Aktuella trendtabeller om:

Publicerad 160621

Fler med skolbarn läser oadresserad dr

Räckvidden för oadresserad direktreklam ökar i familjer med barn i skolåldern.

I målgruppen ingår drygt en miljon föräldrar och av dem är det 667 000 som läser den oadresserade direktreklamen. Det gör att räckvidden för ODR beräknas till 61 procent, enligt Orvesto Konsument 2016-1.

Räckvidden i målgruppen, i livsskedet kallad skoltid, är högre än för oadresserad direktreklam som helhet. Den totala räckvidden är 51 procent för hela riket, vilket innebär att 3,9 miljoner personer av alla 7,6 miljoner personer i åldern 18-80 år tar del av budskapen.

 

Räckvidd för oadresserad direktreklam i Sverige. Livsstilssegment i 1000-tal. Hela riket 16-80 år i procent respektive 1000-tal.

Livsstadium/tertialT1 2014T2 2014T3 2014T1 2015T2 2015T3 2015T1 2016
Ung och fri440401422422436418375
Singel370330368358323327363
Par utan barn399372400387362353308
Småbarnstid494454460481486441415
Skoltid685704669704681633667
Ensamförälder192218182175184190190
Par med utflugna barn564544535584513541540
Pensionärspar506523516527501523547
Singelpensionärer364366378373380371353
räckvidd 16-80 årT1 2014T2 2014T3 2014T1 2015T2 2015T3 2015T1 2016
odr i hela Sverige56,1%54,8%54,8%54,9%53,5%52,3%51,0%
dr-läsare, tusental4 1794 0884 0874 1294 0233 9343 870
16-80 år, totalt i tusental7 4557 4557 4557 5207 5207 5207 584

Anmärkningar
Pensionärspar är i åldern 65-74 år. I pensionärssinglar ingår eventuella par 75 år och äldre.

Räckvidden för ODR beräknas utifrån antalet respondenter på enkäten, minus dem som har angett att de har nej tack till reklam, minus dem som uppger att de slänger dr direkt, minus dem som inte hinner få se reklamen innan den kastas, minus dem som inte besvarar frågeområdet i enkäten.

Källa: Orvesto Konsument, enskilda medier

Räckvidd för oadresserad diektreklam, antal försändeler och försändeler per hushåll i Sverige.

Indelning/år20112012201320142015
räckvidd 16-80 år, tusental personer4 6174 3994 2554 1164 025
Miljoner hushåll ja till reklam3.13.132.92.9
odr-läsare per hushåll1.51.41.41.41.4
Antal odr-försändelser, miljoner3 1473 0452 8972 8422 775
odr-försändelser per hushåll och år1 000979962953941
odr-försändelser per hushåll och vecka1919191818
Totalt antal personer20112012201320142015
16-80 år, tusental7 3547 3527 4027 4557 520

Anmärkning:
Antalet hushåll är dem som tar emot direktreklam

Räckvidden för ODR beräknas utifrån antalet respondenter på enkäten, minus dem som har angett att de har nej tack till reklam, minus dem som uppger att de slänger dr direkt, minus dem som inte hinner få se reklamen innan den kastas, minus dem som inte besvarar frågeområdet i enkäten.

Källa: Orvesto Konsument, enskilda medier


COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image