Publicerad 110210

Sony Ericssons marknadschef: Total öppenhet det enda som duger

Joachim Liljedahl

För Joakim Liljedahl på Sony Ericsson är marknadsföring i mobilen en självklarhet och nu finns en “riktigt bra” anpassning av hemsidan till mobilt format för den saken skull. För mobiltillverkaren betyder digitala medier också helt ny interaktion med konsumenten. 

Den tidigare varumärkesstrategen är nu marknadschef för Norden och Baltikum. Han har också en bakgrund från Sony Ericsson i USA och pekar på hur konsumenten i hög utsträckning vänder sig till nätet för att aktivt söka information inför köp av konsumentelektronik.

“Vi har bland annat sett hur interaktiva bannerformat, där konsumenten navigerar runt i bannern som i en mikrosajt utan att behöva lämna sidan, har haft en oerhört mycket bättre effekt än banners som skickar konsumenten vidare”, säger Joakim Liljedahl.

“Men, det kanske mest slående är ändå hur viktiga vänners rekommendationer blivit vid köp av mobiltelefon. Vikten av “word of mouth” alltid varit stor, men med sociala medier blir det oerhört lätt att få vänners åsikter och rekommendationer och det har stor betydelse i köpbeslutet.”

 Vilka beteenden i digitala medier har störst betydelse för ert varumärke?

“Våra kunder använder i allt högre ut sträckning webben för att uttrycka sina åsikter om oss, oavsett om det är att kommentera nya modeller på vår produktblogg, eller ställa frågor till oss på vår Facebooksida. När de märker att de i hög utsträckning får respons från oss och det skapas en dialog ger det ett oerhört positivt intryck. Rätt hanterat skapar det en plattform för ett starkare engagemang för varumärket.”

 Vilka utmaningar medför sådana beteenden för Sony Ericssons varumärke?

“I och med att åtminstone hälften av alla som köper konsumentelektronik tar hjälp av webben för att fatta sina beslut ställer det oerhört höga krav på hur du bygger varumärke. Det kräver en total öppenhet eftersom allt du gör kommer att vara helt transparent. Konsumenter litar på vänner och webben i mycket hög grad när de bildar sig en uppfattning av produkter och varumärken.

Om du inte behandlar en kund med respekt, eller erbjuder en produkt eller tjänst som kunden förväntar sig kommer de att vara högljudda och inte bara låta oss som varumärke veta vad de tycker, utan de kommer att tala om det för hela sina sociala nätverk. I sociala medier har vi också chansen att engagera våra mest entusiastiska fans i mycket högre utsträckning och ge mer riktade erbjudanden.”

 Vilka konsekvenser får de för marknadsföringen?

“Mediemixen förändras och digitala medier får en större andel av mixen. Dessa medier ger oss möjlighet att gå från envägskommunikation till att ha en dialog med konsumenten och möjlighet att skapa ett större djup och anpassa innehållet efter hur intresserad konsumenten är. Det kräver att vi lägger öronen mot marken och fångar upp vilka samtal som pågår om oss oavsett om det är på vår produktblogg, på vår facebooksida eller i andra forum. Detta kräver i sin tur av vi lägger ökade resurser på det, men också ett ökat samarbete med vårt callcenter som tar hand om konsumenter som frågar om teknisk hjälp.

Vi ser också att rena kampanjer får positiv respons, som tävlingar på vår lokala Facebook-sida med över 10.000 nya “likes” på bara några veckor.”

 Vilka appar märkta med Sony Ericsson erbjuder ni?

“En riktigt användbar app är Mash-App. Det fungerar som gamla tidens blandband på kassett. Du rekommenderar dina fem favoritappar under ett visst tema, som andra sedan enkelt kan ladda ner från Android Market. Vi gör det för att hjälpa konsumenten att få tips på de bästa apparna bland de hundratusentals som finns tillgängliga för Android.”

 Vad är det bästa ert team har gjort hittills?

“Vi är oerhört stolta över vår produktblogg som vunnit pris som Europas bästa företagsblogg. Vi startade den som ett lokalt svenskt initiativ. Den är nu upplyft till en global plattform som Sony Ericsson använder både för att annonsera produktnyheter, och också för att aktivt ta in åsikter från omvärlden. Det är inte ovanligt att vi har flera hundra kommentarer på vissa inlägg som även länkas vidare till så prestigefyllda bloggar som www.engaget.com.”

 Hur skaffar ni kunskap om nya beteenden?

“Det handlar mycket om att lära sig genom egen erfarenhet och att ha ett genuint intresse för dialogen. Som företag måste man våga testa, öppna upp för dialog och lära sig genom den respons man får och hela tiden ha örat mot konsumenten. I grunden handlar det också om omdöme och sunt förnuft. Dessutom har vi förmånen att jobba med några av de bästa konsulterna inom området, däribland Jung Relations.”

 Vad tror du är nästa utvecklingssteg när det gäller digitala medier?

“En allt större möjlighet att skräddarsy erbjudanden efter individen. Det handlar om att undvika att skapa spam och att den reklam och de erbjudanden som når dig i så stor utsträckning som möjligt ska kännas relevant och positiv för just dig.”

girl or boy assignments then you
miranda lambert weight loss Why a Cat Collar Is a Must for Your Cat Safety

but I am really depressed about my current wardrobe
snooki weight lossStunning Leather Accessories from Claudio Ferrici

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image