Publicerad 111020

Bythjuls fokus gav dubblad försäljning

Bythjul.com minskade antalet nätverk och sajter för sin displayannonsering. Resultatet blev fördubblad försäljning jämfört med tidigare kampanjer.

Däckköpare online är främst män mellan 30 och 50 och de köper vanligen sina sommardäck offline. Till skillnad från vid vinterdäck är Köparna är mindre märkestrogna och kvalitetsmedvetna vid sina inköp till sommaren än när de köper vinterdäck.

Bythjul.com har under flera år tagit marknadsandelar och har arbetat med sök och prestationsbaserad displayannonsering på flera plattformar. Företaget hade nått en platå där konverteringarna började plana ut och att en ökad volym klick och trafik inte ledde till ökad försäljning i samma utsträckning som tidigare.

– Det svåra var inte att hitta någon som kunde driva trafik till vår sajt utan någon som kunde ge oss rätt trafik som också konverterar till köp, säger Bythjuls grundare Marcus Fredriksson, som också jobbar som marknadschef.

Genom att minska antalet nätverk och sajter som man jobbade med kunde Bythjul förbättra optimeringsprocessen. Ett nära samarbete etablerades mellan Bythjuls marknadsavdelning och MSN-partnern Ad Performance. Fokus låg på att genom aktiv och regelbunden optimering minska antalet klick som inte ledde till köp. En grund i arbetet var att dagligen se över placeringar som levererade enligt plan, se över budnivåer och material som korrelerar med målgruppen och hela tiden jobba mot det mål som Bythjul kommunicerat. Fokus låg på Microsoft Media Network med högkvalitativa annonsplaceringar och välrenommerade sajter, vilket bland annat ledde till att konverteringsgraden ökade med över 40 proent.

– Genom vårt nära samarbete med Ad Performance kunde vi sälja dubbelt så många däck till en lägre kostnad, säger Marcus Fredriksson.

Bythjul Norden AB är en av nordens största däck- och fälg-aktörer på Internet. Bythjul har funnits på nätet sedan 2002 och omsätter 130 miljoner kronor.

Find a pair of skinny jeans
christina aguilera weight loss Salary in New York City

It not that I shouldn care
snooki weight lossFashion Nike Air Max 24

Tidigare Uncategorized

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image