Publicerad 090212

Martin Cedergren, Åkestam Holst: Från kaos till relevans

Martin Cedergren är tillbaka i Stockholm efter några år i cykelstaden Amsterdam.

Som ny kreativ chef på reklambyrån Åkestam Holst och ordförande i interaktiva guldäggsklassen hör Martin Cedergren till tungviktarna på den digitala arenan. Han beskriver en bransch på väg att växa upp från kreativt kaos och effektsökeri till kundnytta och måttfullhet.

Martin Cedergren har just börjat jobbet som kreativ chef på Åkestam Holst efter en tid i Amsterdam på byråerna AKQA och 180. En stad som lockat en rad digitala svenska kreatörer under senare år:

– Amsterdam är en av världens klart trevligaste städer att bo och leva i, säger Martin och fortsätter:

– Mentaliteten är underbart avslappnad och cykel är ett måste. Rent jobbmässigt är det mer likheter än skillnader, men arbetsveckor på 70 timmar kombinerat med ett hektiskt uteliv är mer en regel än undantag. Det är ett jäkla huj därnere med andra ord.

Vilken är din bakgrund?

– Jag är uppvuxen på Österlen och halkade in på marknadsföring när jag var 20 år, det mest bara blev så. Jag är vansinnigt förtjust i att hitta nya vägar att kommunicera på. Det digitala har varit “där det händer” de senaste åren, men nu handlar det mer och mer om att få olika medier att fungera ihop.

Vad ska du göra som kreativ chef på Åkestam Holst?

Mitt uppdrag handlar om hur vi tillsammans på byrån kan skapa och leverera intressanta lösningar för våra kunder. Stora som små. Analoga eller digitala. Lokala eller globala.

Vad har du gjort tidigare inom för med digital marknadsföring?

– Jag har gjort allt ifrån knacka kod sent på nätterna till att jobba med globala superbrands som Adidas och Nike.

Du har ju internationell erfarenhet hur står sig Sverige på den globala arenan?

– Jag tycker att jämföra Sverige i reklamsammanhang med länder som till exempel USA eller Japan är som att jämföra den lokala pizzerian med McDonalds. Men trots vår storlek så är Sverige ett land som ofta nämns i väldigt positiva ordalag. Både på individuell nivå och framförallt då de digitala byråerna. Det är lite synd att fler på hemmaplan inte förstår hur stolta vi borde vara för deras sagolika framgångar.

Hur kommer den globala krisen att påverka investeringarna i digital marknadsföring tror du?

– När det började pratas om finanskris och lågkonjunktur så spådde man att de digitala investeringarna skulle växa medan de mer traditionella medierna skulle backa. Men om det är sant eller inte har jag ingen aning om.

Vad är din bild av utvecklingen just nu inom digital marknadsföring?

-Jag tycker det har varit lite av ett kreativt kaos på den digitala fronten mest hela tiden. Nu börjar ord som “relevans”, “förstå målgruppen”

och “vad ska det vara bra för, egentligen?” bli vanligare. Cirkeln har slutits och de digitala medierna är lika självklara som de traditionella i vardagen på en byrå. Den största kreativa utmaningen är att ha förmågan att välja bort snarare än att lägga till.

Hur påverkar den interaktiva dimensionen kreatörens roll i den kommunikativa processen?

– Interaktivitet är en mycket mer komplicerad process än en monolog mediekanal, till exempel en annons i dagstidningen. Det kräver mer detaljomsorg från ax till limpa vilket gör att det är lite klurigare men samtidigt väldigt mycket mer utmanande för hjärnan att jobba med.

Vad betyder kreativa annonslösningar på internet – och i andra digitala kanaler – för dig?

Det kan vara allt ifrån en gif-banner på 15k till att man projicerar en gigantisk roterande logga på månen. Allt handlar om att engagera människor och hur relevant själva idén är med det budskap man vill framföra. Mycket av den marknadsföring som gjorts i den digitala världen den senaste tiden har mest handlat om absurt effektsökeri. Jag hoppas de enkla idéerna gör storstilad come back snart igen.

Vad är det bästa du eller ditt team har gjort hittills?

– Mitt senaste projekt, adidas.tv football ( http://www.youtube.com/adidasfootballtv), passerade 4 miljoner views häromdagen. Mediekostnaden var noll. De senaste jobben som gänget på Åkestam Holst har producerat är väldigt bra; Stefan the Swopper (http://www.stefantheswopper.se) – killen som bytte ut hela sitt liv på en månad och Miss Fiffi( http://www.youtube.com/watch?v=guW8QTGoq-c) – damen som hjälper dig med det där om intimvård.

Vad är det bästa som du har sett på Internet genom åren?

– Yammer (https://www.yammer.com), Causecast (http://www.causecast.org), FitBit (http://www.fitbit.com/), Cool Iris (http://www.cooliris.com), GoodGuide (http://www.goodguide.com) och Comp Fight (http://www.compfight.com).

Vilka egenskaper på internet är viktiga för dig?

– Tillgången till så gott som allting med ett enda klick är fortfarande en fantastisk känsla! Och att man kan nå ut med ett budskap till flera hundratals miljoner människor på en enda nanosekund.

Vilka egenskaper är bra för annonsören?

Snabb, enkel och billig kontakt samt enorma möjligheter till mätbarhet.

Vad tror du är nästa utvecklingssteg på internet/ digitala kanaler?

– Ännu mer personlig kontakt med och mellan användarna på olika digitala plattformar.

They are sexy and guys love them
miranda lambert weight loss 72 Sacred Names of God

how to share mags around the internet
snooki weight lossWhat are your favorite movies
Dream a Little Dream of Me
free gay porn The emo thing passes

How to Start An Online Store
hd porn eric vega bikinis layout present

The Three Staples of 1950s Vintage Clothing
cartoon porn or beads for a funky

A White Silk Aviator Scarf
gay porn the best way the best body

Conditioners for Healthy Hair Care
how to lose weight fast credit crunch methods

9 Handy Tips For Fashionable Moms
quick weight loss LVMH Fashion Group Americas Selects WageWorks as Their Commuter Benefits Provider

The Most Comfortable Boots For YouI
snooki weight loss The argument escalated into a melee

Whittier Narrows Golf Course Hotels
miranda lambert weight loss Crane Point Hammock Trails

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image