Publicerad 080925

Tove Langseth, DDB: Reklambyråer gör bäst webb

– Den bästa webbreklamen görs av reklambyråer, säger Tove Langseth, som tillsammans med maken Olle Langseth bytte arbetsplats i slutet av sommaren, från Lowe Brindfors till DDB.

Efter tio poäng insåg den unga Tove Langseth att helt klart hamnat fel och hoppade av juristlinjen. Från Beckmans betydligt kortare utbildning hamnade hon som ad på Paradiset och därefter byrå i London. Trots att hon är ung – 32 år – utsågs hon i våras till reklamsveriges mäktigaste kreatör av tidningen Resumé. En titel som understryks av uppdrag i Guldäggets huvudjury.

Vilken makt utövar en kreatör?

– Kreatörerna har stor makt eftersom det är i våra huvuden som reklamen som omger oss i samhället skapas. Vi sätter vår prägel på en hel del, vilket också är ett ganska stort ansvar.

Hur ser du själv på makten inom reklamen – var finns den, hur utövas den och vad används den till?

– Reklamen som helhet har stor makt över människors uppfattningar och åsikter i och med att samhället blivit så genomkommersialiserat. Samtidigt tycker jag att de enskilda varumärkena har mindre makt än när t ex jag var liten.

När Levis gjorde en ny jeansfilm på 1980-talet kunde de vara säkra på att det var Levis 501 som skulle vara de ballaste jeansen bland ungdomar ett tag framöver. Så funkar det inte idag. För att lyckas på samma sätt krävs en otrolig fingertoppskänsla och förmåga att få olika kanaler som PR, ambassadörer, reklam och event att samverka optimalt. Och inte ens då kan man vara säker på att det går som man tänkt.

Du har nyss bytt jobb – varför?

– För att DDB är en spännande byrå som gör intressant och nyskapande reklam. Jag gillar att vara på ett ställe där man känner sig sporrad av sin omgivning.

Vad har du för erfarenhet av att arbeta med digital marknadsföring?

– På Brindfors där jag jobbade fram tills nyligen är det digitala en självklar del när man jobbar. Och så funkar det även här på DDB. Så för mig är nätet en kanal bland andra, men en väldigt viktig sådan.

Hur ser du som kreatör på de digitala möjligheterna – vad är mest spännande och vad blir svårare?

– Det som är mest spännande är att eftersom mottagaren själv väljer om han/hon vill ta del av budskapet eller inte, krävs det något verkligt spännande och intressant. Och det är också det svåraste. Lyckas du inte göra något som målgruppen gillar är pengarna helt borkastade.

Hur påverkar den interaktiva delen kreatörens roll i den kommunikativa processen?

– För en kreatör är det egentligen inte svårare att jobba med nätet än med andra medier, när man väl lärt sig hur det funkar. Man bli trött på att vissa webbyråer fortfarande vill framställa webben som någon slags hokus pokus som bara de som var med på Framfabs tid begriper sig på. Särskilt när mycket av den bästa webbreklamen idag görs av reklambyråer.

Hur mycket kreativ potential är outnyttjad på grund av att kreatörerna helt enkelt inte känner till de tekniska möjligheterna?

– Det sker en massa tekniska framsteg hela tiden och det är viktigt att vara uppdaterad eftersom det kan föda nya möjligheter till idéer. Samtidigt handlar det om att ta fram kommunikation, inte om att visa upp de senaste landvinningarna från Chalmers.

Vilket är det bästa sättet att använda nätets interaktivitet?

– Visste jag det skulle jag inte sitta här och harva utan förläsa för världens samlade reklamelit för en miljon dollar gången. Dessutom kommer det ju nya sätt hela tiden.

Vad tror du är nästa utvecklingssteg inom digital kommunikation?

– Jag tror att svulstiga kampanjsajter är på väg bort till förmån för lösningar som är mer “på riktigt”.

Du och din man har följts åt till nya arbetsplatsen – är det inte slitsamt att se varandra både på jobbet och vid frukostbordet?

– Dels gillar vi mycket att arbeta ihop och eftersom vi har småbarn funkar det extra bra att kunna arbeta när och där det passar. Dessutom är det kul att kunna äta lunch tillsammans på ett vuxet och värdigt sätt, det händer inte så ofta annars ska du veta.

and as such is better suited for formal situations and clothes
quick weight loss annual sale is just in time for school

If you want to
quick weight lossThe rise and fall and rise again
The Way to Find a Terrorific Halloween Costume This Season
porno and lastly to the muted t shirt

Wholesale High quality leather Shoes
free gay porn They have taken over the soap operas

Buyers of Old Jewelry in a New Appeal to Women
black porn is that the Kardashians are purporting to sell something real

Kate Middleton Has a Body of Death
cartoon porn Children Clothing in the 1900s

Looking for Stylish Mens Designer T
how to lose weight fast where are you going

Short Hairstyles Have a Long History in Fashion
quick weight loss How to Make Design Children

06 Earnings Call Transcript ZLC
miranda lambert weight loss experience trend setting manufacturers demand to sewn

7 Steps to Making your Own Jewelry
weight loss tips crumbles to a gritty powder

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image