Publicerad 091126

Vem är värd att lyssna på?

Johan Ronnestam

Johan Ronnestam

 Nu har turen kommit till att avgöra vem som är bäst på att bilda opinion för internet som medium. Därmed ställs också frågan: hur ska auktoriteter i nätvärlden nå ut till människor i övriga samhället?
 
Morris Packer, chef för Bonniers mobila affär, är en av dem som talar om “bubblan”, den krets människor som både använder och utvecklar tjänster för mobiltelefoner och internet. Han anser att den inte är större än att alla i den kan samlas i samma rum, och på senaste Daytona Sessions konstaterade han att i stort sett alla var på plats.
 
Ett problem är att de i bubblan framförallt talar med och till varandra. Bland dem finns Fredrik Hallberg, internetanalytiker på Bright i Göteborg och författare till “Open Source Marketing”, webbkreatören Johan Ronnestam, tidigare på Foreign och nu mannen bakom Next Event, Martin Ragnevad som skapat Daytona Sessions, Match vd Johan Siwers som är ofta anlitad talare och har 500 kollegor i Linkedin, Jimmy Rodhelind på Mediacom, Peter Cederholm på Carat, liksom “internetbeundraren” Kenneth Danielsson på Wisely.
 
Fredrik Wallner

Fredrik Wallner

Till dem hör också Microsoft Advertisings marknadschef Fredrik Wallner som Internetworld kallar “webbsveriges mäktigaste doldis”. Han sitter centralt på ett av världens största mediehus, har tillgång till hela Microsofts globala research och är framsynt i ämnen som gaming, nätintegritet och digitala affärsmodeller. Trots den stabila grunden bjuds han i första hand in till debatter i medier med breda målgrupper när det handlar om att kommentera obekräftade rykten, som att Microsoft och Newscorp gör nya affärer ihop.

Super-Anton, det vill säga Anton Johansson på Twingly i Linköping, The Advertiser, det vill säga medieanalytikern Joacim Ståhl i Nybro och Björn Alberts som var med redan på Framtidsfabriken Icon Medialab tillhör dem som bloggar insiktsfullt för redan frälsta.
 
 
Ted Valentin, även kallad kartmannen, är den enda person som tagit sig ur bubblan på egen hand, och som i alla fall under det senaste året har fått stor publik för sina åsikter. Han jobbar med att utveckla enkla och användbara webbsajter, och då framförallt en samling smarta karttjänster. Dessutom har han utvecklat 24 Hour Buisiness Camp om entreprenörskap. Ted Valentin driver också frågan om att myndigheters offentliga statisitik tillhör medborgarna och att rådata därför ska vara tillgänglig för alla som vill använda och förädla den. Nyligen blev han inbjuden av finansmarknadsminister Mats Odell att presentera sin syn på saken.
Ted Valentin

Ted Valentin

Ett skäl till kändisskapet visar sig dock vara att alla Ted Valentins kartsajter plötsligt försvann från Google. De blev svartlistade, och gick inte att hitta ens om man sökte efter domännamn. Dit hörde Badkartan.se, Cafekartan.se och en rad andra sajter som var uppmärksammade på webben och i vanliga medier, och som fått hundratals inlänkar från både bloggar, sajter och dagstidningar. Hans opinionsbildande handlar numer mycket om var du ska äta lunch, dricka kaffe latte eller vilket hotell du ska bo på, i recensioner på minkarta.se.

Bo Svensson

Bo Svensson

Ola Ahlvarsson är ytterligare en person som har fått genomslag. Hans Result driver Sime, som från att ha varit en Scandinavian internet media award blivit en mötespunkt för riskkapitalister och affärsänglar – mer intresserade av internet som investeringsobjekt än som en plats för mötet mellan varumärken och konsumenter.

De som får mest uppmärksamhet för sina åsikter om internet som medium finns utanför bubblan, vanligen knutna till traditionella medier. Till dem hör Bosse Svensson, vd på Stampens utvecklingsbolag Mkt Media, som ser lokala marknader som den stora tillgången när koncernen börjar ta betalt på nätet, Gunilla Herlitz som såg till att tidningen Dagens Industri inte längre lägger ut något material gratis på di.se, innan hon slutade på DI för att bli vd och chefredaktör för DN, Bo Hedin som startade Aftonbladet.se och som nu utvecklar webben för Skånska Dagbladet.

Anna Lindberg

Anna Lindberg

Till den traditionella medievärlden hör också Martin Jönsson, redaktionschef på Svenska Dagbladet, medievärldens mest saknade bloggare, och Anna Lindberg, twittrare med 600 följare och tv-programledare på Corren.

Joakim Jardenberg, vd på Mindpark och ansvarig för Makten och öppenheten, inter en mellanställning. Hans projekt har varit tidningsfinansierat, men drivit frågorna om digitala annonslösningar, Det har inte lett till annat än att Mindpark nu har avlövats.

Mats Rönne ska också nämnas i sammanhanget. Som konsult, ordförande i Sveriges Annonsörer och gästbloggare hos Micco Grönholm, sprider han uppfattningen om medieneutralitet och att det enbart är effekten av annonsering som räknas.

Very lightly butter the bottom of an 8 inch square pan
christina aguilera weight loss Fashion Tips for Teen Guys

Since it was wartime
snooki weight lossAs an up and coming computer scientist
Buying Duplexes and Quad Plexes
porno stainless steel appliances

Some Hot Tips on Charter Flights for Discount Travel
free gay porn and Mira Furlan

5 must have fashion friends
hd porn Our intention is not just to build a fragrance brand

Crocs and Other Trendy Companies
cartoon porn complementing the mood of the show quite well

Best Food for Summer to Loose Weight
girl meets world specifically figure wondering about

Can You Use Lotion on Your Hair to Control Frizz
gay porn in which case

T P Spring 2011 Fashion Show in Nashville Part I
snooki weight loss great need of products

The Great British Shopping Experience
weight loss tips The case holds a total of five discs

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image