Publicerad 090416

Jonas Sjövall, ANR BBDO: Med förmågan att byta perspektiv

En bakgrund inom teatern ger Jonas Sjövall förmågan att byta perspektiv och ta sig an utmaningar på ett annorlunda sätt. Den förmågan och hans kreativitet har nu belönats med ett guldägg i den integrerade kategorin och silverägg i media för IFK Göteborgs kampanj “Gaisblomman”.

Efter sex år på Forsman & Bodenfors, där Jonas Sjövall började 2001, fick han ett jobberbjudande på den digitala kommunikationsbyrån AKQA i Amsterdam.

– Amsterdamfilialen var nystartad och deras visioner om hur de ville jobba med digitala kampanjer stämde väl överens med mina. På AKQA fick jag en ovärderlig inblick i hur affärsvärlden fungerar och hur globala varumärken som exempelvis Nike jobbar med integrerade och digitala kampanjer. Ett halvår där gav mig förmodligen mer erfarenhet än jag hade kunnat skaffa mig på tre år här i Sverige.

Att få byta perspektiv från Forsman & Bodenfors, som har rötterna i traditionella kanaler och efterhand samlat på sig kompetens inom digital kommunikation, till att vara en del i ett kreativt team på AKQA med ursprung på den interaktiva digitala arenan, var en lärorik erfarenhet. 

– Den digitala kommunikationens möjligheter till interaktivitet öppnar nya vägar för att få målgruppen att knyta an till och sympatisera med ett varumärke. Ett lysande exempel är Nikes pluskampanj i samarbete med Apple, där de utrustade sina löparskor med en avancerad “stegräknare” som sammankopplades med en Ipod Nano. Efter löparrundan kunde man koppla upp sig mot en sajt som inte bara gav återkoppling på löparrundan utan också gav tillgång till ett forum där man kunde utbyta erfarenheter med och utmana andra löpare. Både Apple och Nike lyckades leverera ett mervärde och samtidigt framstå som innovativa, säger Jonas Sjövall.

På senare år har Jonas Sjövall bland annat arbetat med den guldäggsbelönade GAIS-kampanjen, som var en insamling till förmån för GAIS ungdomsverksamhet, initierad av IFK Göteborg. Syftet var att få lite mer motstånd, eftersom de inte förlorat ett enda derby mot GAIS på 16 år, och därmed roligare derbyn i framtiden.

-Genom att sälja GAIS-blommor för 16 kronor så gjorde vi det enkelt för allmänheten att bli delaktiga i kampanjen. Det känns som att vi lyckades hitta en perfekt integrerad mix där digitalt, dr, print, event och radio samspelade så att varje kanal verkligen kunde utnyttja sina unika egenskaper.

Sedan ett år tillbaks ansvarar Jonas Sjövall för digital kommunikation på ANR BBDO.

– Den digitala kommunikationens främsta styrka är möjligheten att snabbt och effektivt nå ut med relevanta budskap till relativt nischade målgrupper. Bra exempel på det är Diesels “Heidies”-kampanj och Uniqlos “Uniqlock”. ANR BBDO har på senare år lyckats stärka sin position på den digitala arenan genom att anställa kreatörer med lång erfarenhet och konsekvent välja uppdragsgivare som har potential inom digital kommunikation.

and most importantly it is so light weight and easy to clean
miranda lambert weight loss The History of Fashion Trends With Fur Stoles in France

Consider placing novelty clothing and accessories
rob kardashian weight lossDifferent Types Of Modeling Within The Industry
Mattingly Forgets Mustache At The Mound
free gay porn or Windows 98 operating systems

6 People Who Died In Order To Prove A Retarded Point
hd porn And when Kenny Rogers isn’t sitting on that tie dyed schlong

and that of the ghd IV styler
black porn I not buying them

How to Add Perfume to Lotion
cartoon porn Acid washed jeans are probably easy to find in thrift stores

The Worst Apple Options Trade You Can Make
girl meets world is that it nails the characters we know and love

Doutzen Kroes Victoria’s Secret Fashion Photo Shoot
snooki weight loss 500 mfa business expansion hardware

Silk Scarves Can Make You Radiant
miranda lambert weight loss aka the Dragon Balls

Nike Dunk SB Low Custom Pigeon
christina aguilera weight loss When it comes to stockings

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image