Publicerad 100916

Fallgropar för den som säljer premium

Många konsumenter köper premium i produktkategorier där det känns viktigt. Till exempel unga, som saknar höga inkomster men ändå lägger pengar dyra smartphones.

Marknadsförare som enbart vänder sig till höginkomsttagare med premiumprodukter kan missa hälften av sina potentiella kunder.

Det är en myt att bara väbeställda människor köper premiumvarumärken, visar Microsoft Advertisings undersökning ”Beware of the Great Ignored”. I själva verket handlar fyra av tio konsumenter produkter ur premiumkategorin då och då. Undersökningen visar att vissa människor gör det enbart i vissa kategorier.

Hur definieras då premium? Det är inte lyx, utan ligger någonstans mellan lyx och mellanpris, ett pris som många har råd med.

Många marknadsförare missar denna målgrupp ifall att de delar in konsumenter efter demografiska faktorer, som inkomst och ålder. Då kan de missa hälften av de möjliga köparna. Till exempel väljer många unga, som saknar höga inkomster, att lägga stor del av sitt köputrymme på smartphones, trots alla billiga telefoner och abonnemang det finns att välja bland.

För att lyckas i premiumkategorin är det viktigt att förstå hur människor tänker, enligt undersökningen. Konsumenter som köper i normalpriskategorin har pris som en avgörande faktor. De som väljer lyx köper en känsla och det är den som är avgörande. Konsumenter som väljer premium hamnar någonstans emellan dess, där både det rationella och det känslomässiga ingår i beslutet.

Enligt Microsofts studie bör marknadsförare inte fokusera på vad som gör premiumkonsumenter olika utan vad som gör dem lika. Och här är några av likeheterna:

För premiumkonsumenter tar köpprocessen tid, och allt handlar om att undersöka och lära sig mer. Internet är en vanlig plats att dela med sig av erfarenheter och få andras synpunkter. Av dem som handlar på nätet köper 43 procent premium. Sociala medier har en nyckelroll i köpprocessen och för marknadsförare så är det viktigt att använda en integrerad kampanj, både online och offline.

Katarina Petersmo

elasticised corset replaced the old
christina aguilera weight loss White iPhone Makes Fashionable Spring Debut

Many designers get brilliant inspiration from seasoned veterans
weight loss tipsPostcards will Rock your Business

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image