Publicerad 110406

Har du en story att berätta?

En bra story är nyckeln till lyckad marknadsföring. Ny teknik och nya beteenden öppnar för nya former av storytelling, och i dagens läge krävs därför nya grepp för att berätta en historia. Framförallt för att få andra att återberätta storyn.

Den senaste tiden har vi på Microsoft Advertising haft förmånen att vara värdar för några riktigt bra evenemang. Ett tema som gästföreläsare har återkommit till kan sammanfattas så här: berättelsen som nyttjar ny teknik på ett bra sätt är också den som engagerar flest mottagare.

Ron Howard och Brian Grazer, Hollywoodnamn som har gett oss både serien 24 och filmen A beautiful mind, talade på Imagine om att storfilmer klarar sig i dagens medieutbud tack vare att de behåller kärnan i den historia som skall berättas. Ny teknik som 3D eller GPS kan dock förstärka upplevelsen. Mel Carson, vår egen chef för kommunikation i sociala medier, talade på Digital translation i London om vikten av att tajma rätt. Han gav flera fantastiska exempel på hur Twitter gjort historier möjliga. Bland dem exemplet då en kund i Singapore Airlines lounge via Twitter klagade på musiken för att sedan bli uppkallad för att få välja musik.

Paul Kemp-Robertson, en av grundarna till Contagious magazine, gästade också Digital translation där han berättade historien om Levis jeans We are all workers. Den kan ses som en kampanj, en installation eller en historia där Levis berättar om hur varumärket var med under nybyggartiden och att vi ständigt lever i en nybyggartid.

Så vad är det då som gör en bra historia?

Most contagious och Leo Burnett tillhör dem som har försökt definiera det, och som varje år håller wildfireseminariet i ämnet i Cannes. De har bland beskrivit de sju grunderna till bra historier.

Teknik som Kinect till Xbox 360 gör att barn kan bli del av en historia på ett nytt sätt, så som Burger King och Microsoft gjorde möjligt vid lanseringen av Kinectimals. Vi har också sett många exempel på hur spelandet har tagits ut till mobilen med GPS, som Nikes Take sthlm eller som i Kingmaker då spelkonsoll och mobiltelefon kopplades samman.

Ta del av fler sådana historier på community.microsoftadvertising.com. Där du kan följa oss på Twitter, Youtube eller Facebook.

Och har du själv en historia att berätta, så hör av dig. Vi har teknik för att iscensätta den.

Johnas Liljegren, Creative sales

Nyasha storms out in a mad fury
snooki weight loss Chicago style and fashion Examiner

He commits absolutely massive securities fraud
weight loss tipsA Guide to Getting Rid of Deep Eye and Forehead Wrinkles

Tidigare Uncategorized

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image