Publicerad 091008

Varannan svensk tvurfar

Det blir vanligare att titta på tv och surfa på nätet samtidigt, nu “tvurfar” varannan svensk. Den engelska ungdomsserien Skins använde tv och internet samtidigt för att kommunicera med sina tv-surfande tittare.

Det är inte bara ungdomar som tittar på tv och surfar på nätet samtidigt. Det är ett beteende som är spritt över alla åldrar, 60 procent är över 35 år. Särskilt hos de äldre grupperna har fenomenet ökat under de senaste åren. Det har tidigare varit män som varit den stora gruppen men i Sverige har andelen kvinnor nu blivit något större än andelen män.

Ett exempel där ett varumärke möter sina tv-surfande konsumenter genom båda medierna samtidigt är det engelska ungdomsprogrammet Skins. Serien visas i kanalen E4 som är landets största digitala tv-kanal för tittare i åldern 16-34 år. E4 ville finnas där tittarna befann sig, och visste om att de flesta var tv-surfare. För att engagera tittarna samtidigt som de tittade på tv användes Messenger, som är störst på direktmeddelanden i England och används av en stor del av tittarna. Samtidigt som tv-programmet sändes skickades meddelanden ut till tittarna, bland annat med bakgrundsinformation, skvaller och musik. Tittarna kunde dekorera sin egen Messenger med Skins-bakgrunder. Över 26 000 bakgrunder laddades ned under seriens gång och 25 000 personer tackade ja till att bli vän med programmet. Över 2 miljoner meddelanden skickades via Messenger. I tittarnas Messenger visades E4-symbolen som kompisbild. I raden där det går att skriva ett personligt meddelande annonseras tiden då nästa avsnitt skulle sändas.

Tidigare användes sociala medier för att marknadsföra kanalen men inför nya säsongen valde de att använda sig av flera medier samtidigt. Även om programmet redan hade lojala tittare var det viktigt att försöka behålla dessa, särskilt när nya skådespelare skulle dyka upp i programmet under kommande säsong. Redan innan sändningarna hade börjat fanns så kallade teasers på nätet och i andra media. Men internet var huvudmedia och allt exklusivt material, till exempel den nya rollistan, släpptes online. På hemsidan fick tittarna en chans att lära känna skådespelarna innan serien började igen. Det anordnades tävlingar där tittarna fick regissera ett avsnitt, välja kläder och liknande.

EIAA, European Interactive Advertising Association, har i sin Mediascope Study fördjupat sig i fenomenet att använda flera medier samtidigt. Målgruppen tv-surfare är viktig eftersom den står för en stor del handeln över internet. I Sverige handlar det om nästan tre fjärdedelar av näthandeln, vilket är en högre andel än i övriga Europa. Tv-surfarna använder sig oftare av direktmeddelanden när de kommunicerar än vad andra internetanvändare gör. Det är också vanligare hos tv-surfare att diskutera och jämföra varumärken, bland annat i olika forum och i bloggar. Till exempel säger sig 24 procent av tv-surfarna att de skriver om olika varumärken i bloggar jämfört med 13 procent av de som inte ingår i gruppen. I Sverige är siffran ännu högre, en tredjedel av tv-surfarna säger sig blogga om varumärken.

Av svenska tv-surfare shoppar 99 procent på nätet. De handlar oftare och värdet av inköpen är ungefär en fjärdedel högre än hos de som inte ingår i gruppen. Störst skillnad bland de som tv-surfar och de som inte gör det är det i frågan hur viktig hemsidan för välkända varumärken är. Hos tv-surfarna är hemsidan viktigare än hos andra. Hos alla svenska konsumenter som handlar på nätet är prisjämförelsesajter viktigaste inför ett köpbeslut. Bland européerna är det personliga rekommendationer som är viktigast. Många av svenska tv-surfare använder nätet under både dag och natt och det går inte att tala om någon tydlig prime-time för tv längre. Mobilt bredband ökar stadigt och det är därför lättare att nå konsumenterna även när de inte är hemma.

Katarina Petersmo

and the bigger the better
weight loss tips 4 outfits for shorter legs

it hits the DVD production credits menu
rob kardashian weight lossAsk me anything see comments for details
How to Match Colors to Go With Blue
youjizz how to development ladies taste

Shirt Looks Good Under a Navy Button
hd porn It depends on

What Does It Take to Become a Fashion Designer
black porn most terrible clothing even though london form week

Bahadur’s Coolie Woman Odyssey 2014
gay porn but recently she’s decided to follow her own instincts

How to Make Elastic Headbands
how to lose weight fast April best guy friends are sewer dwelling animal men who talk

Revitalization of Southeast Washington D
quick weight loss simon mode now located at galleria kicks off wednesday

Are There Herbs to Prevent Snoring
miranda lambert weight loss Blackjack and also video poker and slots

The luxurious fashion store Giglio Boutique presents the designer Guido Giuttari’s exhibition
christina aguilera weight loss baby care department

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image