Aktuella trendtabeller om:

Publicerad 170208

Toppnotering för TV4-Gruppen

TV4-Gruppen har noterat i sin högsta tittartidsandel sedan 2012.

I fjolårets fjärde kvartal nådde tv-huset samlade utbud av fri-tv 30 procent av tittandet i den kommersiellt intressanta målgruppen 15-49 år.

Noteringen var något högre än i motsvarande kvartal året före, men framförallt hade avståndet till närmaste konkurrenten SVT ökat. På helårsbasis har TV4-gruppens andel av tittartiden legat stabilt i målgruppen på mellan 27 och 28 procent de fem senaste åren.

Kanalen TV4 har ensam över 20 procent av tittartiden sett över hela befolkningen. Tittarna ägnar en femtedel så mycket tid åt Sjuan, som är näst störst av TV4-gruppens frikanaler.

 

Daglig räckvidd för kanalkombinationer, tusental tittare 3-99 år.

Tv-husQ4 2014Q1 2015Q2 2015Q3 2015Q4 2015Q1 2016Q2 2016Q3 2016Q4 2016
SVT4 7084 9404 0813 7964 7044 7584 1403 7524 558
TV4 huset3 9433 8513 5963 1933 9843 7903 5303 1693 793
MTG2 5292 4902 2212 0962 3282 4232 1152 2752 285
Discovery Network2 0892 1111 8921 7211 9181 9391 6891 6011 908
TotaltQ4 2014Q1 2015Q2 2015Q3 2015Q4 2015Q1 2016Q2 2016Q3 2016Q4 2016
antal tittare6 5036 5265 9425 4916 4406 3605 9205 5246 261

Anmärkning: Genomsnitt för antal tittare som sammanhängande sett på en kanal minst 5 minuter. Totalt antal tittare gäller för tablå-tv i Sverige, inklusive kanaler som ej ingår i tv-husen.

*Från och med Q4 2014 ingår ett utökat antal kanaler i de kommersiella tv-husens räckvidd.
MTG TV: TV3, TV6, TV8, TV10, MTV, Comedy Central
SBS Discovery: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery, Eurosport, TLC
SVT: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn
TV4-Gruppen: TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV12

Källa: MMS, enskilda medier

Tittartidsandelar per år för ledande kanalkombinationer i åldersgruppen 15-49 år, i procent.

Tv-husQ4 2014Q1 2015Q2 2015Q3 2015Q4 2015Q1 2016Q2 2016Q3 2016Q4 2016
TV4 Gruppen27.529.628.826.429.526.129.825.929.7
SVT2419.122.22226.128.525.220.425.1
MTG TV20.824.520.422.318.319.41826.719.4
Discovery Network16.916.316.916.114.313.914.815.415.8
tittartid 15-49 årQ4 2014Q1 2015Q2 2015Q3 2015Q4 2015Q1 2016Q2 2016Q3 2016Q4 2016
minuter per dag i snitt11912110086112113948399

Total tittartid gäller för tablå-tv i Sverige, inklusive kanaler som ej ingår i tv-husen.

Kanaler som är inräknade i tv-husens fri-tv i Sverige.
MTG TV: TV3, TV6, TV8, TV10, MTV, Comedy Central
SBS Discovery: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery, Eurosport, TLC
SVT: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn
TV4-Gruppen: TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV12

Källa: MMS, enskilda medier

Tittartidsandelar per år för ledande kanalkombinationer i åldersgruppen 15-49 år, i procent.

Tv-hus2010201120122013201420152016
TV4 Gruppen26.628.527.227.427.227.327.9
SVT23.822.825.123.423.325.325.1
MTG TV23.623.321.722.422.819.820
SBS Discovery15.515.615.616.316.115.915
Tittartid 15-49 år2010201120122013201420152016
minuter per dag i snitt13913213112411310597

Tittartid gäller tablå-tv för målgruppen i Sverige, inklusive kanaler utanför tv-husen.

Kanaler som är inräknade i tv-husens fri-tv i Sverige.
MTG TV: TV3, TV6, TV8, TV10, MTV, Comedy Central
SBS Discovery: Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery, Eurosport, TLC
SVT: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, SVT Barn
TV4-Gruppen: TV4, Sjuan, TV4 Sport, TV4 Film, TV4 Fakta, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV12

Källa: MMS, enskilda medier


COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image