Publicerad 100225

Glöm inte att rösta på bästa webbkreatör

När Indikat bjuder in till att rösta om vem som är bäst i Sverige på att skapa digitala annonslösningar är en första fråga: Vem är överhuvudtaget webbkreatör? 

Martin Cedergren

 Förra gången vi hade en liknande omröstning kunde läsarna även rösta på bästa byrå webbyrå. När listan blev publik hörde Martin Cedergren, då på F&B, av sig och påpekade att Forsman & Bodenfors saknades bland webbyråerna; ”Vi borde räknas som en av de bästa”, ansåg han. 

Numera gör Indikat ingen skillnad mellan webbyråer och vanliga byråer, alla rankas efter samma kriterier när det gäller kreativitet. Däremot finns ännu vissa skillnader mellan generalister och specialister på kreatörsnivå. 

Simon Mogren

 För dig som vill rösta på Sveriges bästa webbkreatör har vi gjort ett urval av specialister (rösta enkelt via knappen nedan). I urvalet saknas personer som i första hand utmärker sig för skickligt arbete i andra medier än internet, som DDB:s Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson. Nu är DDB istället representerat av copywritern Martin Lundgren som tillsammans med Simon Higby och Simon Mogren ligger bakom Rolighetsteorin och Pianotrappan. Filmerna har spridits viralt i 200 länder och gjort att Volkswagen fått in 700 bidrag till tävlingen om hur humor kan förbättra människors beteende. Amelie Silfverstolpe som har grundat Volontärbyrån har också haft ett finger med i spelet, vilket gör att också hon är ett slags webbkreatör. 

Forsman & Bodenfors har en ansenlig mängd medarbetare som har utmärkt sig genom att bli belönade för digitala annonslösningar. Två namn framstår som mer inriktade på internet än kollegorna med jobb för SVT och Ikea, Adam Ulvegärde och Robert Lund.
För From Sthlm with Love är det tvärtom. Byrån har bara två personer som frontar, David Wahlgren och Magnus Svensson och bägge finns med i urvalet. From Sthlm with Love producerar i första hand på uppdrag av reklambyråer, men gör numera också jobb direkt för annonsören, som Samsung Shakedown om mobiltelefonen B2100.

Ted Persson

 Great Works har bara Ted Person nominerad, trots att byrån har en talrik grupp skickliga webbkreatören. Ted vann omröstningen förra gången den genomfördes och har nu tagit rollen som övergripande kreativ ledare tillsammans med David Sundin. Kalle Söderqvist har kommit från Family Business för att ta över Teds roll som ansvarig för Absolut Vodka. Vid sidan av dem finns Ingrid Sydow och Kalle Wahlström som jobbar med Libresse liksom Frédéric Sebton som ansvarar för Electrolux. Branschglidningen manifesteras av att Great Works numera är ensam byrå för JC och ansvarig för all reklam. Det har gjort att byråns samarbetet med H&M är avslutat. Jacob Åström leder det kreativa arbetet för JC.

Mats Tellving

 Gamla Daddy har blivit Crispin Porter + Bogusky, vilket har gett ett kreativt lyft, vilket har synts i de internationella tävlingars prislistor. Där finns en rad bemärkta kreatörer som Mats Tellving och Anders Gustafsson, upphöjd i rollen som kreativ ledare. 

De svenskbaserade digitala produktionsbolagen har i viss mån utmärkt sig mer än webbyråer under senare år. Perfect Fools med Tony och Tony, Högqvist och Sajdak, är högt rankade liksom B-reel där Nina Thelberg och Lars Bjurman är ledande kreatörer. 

Nina Thelberg

 Acne Digital uppträder vanligen som kollektiv, som ett uttryck för att byråns varumärke är större än kreatörers talang. Max Ahlborn uppträder ofta som talesman medan Frida Askelöf och Markus Forsberg får jobba i det tysta. 

Hos Deasign är Anna Gullstrand chef och strateg både i Sverige och Finland. Dobermans kreativa ledarduon Elin Ankarblad och Lisa Lindström har tagit jobbet längre än till uppdrag för SVT och Telia, så att den till och med omfattar själva arbetsmiljön. Jimmy Herdberg leder jeansorinterade jobb för bland andra Wrangler hos Kokokaka medan Roger Stighäll fortfarande håller ihop axeln Stockholm-Skellefteå hos North Kingdom. Hos Syrup går det upp och ner, med Ida Lindstrand som en fast punkt. 

Erik Norin

 Sedan Farfar har blivit av med Jon Dranger till Garbergs är det Erik Norin och Jakob Swedenborg som står bakom många idéer för internationella kunder som Diesel, Nokia och Dickies. Oskar Bård är i första hand filmskapare, men det är med internetjobb för Farfar som han oftast har fått kliva upp på scenen. 

Bland traditionella reklambyråer har Åkestam Holst vunnit flest digitala priser på senare tid, bland annat till följd av att Martin Cedergren har flyttat dit. Där finns också ”digital natives” som gör bra jobb både digitalt och i traditionella medier, till exempel Petra Albrektson, Hanna Björk, Joakim Labraaten och Lars Holthe 

Jonas Sjövall

 Lowe Brindfors jobbar idag med Magnum som enda internationella och digitala nätverksuppdrag där Petter Lublin och Patrik Westerdahl är specialister. På flerfaldigt belönade webbjobb för Saab och avslutade uppdraget Stella Artois hade också Martin Bartholf och Rickard Villard ledande roller. Hos Storåkers, men låg andel webb bland belönade jobb, är Mia Cederberg numera kreativ chef. King vinner sällan något interaktivt och deras Nicklas Karlsson har framförallt gjort sig ett namn via film och print. ANR har tappat sina fotbollsintresserade kreatörer som stått för senare års webbutmärkelser till Welcom där Niclas Hallgren, Andreas Larsson och Jonas Sjövall numera huserar. 

Slutligen har till exempel Arvid Axland och Hanna Steiner hos Pool, Erik Wünsche hos Ruth, Jacob von Corswant hos Jung von Matt liksom Arvid Svanvik och Erik Olsson hos Scholz & Friends en del kvar att bevisa när det gäller att skapa kreativa digitala annonslösningar. 

beloved fashion expert of ‘Project Runway’ fame
snooki weight loss Hunting Down Bargain Stylish Bags

tee shirt seems to be looking sensible within navy blue control
weight loss tipsYou’ll be surprised with these Tag Heuer replica watches
Mad Catz hits all the right notes
porno Answers to all this and much more in our live blog

What is Microsoft Works 8
youjizz invest in their look

Maggie Lane WOMEN’S REVERSIBLE VEST
cartoon porn Buying jewelry can often be an expensive transaction

Motorola Droid RAZR M launched September 5th in NYC
girl meets world it signifies the jewelry is made of tin or lead

High Heel Shoes Defines Seduction For Women
gay porn The front is decorated with a bejewelled button closure

What to Look for When Buying Fine Jewelry
quick weight loss bananas and pasta into his oatmeal and add milk

Hillbilly Chic a Country Fashion Guide
snooki weight loss Shabayeva won the challenge of a lifetime

Hats for Women From the
miranda lambert weight loss You can use any kind of jeans

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image