det viset bevisar Pepsis kampanj Refresh Project möjligheterna med särskild tydlighet. Enligt Indikats sätt att räkna har Pepsi satsat 2,5 miljoner, vilket har gett varumärket 9 procents andel av all internetreklam för mat och dryck det senaste halvåret.
Det har ökat försäljningen. Och det är något att reflektera över med tanke på hur svårt drycken haft att få effekt av traditionella medier på den svenska marknaden. Kan kraftsamlingen i digitala medier vara det som ger Pepsi motsvarande position i Sverige som i andra länder?
Samtidigt som mycket talar för att varumärken behöver koncentrera resurser för att få genomslag finns det starka krafter som driver på fragmentiseringen online. Framförallt framväxten av teknik för börshandel av bannerytrymme som har fått stort genomslag i USA. Det innebär att en annonsör kan bestämma exakt mål för sin annonsering och sedan köpa en banner i taget. När en användare med önskad profil gör något på nätet tar det bara millisekunder att identifiera webbläsaren, genomföra en auktion och exponera reklamen. Och priset kan sedan hamna på några milliören per banner…
Kompetens som bygger på erfarenhet, koll och beprövad kunskap saknar värde för den sortens nya börshandeln. Istället finns det en risk för att bannerbörserna skenar på sätt som de vanliga börserna har gjort på senare tid.
Göran Swahn
and will share the latest beauty secrets from Refinery29 experts
weight loss tips Hope Tiana B plus and petite picks
christina aguilera weight lossthe Acceptance of Gothic Lolita
Tidigare Alla artiklar
- Rekord för Youtube i Sverige
Data från Alexa.com och Internetworldstats.com visar att Youtube nådde en rekordpublik de senaste månaderna.I mars och under den första... - SVT dominerar strömmandet
SVT Play lockar två tredjedelar av allt tittande på de svenska medieföretagens gratis streamingtjänster.Sammanlagt användes playtjänsterna,... - Tv tappar för tredje året i rad
De samlade reklaminvesteringarna i tv mediet minskade för tredje året i rad, IRM enligt Institut för reklam- och mediestatistik.Minskningen... - Ny tidsserie för hela reklamkakan
Indikat Media redovisar trenderna för svenskarnas medievanor i alla medieslag. Följande tidserier är nu uppdaterade och återfinns under... - Aftonbladet TV ”vågar växa”
Aftonbladet lockade till mer än 100 miljoner startade strömmar under årets första kvartal, vilket gjorde att kanalen hade fler starter... - ”Bara” en halvtimme på sociala medier
Den så kallade mediedagen har vuxit från fem till sju timmar på sedan de smarta mobilerna dök upp för tio år sedan.Då använde vi... - Rix FM störst – igen
Rix FM blev under det gångna året största reklamkanal i Stockholm. MTG-kanalen hade 30 000 fler lyssnare än Mix Megapol, enligt den... - Mix tappade täten trots hopslagning
Rix FM blev under det gångna året största reklamkanal i Stockholm.Vid den senaste mätningen hade MTG-kanalen hade 30 000 fler lyssnare... - Lokala nyheter lockar mer än Rapport
För första gången har ett nyhetsprogram med lokalnyheter blivit större än alla riksprogram i genren.Det är SVT:s Lokala Nyheter klockan... - UNT, NWT och HD på plus
De tre största landsortstidningarna ökade antalet läsare i sista tertialet 2016.Upsala Nya Tidning ökade med 6 000 läsare per dag... - Sprint-Ad är störst på print
Sprint-Ad samlar merparten av landets gratistidningar med en total upplaga på mer än 3 miljoner exemplar. Antalet läsare är lika många,... - Gratis lockar allt färre villaägare
Läsningen av gratis utdelade tidningar faller.Tidningar som Vi i villa och Villaägaren, som lockar annonsörer med stora gratisupplagor,... - Tre miljoner kunde se Netflix
Under andra kvartalet 2016 beräknades nära tre miljoner svenskar ha tillgång till Netflix.Antalet svenska användare förväntas dessutom... - Toppnotering för TV4-Gruppen
TV4-Gruppen har noterat i sin högsta tittartidsandel sedan 2012.I fjolårets fjärde kvartal nådde tv-huset samlade utbud av fri-tv 30... - Halverad trafik på Flashback
Trafiken till alternativa medier minskar. Det gäller bland annat Flashback, där antalet besökare har minskat från en halv till en kvarts... - Svag start för P3
P3 har haft en tuff start på 2017. Såväl Mix Megapol som P1 har passerat Sveriges Radios musikkanal när det gäller antalet lyssnare.P3... - Rekord igen – nu lägger vi sju timmar i media
En färsk rapport från Kantar Sifos medie- och målgruppsundersökning Orvesto visar att vi nu ägnar mer än sju timmar per dag... - Aktuella tidsserier om media
Indikat Media redovisar trenderna för svenskarnas medievanor i alla medieslag.De här tidserierna är nu uppdaterade och återfinns under... - Var fjärde svensk streamar film
En vanlig dag tittar 27 procent av svenskarna – det vill säga något mer än en av fyra – på rörlig bild vid sidan... - Rix FM ger ökad räckvidd till MTG
Ökat lyssnande på Rix FM är ett skäl till att MTG Radio ökar räckvidden med 300 000.Förra året hade MTG-kanalerna drygt... - Högt radiolyssnande i Malmö
Radiolyssnandet på kommersiella kanaler i Malmö var det högsta som noterats på senare år.Mix Megapol och Rix FM Malmö har... - Youtube tappade snabbt en miljon besökare
I juli och augusti var det 5,8 miljoner svenskar som använde Youtube en genomsnittlig dag. Det var mer än en miljon färre än... - Stabilt för TV-husen
Det totala antalet tv-tittare var lika stort i årets andra kvartal som i fjolårets.SVT hade något fler tittare per dag medan... - Dubbelt upp för Dplay
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten... - Elle startar året med nya läsare
Modetidningen Elle startar 2016 med öka antalet läsare.Det senaste året har Elleläsandet ökat successivt och i årets första tertial... - Ner och upp för Dagens Nyheter
Dagens Nyheter inleder året med en ökning i antal läsare. 619 000 personer läser den tryckta tidningen en genomsnittlig dag.Det är... - Fler printläsare för Dagens Industri
Dagens Industri noterar den högsta läsarsiffran på mer än två år. Nu har den tryckta papperstidningen 320 000 läsare per dag.Samtidigt... - En biljon plus – trots adblockers
Annonsörerna kommer att öka sina satsningar på digitala annonslösningar med en biljon, det vill säga ett tusen miljarder, kronor de... - Fler med skolbarn läser oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam ökar i familjer med barn i skolåldern.I målgruppen ingår drygt en miljon föräldrar och... - Avpixlat har tappat hälften av sina läsare
På ett år har antalet besökare till Avpixlat minskat från 166 000 till 74 000 besökare per dag. Tappet samvarierar med förändringar... - Aktuella tidsserier om media
Indikat Media redovisar trenderna för svenskarnas medievanor i alla medieslag. De här tidserierna är nu uppdaterade och återfinns... - Ingen hade träffat någon CTMO
Starcoms Jens Welin ställde en fråga när han var på besök från Chicago och föreläste inför prisutdelningen i Planning Awards: Är... - MTG Radio lyfte med amerikansk hjälp
Engagemang och teamwork, från Laila Bagges Morron Zoo till teknikavdelningen, är skäl till att MTG Radio ökar. Dessutom tar bolaget... - Aftonbladets papper halverat sedan 2007
2007, året då Iphone introducerades, hade Aftonbladet 1 281 000 läsare på vardagarna. I den senaste Orvestomätningen hade tidningens... - P1 har över en miljon lyssnare
P1, som är Sveriges radios pratkanal för nyheter och reportage, har färre lyssnare än i fjol. Enligt Sifo Media har kanalen dock stadigt... - Rix återigen störst i Stockholm
Den senaste lokala lyssnarmätningen visar att Rix FM återigen är Stockholms största kommersiella radiokanal. Senast Rix FM var störst... - Dubbelt upp för Discovery
I mars tittade svenskarna dubbelt så mycket på Discoverys Networks playtjänst som i samma månad i fjol.Dplay, som tjänsten numera... - Bra kvartal för SVT
SVT hade sin högsta tittartidsandel på mer än två år under årets första kvartal.Med 29 procent av tittandet slog SVT närmaste konkurrenten... - 18 ODR-försändelser i veckan
I genomsnitt får ett svenskt hushåll 941 oadresserade direktreklamförsändelser per år. Det motsvarar 18 försändelser per vecka och... - Metro i Göteborg klarar sig relativt bra
Metro Göteborg klarar sig bäst av tidningens storstadseditioner. Räckvidden har minskat med 18 procent, motsvarande 70 000 läsare,... - Buffé ökar för andra året i rad
Icas kundtidning Buffé tillhör det fåtal tidskrifter som har fått fler läsare det två senaste åren. Den senaste noteringen är att... - 800 miljoner på sociala plattformar
Enligt IRM beräknades annonseringen på sociala nätverk till 800 miljoner kronor netto under 2015.– Vi kan konstatera att de sociala... - 97-procentsamhället
Segregation är ett samhällsproblem som har fått förnyad aktualitet, men är långt ifrån något nytt i Sverige. Mellan de bägge världskrigen... - Nya data om ”mediedagen”
För första gången presenterar Indikat Media tidsserier över hur mycket tid folk i åldern 16-80 år ägnar åt olika medier. Det visar... - Dagens Samhälle lika starkt varumärke som DI
Dagens Samhälle visar att en satsning på obunden och djuplodande journalistik också vinner annonsörernas gillande för ett traditionellt... - Direktreklamen når halva befolkningen
Sammanlagt når den oadresserade direktreklamen 3,9 miljoner svenskar. Det är 52 procent av alla i åldern 16-80 år, enligt Orvesto Konsument.I... - Storstadstidningarna tappade var tionde läsare
Alla storstädernas morgontidningar har tappat läsare sedan förra året.Sammanlagt förlorade de sju storstadstidningarna, det vill säga... - Mindre tidskrifter går emot strömmen
På en marknad där trenden överlag pekar nedåt gällande antalet läsare, gick flera mindre tidskrifter motsatt väg.Tidningar som Svensk... - Mediekompaniet störst på print
Mediekompaniet erbjuder nu den enskilt största räckvidden för den som använder morgontidningar som annonsmedium.Räckvidden för annonspaketets... - Mobilen tog oss över sex timmar media om dagen
2015 var det första gången som svenskarna i genomsnitt ägnade mer än sex timmar om dagen åt media.362 minuter per dygn lyder den nya... - Uppdaterade trender för tv, radio och alternativmedier
En rad tabeller över mediernas publik har uppdaterats med data för 2015. Till dem hör trender för tv-husen, tittandet på olika kanaler... - Rix FM:s bästa notering på fem år
Rix FM är återigen med och utmanar om att vara den största kommersiella radiostationen i Stockholm.I den senaste mätningen skilde det... - Mix Megapol ensamt om att öka
Mix Megapol inledde 2016 starkt. Kanalen var ensam om att ha fler lyssnare den senast mätta veckan, jämfört med samma vecka ifjol.Sammanlagt... - SVT ökar med svenskt utbud
SVT går bra i åldersgruppen 15-49 år, där andelen tittare ökat från 23 till 25 procent det senaste året. Ett skäl till ökningen... - Stor tillväxt för Live.com
Trafiken till Live.com har ökat avsevärt det senaste halvåret. I november noterades sajten för nära 2 miljoner användare dagligen... - Pirate Bay vägrar ge sig
Efter polisens razzia mot The Pirate Bay, när sajtens servrar togs i beslag, försvann trafiken nästan helt. I december började den åter... - Nyhetstittandet under 8 miljoner
Intresset för att ta del av nyhetsflödet i tv sjönk under förr året.Efter att ha legat på över 8 miljoner sedan 2008 var det 7,9... - MTG tappade andelar i 15-49 år
Trean, Sexan och övriga MTG-kanaler hade mindre än 20 procent tittartidsandel i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år i slutet... - Invänt: ”Låt också dagspressen komma till orda!”
Citypaketets vd Staffan Lönner invänder mot en artikel i Indikat Media. Så här skriver han:Hej!Annonsörer flyr dagspress kan vi läsa... - Uppdaterade trender för tv, tidningar och dr
En rad tabeller över mediernas publik har uppdaterats i oktober. Till dem hör trender för tv-husen, playtjänster, tidningar,... - Totala antalet tv-tittare stod sig i Q3
MTG hade fler tittare i Q3 än i fjol och SVT hade fler tittare än för två år sedan. Det är två ljuspunkter när det gäller det traditionella... - 4 minuter playtjänster om dagen
Tittandet på de fyra tv-husens playtjänster har ökat månad för månad sedan Indikat började följa dem i januari 2012.Tre månader... - Fler dr-läsare bland de yngsta
I målgruppen ung och fri är det fler som tar del av oadresserad direktreklam än i fjol. Det framgår av livscykelmonitorn som är kopplad... - Annonsörerna flyr snabbare än läsarna
Inte bara läsarna, utan i ännu högre grad annonsörerna flyr nu dagspressen. – Självklart är dagspressens situation tuffare... - GP har tappat var femte läsare i år
Sydsvenskan, Metro Skåne och City Malmö/Lund tappar läsare, men i långt mindre omfattning än morgontidningarna i Göteborg och Stockholm.Jämfört... - Kändisnyheter lockar läsare
Aller Medias kändistidningar Hänt Extra och Hänt i Veckan ökar antalet läsare.Hänt Extra har ökat från 314 000 läsare vid förra... - Dagens Industri håller emot
Dagens Industri håller emot flykten från den tryckta papperstidningen bättre än kvällstidningarna.Det senaste tertialet lyckades DI... - Polisen har knäckt Pirate Bay och Swefilmer
Pirate Bay och Swefilmer har nästan ingen trafik kvar efter att polisen har slagit till mot de olagliga nedladdningssajterna.Att servrarna... - Eurosize riks når tre miljoner
Enligt Outdoor Impact nådde Eurosize riksserie 2 943 000 svenskar över 15 år under en 7-dagarsperiod i augusti.Av dem fanns mer än... - 50 miljoner startade playströmmar
Under de fyra semesterveckorna 29-32 var tittandet på tv-husens playkanaler cirka 20 procent lägre än under resten av året.Sammanlagt... - NRJ är störst i Malmö
En av tio radiolyssnare i Malmöområdet knäpper på NRJ en vanlig dag vilket gör att stationen har flest lyssnare i Skåne.Den senaste... - Högre radiolyssnande än i fjol
I varje vecka den senaste månaden har radiolyssnandet varit större än motsvarande vecka ifjol.En genomsnittlig dag i vecka 33 var det... - Nu uppdaterade publiktrender för media
Nu har vi lagt in en rad uppdaterade tabeller från några av de olika medieslag som vi regelbundet följer i Indikat Media. Helt nya denna... - Guldkanalen – radiohusens enda utmanare
Guldkanalen i Skåne ökar och har nu 38 000 lyssnare. Radiokanalen är nu den enda fristående kanalen som har tillräcklig stor räckvidd... - Stabilt för tv-tv
Tittandet på traditonell tablå-tv har legat på samma nivå i år som förra våren.SVT hade exempelvis 4,1 miljoner tittare per dag... - Hänt i veckans urstarka varumärke
Hänt i veckan visade hur starkt varumärket är när det relanserades i fjol, efter en 20-årig bortavaro från tidskriftsmarknaden. Redan... - Facebook kompenserar Veckorevyns läsartapp
Veckorevyn har, för första gången, färre än 100 000 läsare. Läsartappet tar Bonniertidningen igen via Facebook, Instagram och många... - Stabil räckvidd för oadresserad dr
Räckvidden för oadresserad direktreklam är stabil, trots ett läge där mycket av mediekonsumtionen har förändrats och fortsätter... - Mindre trafik till Wikipedia
Trafiken till svenska Wikipedia har minskat de senaste månaderna. I maj hade Wikipedia besök av 2,3 miljoner svenska webbläsare per... - Direktreklam når fler singlar
Räckvidden för oadresserad direktreklam riktad till singelhushåll har återhämtat sig något det senaste året.För ett år sedan... - Riksmedia trotsar trenden
Riksmedias gratis hemburna lokaltidningar har nära nog lika stor räckvidd i första tertialet i år som för två år sedan. Det innebär... - Skåne går sämst för Metro
Metro Skåne har i genomsnitt tappat två procent av sina läsare i varje tertial sedan 2011. Det gör att Metros sydsvenska edition tappar... - Måns och Kalla tog andelar åt SVT
Melodifestivalen lockade fler tittare än i fjol. Tillsammans med skid-VM i Falun fick det SVT att öka sin andel av tittandet på playtjänster... - Reddit – allt större alternativ i Sverige
Reddit ? som är USA:s motsvarighet till Flashback ? får allt fler svenska användare.Den senaste statistiken från Alexa placerar... - Svårt för MTG att matcha OS-tittandet
MTG TV nådde sina största tittartidsandelar under första kvartalet förra året tack vare rättigheterna till OS i Sotji. De siffrorna... - Facebook närmar sig Google på webben
I takt med att mobilsurfandet ökar förändras styrkeförhållandena mellan de största sajterna på nätet.Facebook ökar räckvidden... - 117 miljoner timmar med playtjänster
Tittandet på streamad tv via tv-husens playtjänster har mer än fördubblats sett över två år.Det senaste halvåret har svenskarna... - Stark månad för kommersiell radio
Mars var en stark månad för de kommersiella radiokanalerna enligt Sifo Media.Rockklassiker växte stadigt och näst intill dubblerade... - Hem & Hyra går mot strömmen
Hyresgästföreningens Hem & Hyra är en av två tidskrifter med övervägande kvinnliga läsare som ökade antalet läsare under 2014.Tidningen... - Räckvidden ökar för tidningarnas rikspaket
Räckvidden ökade för morgontidningarnas största annonspaket under förra året.Svea, som är det största och rikstäckande paketet... - Sydsvenskan tappade mest 2014
2014 utmärktes av fortsatt fall för morgontidningarna. Sydsvenskan tappade nästan 17 procent av sin läsarkrets.Sydsvenskan tappade... - Icakuriren tappar 50 000 läsare om året
På Icakurirens hemsida kan man läsa att ?Icakuriren är Sveriges mest lästa veckotidning?. Det skulle vara mer rättvisande att skriva:... - Citypaketet når nästan två miljoner
För tio år sedan nådde Sydsvenskans, GP:s och DN:s tryckta tidningar 1,8 miljoner läsare en vanlig. Enligt de senaste Orvestorapporten... - Svenskan tappade mest i morgonpressen
Svenska Dagbladet återhämtade räckvidden mot slutet av året. Trots det tappade Svenskan mest av alla morgonutdelade tidningar.Antalet... - Sydsvenskan överraskar – med semlor och räckvidd
Sydsvenskan har återhämtat förlorad räckvidd för sin tryckta tidning. Samtidigt gör fusionen med HD att Katarina Liljenberg kan göra... - Polisrazzia halverade trafiken till Pirate Bay
I december gjorde polisen en razzia mot The Pirate Bays kontor i Stockholm och lyckades släcka ner sajten globalt.Flera servrar och datorer... - Stabila relationer mellan tv-husen
Tittartidsandelen för landets fyra stora har hållit sig mycket stabilt i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år.Trots de... - SVT Play tvingas dela med sig
SVT Play har hälften av tv-tittandet on-demand, men tjänsten tappade tittartidsandelar under hösten. Framförallt gick det sämre för... - Tio år och dubbelt så många kanaler
Förra året tittade svenskarna lika mycket på vanligt tablå-tv som de gjorde för tio år sedan. Skillnaden är att tittartiden nu fördelas... - Youtube snart ifatt Facebook
Facebook har tappat fart på den svenska delen av internet det senaste halvåret. Det gör att Youtube har nästan lika många tittare per... - Playtjänster får tre minuter om dagen
Svenskarna ägnade 95 miljoner timmar åt de fyra tv-husens playtjänster det senaste halvåret. I genomsnitt är det tre minuter per dag... - Sveriges Radios tappade i mellandagarna
Den senaste rapporten för radiolyssnande på riksnivå visar att Sveriges Radios kanaler tappade lyssnade runt jul.P3 tappade 80 000 och... - Två upp och en ner för Mix Megapol
Mix Megapol har gått bra i Stockholm och Göteborg den senaste tiden. Däremot tappar kanalen lyssnare i Malmö.I Stockholm har kanalen... - Programmatic – är det verkligen reklam?
Programmatic var lite av ett buzzword på Sime häromveckan och när IAB bjöd in till seminarium i ämnet måste de byta till en större... - Räckvidden minskar snabbare än tv:s intäkter
Carl Hemmingsson på TV4 konstaterar att tittandet på linjär tablå-tv minskar i takt med att alternativen online utvecklas. Och... - 400 000 med på att motarbeta gammelmedia
Medieentreprenören Widar Nord startade Fria Tider för att erbjuda motsatsen till traditionella mediers nyhetsvinklingar. Nu, fem år senare,... - Barnfamiljer bäst på att använda odr
Fyra miljoner svenskar tar del av oadresserad dr och räckvidden är särskilt stor i barnfamiljer. Sju av tio som har barn i skolåldern... - Globaliseringens paffa förlorare
Mer än 500 anställda har tvingats bort från de stora tidningshusen under de tre senaste åren. Det innebär var fjärde tjänst har försvunnit... - Marknadsförare – ett analytikeryrke?
Digitaliseringen gör marknadsföring alltmer analyskrävande och automatisk. Det riskerar att skapa en klyfta mellan krav på kreativa... - Ingen vågar utmana Ikea på nätet
Ingen av Ikeas konkurrenter vågar utmana möbeljätten på internet.Trots att den beräknade investeringen för Ikeas displayannonsering... - CDON varierar sin hemelektronik
CDON:s vinterrea stod för den allra största delen av nätbutikens exponeringar i december, men erbjudanden om hemelektronik genererade... - Samsung kör med sin blåa ton
Samsung var både mest annonserade datormärke och mest exponerat av alla varumärken inom telekom i december.Sammanlagt visade sig Samsung... - Disneyland tog Sembo mot toppen
20 miljoner exponeringar gjorde Sembo till mest annonserade resevarumärke i december.Sembo, vars affärsidé till stor del bygger på... - Välexponerat att Volvo är på väg
I december satsade Volvo hårt på att locka folk till sin hemsida med ?nyheter från Volvos värld?. Märket exponerade banners 35... - SF-stöd till Hobbit gav 800 000 besök
Bioannonsering dominerade displayannonseringen i december. SF Bio var största annonsör på den svenska delen av nätet och dessutom gav... - Vilken digital journalistik behöver vi?
Nyligen uppvaktades kulturministern av representanter för tryckta tidningar. De vill förstås ha statligt stöd för sin utgivning, nu... - Halebop har dragit ner
Teliaägda Halebop har i stor utsträckning drivit sin affär via internet. Under hösten har mobiloperatören dock dragit ner rejält på... - E-handel reklamintensivast
Kategorin e-handel gör mer än dubbelt så mycket displayannonsering som resor, den näst mest annonsintensiva kategorin på internet.Det... - Viktväktarna når människor som inte vill mötas
Viktväktarna var, tillsammans med Mötesplatsen och handelsplatsen Let’s deal, den aktör som annonserade flitigast på internet... - Unimon samarbetar med Aftonbladet Resa
Unimon resevaluta exponeras flitigt i kategorin finans. De hamnar knappt över Lendo.se i antal exponeringar i perioden maj till oktober.... - Hunger Games flitigt exponerad
Hunger Games, som distribueras av Lion Gates Films, har varit den klart mest exponerade biofilmen det senaste halvåret.Den banner som... - Vinguiden.com kör med två typer
Vinguiden.com är mest aktivt på nätet i kategorin mat och dryck och står för 13,5 procent av kategorins bannerannonsering. Sammanlagt... - Alla pjäser på plats med “click & collect”
“Click and collect” är handelns term för att beställa på nätet och hämta i butiken. En majoritet av landets största butikskedjor... - Monster drar ner på nätannonseringen
Monster har haft internet som huvudmedium, men efter sommaren har rekryteringsföretaget dragit ner helt på sin displayannonsering.Under... - Konserter lockar till Scandic
Scandic Hotels har ett långsiktigt samarbete med Ticnet för att få evenemangsbesökare att boka hotell i samband med att de köper... - Microsoft mest aktiva med display
Microsoft är klart mest aktiva på webben av alla annonsörer inom datorområdet.Det senaste halvåret har annonseringen framförallt... - Finns det risk att analytiker tar över?
En trend inom digital marknadsföring är att analysinnehållet i satsningar betyder mer och mer, i första hand för direktsäljande företag... - Svenskan borde ta betalt för Räntekartan
Svenska Dagbladets Räntekartan är en smart tjänst, värdefull för både redaktionen och dem som läser Näringslivs ekonomisidor på... - Exponering värd två och ett halvt öre
Vi på Indikat fortsätter att använda ett CPM på 25 kronor per tusen bannerexponeringar framöver. Det gör vi trots att det värdet... - Emedan tv-reklam bara ges en sekund
En banner ges bara en sekund för att förmedla sitt budskap. Det visar ögonrörelsestudierna som gjorts. Samtidigt ska bannern också... - Ett hot i mekanik och millisekunder
Under fliken Marknadsdata här på Indikat Internet finns uppgifter om i stort sett alla annonsörer som gör mycket displayannonseringen.... - Ljud stuvar om bland giganterna
För första gången i historien har en och samma generation sett framväxten av två nya massmedier, i form av internet och smartphones.... - Klarar du ett nyskapande omtag till?
Kan ditt företag kapitalisera på att internet är moget för ett nyskapande omtag? Den utmanande frågan ställde Morgan Stanley till... - Vi ger dig värdet av webbannonsering
Från och med nu räknar vi med att värdet av en bannerexponering är två och halvt öre. Det är samma sak som ett CPM på 25 kronor... - Ska du bli vinnande etta i mobilen?
Associated Press meddelade i veckan att det för första gången säljs fler surfmobiler än pc i världen. Det levererades 100 miljoner... - Dessa tankar har jag stulit
I våras höll vi på Indikat Internet en rad omröstningar om bästa kreatörer på webben. Då passade vi på att be om tips och idéer... - Efter webben, gridden och molnet
Inom forskningen räcker inte den egna datorkraften till längre. Därför har forskarvärlden utvecklat ett nytt globalt nätverk, Gridden.... - Hur blir mobila medier vuxna?
Cirka 30 år tog det för radio att gå från teknikgenombrott till massmedium. Lika länge tog det för tv. Internet föddes i ett amerikanskt... - ”Gud har talat till mig”
Lite förvånad är jag av att delstatliga Teliasonera ligger i täten när det gäller att använda och utnyttja sociala medier. Mycket... - Jobbar du med gammelkonsulter?
Det finns en folkrörelse på Internet som är emot gammelmedia, som de väljer att kalla traditionella dagstidningar, Sveriges Radio och... - Content is the Kingdom
När Faris Yakob föreläste under Guldäggsveckans gav han oss mycket att tänka på. Framför allt lyckades han på ett konkret sätt... - Vem vågar gå ”all in”?
När vi på Indikat analyserar annonsörers mediebeteende kan vi se ett mönster: Den som fokuserar på ett medium får större reklameffektivitet... - Myten om mätbarheten
Äntligen kommer ?det mätbara mediet?.Så hette det när Internet blev ett annonsmedium på allvar på 1990-talet.Men, så blev det... - När tar det slut för Twitter?
I förra veckan hade Lunarstorm besök av 113 000 unika webbläsare.Det tog alltså tre år för den förr så hajpade sajten att gå... - Marknad i en egen lite bubbla
När vi på Indikat har undersökt opinioner om digitala annonslösningar hamnade vi direkt på begreppet “bubbla”. Det vill... - Dålig tajming, Pyttan!
Att det har blivit debatt om reklamförbundets ekonomi, vd-lön och kostnaderna för att byta namn till Kom är knappast förvånande. Det... - Tack för alla tips!
I samband med vår omröstning om bästa köpare av digitala annonslösningar bjöd vi in er läsare och komma med tips om personer att... - Prime-time finns inte längre
Indikat Internet har blivit något av en sanningssägare. Enbart under det senaste året har vi gjort klarläggande kommentarer som våra... - Webb-tv har blivit traditionellt
Webb-tv har nog slagit nytt rekord för tiden från att vara ett experiment till att bli traditionellt medium.För visst kan man väl betrakta... - Låt många apa efter Yr.no
Den norska vädertjänsten Yr.no är fantastisk – och den borde få efterföljare inom andra områden.Ett skäl till att vädersajten... - Djärvt medieval av Swedbank
I augusti hade Swedbank premiär för en serie sitcom på webben. Under hösten kommer sammanlagt tolv avsnitt att visas i egna kanaler.... - Regerar verkligen gammelmedia?
Fem tidningsmän, tre tv-män och två tv-kvnnor. Låter det som en modern 10-i-topp över Sveriges mäktigaste mediemänniskor?Så ligger... - Nyhetssajter springer på förlorad mark
När man skärskådar tanken om att “allt” ska vara gratis på internet betyder det ju bara att innehåll ska vara gratis för... - Att runda medierna
Den som lyssnat noga under Guldäggsveckan har kunnat identifiera ett oannonserat minitema: Hur gör man för att runda medierna.Först... - Ska vi anklaga SVT också?
Ett argument mot de åtalade som står bakom Pirate Bay är att de gör upphovsrättsskyddat material tillgängligt gratis.Vilken anklagelse... - Våga bjuda in till kritik
Ska jag öppna min sajt för konsumenter och deras åsikter – med risk att få kritik?Det är en fråga som engagerar marknadsförare...