Publicerad 110210

Så värderar Microsoft social kontakt med annonsörer

Microsoft var bland de första företagen i sociala medier, och nu delar mjukvarujätten med sig av sina erfarenheter av att socialisera business-to-business.

 Företaget är öppet med hur det har utvecklat och hur det utvärderar sina relationer med reklambranschen via de nya digitala medierna.

 – Marknadsföring i sociala medier är en gåva som metod för samarbete. Använd den väl, säger Mel Carson som reser runt och delar med sig av Microsoft Advertisings kunskaper. Närmast talar han på en konferens i London.

Redan 2005 startade Microsoft arbetet, i samband med kritik via bloggar och forum som dök upp vid lanseringen av Adcenters betaversion. Då skapades ett särskilt Community Team, som skulle använda sociala media för att nå ut med företagets budskap och motverka negativ pr.

– Vi skrev in oss som Microsoftmedarbetare och det visade sig redan från början att det skapade förtroende att vi vara öppna. Vi fick en bra dialog, kunde dela information och få tillgång till användbar feedback.

Sedan dess har det varit en självklarhet att Microsoft har använd bloggar och sociala nätverk för sin egen kommunikation. På Twitter var utgångspunkten att utveckla det resonerande innehåll som närvaron online redan hade skapat i resonemangen med annonsörer och andra i reklambranschen. Inledningsvis användes Adcenter för att automatiskt sprida blogginnehållet vidare.

– Numera använder vi MSAdvertising med ett brett flöde av nyheter, support, insikter och ”best practice” och kontot har nu 8 000 Twitterföljare som är angelägna om att hålla kontakt med oss, säger Mel Carson.

Han delar också med sig av Microsofts olika sätt att följa resultatet, ”return on inaction” som man kallar det. I första hand mäts relevant tillväxt av trafik, fans, följare och unika användare på blogg och forum. I twitterflödet mäts hur många klick olika länkar ger för att avgöra vad som är mest populärt. Studier görs också av vilka kategorier i reklambranschen som använder företagets sociala medier, och på vilka nivåer i olika organisationer de återfinns. Varje månad görs en omfattande rapport där företagets analytiker rapporterar om vilka som länkar till hemsidan och hur mycket information de sänder till företaget.

Microsoft sätter också ett värde på kontakter med kunder och kundämnen via sina sociala medier, med utgångspunkt i begrepet ”earned media”.

– Sätt pris på ett positivt omdöme från en toppbloggare och bedöm delade omdömen i de sociala medierna som dyrast tänkbara köpta utrymme, säger Mel Carson. Det gör vi när våra 8 000 Twitterföljare delar med sig av något de tycker är intressant till kanske 50 000 andra internetmarknadsförare.

on screen dress up games
weight loss tips Choosing The Best Ringtone Downloads From The Mobile Market

the Lakers will get new uniforms
christina aguilera weight lossiShares MSCI Italy Capped ETF NYSEARCA

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image