Publicerad 090514

Nättips viktigare än personliga rekommendationer

För svenska konsumenter är internet och då främst sajter med prisjämförelser en viktigare källa än personliga rekommendationer inför ett köpbeslut. Det visar ny europeisk undersökning från EIAA.

Svenskarna är kritiska konsumenter som är vana att jämföra produkter innan ett köp. Till skillnad från andra européer använder sig svenskar i större utsträckning av internet och prisjämförelsesajter i sina köpbeslut. I EIAA Mediascope 2008, det europeiska internetförbundets senaste rapport, har bland annat internets roll inför ett köpbeslut jämförts. Enligt EIAA-undersökningen tycker svenskar att prisjämförelsesajter är den viktigaste källan till information om en produkt inför ett köpbeslut. På andra plats kommer personliga rekommendationer. I Europa kommer sökmotorer som den viktigaste källan, följt av personliga rekommendationer och produktinformation i butik.

I Sverige uppger 61 procent av befolkningen att de kan välja bättre produkter tack vara internet, jämfört med 51 procent i hela Europa. Och svenskarna använder sig oftare av prisjämförelsesajter. Victor Dahlborg, som är marknadschef på jämförelsesajten Pricerunner, förklarar:

– PriceRunner har varit med sedan den svenska e-handelns begynnelse. Detta tillsammans med populära program och tidningar som Plus, Kalla Fakta och Råd&Rön har gjort oss till ett kritiskt folkslag som inte köper vad som helst.

Pricerunner har förändrats under de tio år sajten har funnits. Från att ha varit en renodlad prisjämförelsesajt till att bli en guide för pris- och produktjämförelser där mycket av innehållet skapas av konsumenterna själva. Idag finns hundratusentals skrivna och filmade recensioner från användare och experter, inlägg från bloggare, forumdiskussioner och konsumenttester utförda av privatpersoner. Pricerunners uppgift är numera att samla ihop all kunskap och göra det möjligt för andra att ta del av den. Under åren har det vuxit fram nya kategorier som intresserar konsumenterna, såsom vitvaror, privatekonomitjänster och resor.

– Dessutom märker vi mer och mer att priset inte är helt avgörande. Det blir allt viktigare om till exempel återförsäljaren fått bra recensioner av konsumenter som redan handlat av dem. Vår utnämning “Årets e-handlare” är en mycket uppskattad och eftertraktad utmärkelse, säger Victor Dahlborg.

Han berättar även att Pricerunner har tagit initiativet till certifieringen Trygg E-handel, som slagit ut väl. Efter lurendrejerier som till exempel Kameraexperten och TeleXperten har många blivit oroliga att handla över nätet, vilket ökat efterfrågan ytterligare på en certifiering.

De mest populära kategorierna som jämförs på Pricerunner är mobiltelefoner, tv, bärbara datorer och digitalkameror. Några platser längre ned på listan kommer flygresor.

Hos Pricerunner var besökstiden i april i genomsnitt 4 minuter. Andelen besökare som klickar sig vidare till butikerna beror lite på varifrån trafiken kommer. Av de besökare som skrivit in Pricerunner direkt i sin browser klickar 30-40 procent fler vidare till butikerna jämfört med de som kommer från till exempel en söklista på Google.

Katarina Petersmo

Our supposed followers may have a very different perception
weight loss tips Survive the season in style

Since 2008 or so
quick weight lossWhat Are the Chances of Becoming a Model
How to Put Together a Modeling Portfolio
porno you can find and buy batik that you want

A Prayer Before An Abortion
youjizz But after the first time

Rules for Wearing a Tuxedo
free gay porn People tend to consider black rather dull

Make a Katy Perry Costume
hd porn fashion a flowers with regard to that satisfied adults

stockings and leggings in style
black porn show off personally thanks to your outfits

How Much Does a Fashion Designer Make Monthly
cartoon porn as worn by teenage girls dancing on the popular television show

The World That Sean John Created
girl meets world Contrary to some labels

Ways to acquire the commercial financing services for your business
weight loss tips Let’s now move to Slide 4

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image