Publicerad 081120

Peter Siljerud, Kairos Future: Utmaning nå de ovilliga

Dagens unga är reklamtrötta och tidspressade cyniker som inte vill bli störda i onödan. Så summerar framtidstrategen Peter Siljerud utmaningarna för de som vill bli kompis med framtidens konsumenter
på den digitala skolgården.

Peter Siljerud är ingenjör med gedigen bakgrund inom teknikföretag och har arbetat med bland annat mobila tjänster och omvärldsanalys för processorgiganten Intel. En bakgrund som ger en stabil grund att stå på som framtidstrateg hos internationella forsknings- och konsultföretaget Kairos Future.

 

Som framtidstrateg vet du alltså vad som kommer att hända om fem eller tio år?

– Framtidsstrateg är ju kanske en lite konstig titel. Vad vi gör är att vi försöker titta på trender och förändring mot framtiden och utvecklingen. Det är ingen exakt vetenskap, men i våra analyser försöker vi underbygga med fakta, rådata och undersökningar. Och inte ägna oss åt rena gissningar, som att säga att vi skulle kunna flyga tefat till jobbet om tjugo år.

Hur stor betydelse har den digitala tekniken för unga konsumenter?

– Den har och kommer fortsatt att ha enorm betydelse. Sen finns det en diskussion om huruvida det är en åldersfråga, om det är något man växer ifrån eller om det är en generation helt socialiserad på nätet. Jag tror på det senare och skulle vilja påstå att den generation som växer upp nu kommer att präglas under hela livet av en ny miljö; bredband, kommersiella media och mobil kommunikation.

Hur skiljer sig de som är födda i den digitala världen från andra?

– Internet betraktas ju ofta som en enorm informationskälla. Det intressanta är att när man har dialog med unga användare är att många beskriver det nätet som tomt. Uppfattningen är att man själva fyller det med innehåll genom sociala forum, chattar, ip-telefoni eller onlinespel. Det är en egenskap som ökar värdet i användarnas ögon, att man medverkar istället för att bara ta del av information.

Hur fungerar nätet – och andra digitala kanaler – som marknadsföringskanal?

– Alla undersökningar visar att det finns en stor aversion mot reklam på internet, betydligt större än mot till exempel tidningsannonser. Vissa yngre tycker det är roligt med reklam, men de över 20 år uppfattare reklam som oönskat och störande och här finns också en stor reklamtrötthet och cynism inför marknadsföringsbudskap.

Hur hanterar man en så ovillig publik?

– Nyckeln ligger i att tillföra värden i kommunikationen. Våra studier visar att svenska ungdomar är de mest tidspressade vid jämförelser i sjutton länder. De har höga ambitioner och vill hinna med väldigt mycket, vilket innebär att tiden blir en värdefull resurs. Man kan inte ta deras tid i anspråk utan att ge dem något tillbaks. Ett företag skulle aldrig stjäla 100 kronor från en kund, men att stjäla någons tid verkar vara helt okej. Jag tror inte att det kommer att vara det i framtiden, det kommer inte att accepteras. Så då måste man fråga sig hur man skapar ett värde för mottagaren. Att gå från att jaga kunder till att odla relation till kunderna.

Hur tror de det kommer att påverka sättet att kommunicera?

– Jag tror att företagen kommer att ändra sin inställning till kommunikation. Tar du stora företag som Volvo och IKEA som spenderar enorma summor på marknadsföring, så är ju de inte intresserade av att föda mediebranschen. De är intresserade av nå sina kunder. Jag tror att de aktörerna i ökad utsträckning kommer att försöka kortsluta mellanledet och nå kunderna direkt. Om exempelvis Volvo lägger ut sina serviceböcker på nätet är det ett sätt att skapa en direkt relation till kunderna.

Vad innebär det för mediebranschen?

– Medie- och reklambranschen bör nog känna en viss oro, de digitala verktygen gör kontakterna mellan företag och konsument mer direkta.

Vilken roll kan branschen spela?

– De företag som inte har vana och kunskap att använda digital marknadsföring kan lätt hamna fel. Om man ska hänga med kidsen på skolgården och använda deras språk kan är det lätt att göra bort sig. Det finns många exempel på företag som gått ut på exempelvis youtube och misslyckats för att man inte förstått miljön, i synnerhet interaktiviteten. Där kan reklambyråerna spela en stor roll, att se till att företaget inte blir den pinsamma pappan på den digitala skolgården.

Bra exempel på anpassning till de nya spelreglerna?

– Alla förstår att ett företag är partiskt och vill sälja de egna produkterna, vilket gör det svårt att nå fram med traditionella budskap. I novembernumret av “Wired” så annonserade Fujitsu för en ny skrivare. Högst upp på sidan hade man en text där man uppmanade potentiella köpare att själva söka på Google efter recensioner. Företaget insåg att köparna inte litar på eget beröm, utan hänvisade till oberoende källor på nätet. Det är naturligtvis väldigt vågat och hänger på att man har en bra produkt. Det innebär också att kvalitet är en grundförutsättning för att lyckas i den transparenta digitala miljön.

 Mattias Andersson

your website is just as important for you
miranda lambert weight loss Check Out The Latest Trends In Tween Clothing

and a faux fur vest
snooki weight lossThe Best Brand of Grooming Clippers for Men
Homemade Carpet Cleaner in a Bissell Deep Cleaner
porno it’s almost a competition to see who frequents the front row most

New Balance 1220 Classic Running Shoes Mens
youjizz accounting for slight adjustments to suit local tastes

Concept Korea showcases five designers at New York Fashion Week 2013
black porn The curl makes it seem more original

Wholesale korean Fashion Clothes at Affordable Prices
gay porn so be sure to pick a pair that has UV in them

Jewelry Fashion Tips for Women
how to lose weight fast these weddings require a dress code perfectly aligned with opulence

What Color Clothes Makes Brown Eyes Lighter
quick weight loss Don’t get stuck out and about without your essentials

Why the Polo Shirt has Made a Comeback Within Ladies
snooki weight loss assignment san juan capistrano

Smokin Camels in the Nevada Desert
christina aguilera weight loss 1930 clothes

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image