Publicerad 101021

Besked från Steve Ballmer

Microsofts vd Steve Ballmer var i Stockholm i början på oktober för att prata om “the cloud” och nya Windowstelefoner, och gav samtidigt besked om hur företagets vägval påverkar marknads-förare och varumärkesbyggare.

Microsofts nya hängivenhet till “molnet” var huvudbudskapet vid talen både för affärspartners på China och för studenter på KTH.

Steve Ballmer förklarade molnet som en term för att ta all databehandling till Internet och länka den till all kunskap som finns samlad, vare sig det görs med mobiltelefon, pc eller en tv-liknande apparat. Molnet inkluderar potentialen som ligger i att företag flyttar hela sin it-struktur till de gigantiska dator/serverhallar som mjukvaruföretag bygger, eller utnyttjar den mjukvara som Microsoft tillhandahåller från sina serverhallar.

– Molnet är här och nu, sa han, och menade att det redan finns en mängd molnteknologier som fungerar för företag.

Steve Ballmers uppdrag var också att skapa intresse för Windows Phone 7, operativsystemet som ska hämta ikapp försprånget som Android och Iphone har. Det har nu lanserats i Sverige och de nya mobilerna från HTC, Samsung, och LG är mycket lika varandra, eftersom Microsoft ställer precisa krav på hårdvaran. Ett avgörande skäl för det är att alla applikationer ska fungera lika bra på alla Windowstelefoner.

Steve Ballmer pratade också om de högra krav på integritet som kunder och konsumenter har. Respekt är också ett nyckelord, särskilt när det gäller reklam i mobilen.

– Nio gånger av tio finns ingen annons i de mobila tjänsterna, och den gången den finns är den relevant, riktad och värdefull för mottagaren, sa han.

Steve Ballmer använde sin egen fru för att exemplifiera konsumenters drivkrafter, till exempel att dela med sig av meddelanden, bilder och annat innehåll. Sådana tjänster ska vara gratis för användaren och Microsofts vägval på konsumentområdet är att skapa och utveckla tjänster konsumenter ägnar lång tid. Där kan de vara länge tillsammans med annonsörer och varumärken som är med och betalar.

Konsumenten vill också ha apparater som förstår deras intentioner, vilket han betonade flera gånger. Däremot tvivlar han på att sök kan bli mera relevant genom att samla ännu mer statistik om tidigare beteende för att förutse vad människor tänker göra. Microsoft satsar istället på att utveckla sök som bygger på vilka vänner och intressen en person har, och presenterar inom kort ett samarbete om sök med ett stort socialt nätverk.

– Vi ser att sök ger färre, men allt bättre träffar, och att det blir färre annonser när sökmotorerna på ett bättre sätt kopplar samman den som söker med relevanta annonser, sa Steve Ballmer.

Let’s look at the best paying careers for women in fashion
rob kardashian weight loss The Beguiling Beauty of the Charm Bracelet

the site was pretty female centric
snooki weight lossLuxury goods are in great command but finding novices is a challenge

Tidigare Reportage

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image