Publicerad 101125

Duracell hakar på kroppstrenden

Kinect är helt kroppsstyrd. Det behövs ingen konsoll eller annan fjärr för att styra datorn.

Touch, röststyrning och att datorer känner igen bilder har blivit vardagsmat. Nu tas nästa steg i det som kallas NUI, natural user interface. Den kroppstyrda datorn är här.

Tidigare i november lanserades spelsystemet Kinect, som en plug-in till Xbox. Systemet gör det möjligt att kontrollera hela spelupplevelsen med hjälp av hela kroppens naturliga rörelser utan att använda en handkontroll. Till Kinect släpps också en serie nya sociala spel som vänder sig till familjer och grupper av vänner som vill göra något roligt tillsammans.

Kinect är toppen på ett isberg när det gäller att utveckla naturliga gränssnitt för datoranvändare. Utveckling har tagit fart genom en accelererande tillväxt av datorkraft, nya displayer och den allestädes närvarande digitaliseringen. San Francisco Chronicle, som bevakar utvecklingen av artificiell intelligens, framhåller pekmobiler och smartphones som de hittills bästa exemplen på apparater med naturliga interface.

– Att kunna koppla upp sig mot databaser och datorkraft, i det så kallade molnet, gör enorm skillnad mot att försöka trycka in alla processerna i den handhållna terminalen. I och med att forskarna har börjat hitta sätt att knyta ihop disparat teknologi till en enda fungerande teknik, står vi inför nästa utvecklingssteg. Det är att datorer kan se förbi former, föremål och mönster och tolka innebördeni vad den ser, skrev James Temple i samband med USA-lanseringen av Kinect.

Procter & Gamble tillhör dem som hakar på den kroppstyrningen och redan vid lanseringen av Kinect i Sverige syns deras batterimärke Duracell med annonser i spelmiljön. Den energiske kaninen är med i spelet Kinect Sports där man kan bowla, spela pingis, boxas eller tävla i olika friidrottsgrenar.

– För Procter & Gamble är det här ett intressant sätt att använda den största skärmen som finns i hemmet på ett socialt och underhållande sätt, säger Krister Karjalainen, ansvarig för Procter & Gambles digitala marknadsföring i Norden.

– Det är roligt att vara först ut på en ny arena med Kinect. In game advertising är en annorlunda annonsform för oss att testa och lära oss av, säger han.

Kampanjen är utformad i samarbete med mediebyrån Mediacom.

If you prefer
quick weight loss Julia Stiles visits Christina K

and he says he won’t do it
rob kardashian weight lossBeef Filet Mignon Recipe Tips

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image