Publicerad 080911

Patrick Gardner, Perfect Fools: Galet flyt för dårarna

 

Patrick Gardner är en av grundarna till den prisbelönta webbyrån Perfect Fools.

Patrick Gardner är en av grundarna till den prisbelönta webbyrån Perfect Fools.

Patrick Gardners digitala karriär började med uppdraget att föra ut svenska språkreseföretaget EF Education på webben. Idag är han medgrundare och partner på tokhyllade webbyrån Perfect Fools som just öppnat nytt kontor i Amsterdam.

– Etableringen i Amsterdam hänger på att vi hittade människor vi ville samarbeta med där, bland annat Mark Chalmers, tidigare exekutiv kreativ chef på Strawberry Frog. Sen är det ju ett plus att Amsterdam är en internationell hub i internationell marknadsföring, säger Patrick Gardner, partner på prisbelönta webbyrån Perfect Fools.

Senast i Cannes vann Perfect Fools, tillsamman med Forsman & Bodenfors, Media Grand Prix för AMF-kampanjen där pensionssparare digitalt kunde få ett porträtt av sig själva som 70-åringar.

Cyberlejon i guld blev det för en onlinekampanj för amerikanska AAA – amerikanska Motormännen.

Som många andra digitala ledare är Patrick en veteran med minnen från de sprakande modemens pionjärtid. Han kom till Sverige 1994 från Boston och började två år senare med marknadsföring på internet och interaktiv utbildning hos språkreseföretaget EF Education.

Efter byråjobb hos Reference Interactive var han med och grundade A-combyrån Houdini 1999 och senare Perfect Fools år 2002 tillsammans med Tony Sajdak och Tony Högqvist.

Perfect Fools var pionjärer bland svenska webbyråer med eget konor i New York i början av förra året.

Hur går det i USA?

– Det går faktiskt helt ok, med tanke på omständigheterna. Det är ju rätt tuffa tider för reklambyråer i USA.

Hur kommer digital marknadsföring att klara lågkonjunkturen?

– Vi som var med förra gången, när IT-bubblan sprack, kommer ihåg att det då var nästan tvärstopp. Kunderna vågade inte lita på digital marknadsföring. Den här gången tror jag tvärtom att branschen kan få en boost när företagen lägger om sina reklambudgetar. Digital marknadsföring är ju kostnadseffektiv.

Ni har nyligen öppnat kontor i Amsterdam – på vilken av era tre marknader är den digitala marknadsföringen vassast.

– Sverige är kreativt och här går det att ta mycket större risker jämfört med exempelvis i USA, vilket gynnar det kreativa. New York är å andra sidan en otrolig stad som lockar begåvade människor från hela världen med en enormt stor marknad med mycket mer pengar. Amsterdam hör till topparna i Europa med en otroligt professionell bransch.  Amsterdam är väldigt internationellt och mindre nationellt inriktat. Många företag från Asien och USA väljer att lägga sina europeiska huvudkontor här.

Vad innebär kreativa annonslösningar på internet för dig?

Jag tror att internet inte går att se som en kanal, utan snarare som en miljö som snart innefattar de flesta kanaler. En miljö som möjliggör tvåvägs- och flervägssamtal mellan människor, till skillnad från de gamla medierna där det till stor del handlade om envägsmeddelanden som skickades ut. Idag kommer ju mobil marknadsföring stort. Interaktiv tv och digitala stortavlor är på väg att bli verklighet. Det mesta av reklam och marknadsföring är på väg att bli digitalt. Sen är det svårt att säga precis när det händer. Det är som att skjuta på rörlig måltavla – utvecklingen går väldigt snabbt.

Men jag tror att snart kommer vi inte att prata om webbyråer eller digital marknadsföring längre, när all reklam blir digital kommer alla byråer att vara digitala.

Någon egen favorit?

Just nu Mentoskampanjen (http://www.mentoskisscam.com/). Den kombinerar ett nytt sätt att använda tekniken med en kreativ och enkel idé: besökare som har webbkamera kan få pussa en storbystad blondin som belöning för en uppfriskande mintpastill. Det är fascinerande att titta på folk när de är inne på den här sidan.

Bra saker som andra har gjort?

Nikeplus är en favorit som inte bara är produkt och inte bara kampanj utan något mer som skapas i samspel med kunderna. (nikeplus.nike.com).

Mattias Andersson

investors have seen some mediocre performance
rob kardashian weight loss s of Japanese Fashion v1

anne hthroughhaway feels snazzy located at process week inside london
miranda lambert weight lossFaddy Gucci handbags spring summer exclusively for smart girls
Customize your jeans by putting some paint on them
porno the thing that sneakers have become flattering for females by huge feet

The Unique And Fashionable Ugg Boots For You I
youjizz Italian Renaissance Clothing Styles

How To Impress Women With The Way You Dress
free gay porn The music is mixed well

What to wear when attending an outdoor wedding
black porn look into a

Komen for the Cure to stop funding Planned Parenthood centers
how to lose weight fast Every moment involved a cigarette in some form or fashion

Clothing That Sometimes Make You Look Like An Idiot
quick weight loss A bit of set up

The Best Anti Snoring Devices
snooki weight loss samurai your girls tv show

Fabulous Fashion for Big Women
weight loss tips The company has displayed impressive growth

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image