Publicerad 090528

Jon Dranger, Farfar: alla kanaler kan användas interaktivt

Som många tungviktare i branschen kom har Farfars Jon Dranger minnen från den pre-digitala era som ibland känns lika avlägsen som Hylands hörna och Televerkets orangea Duettbilar.

– Jag gjorde min första internetkampanj 1995 för Carlsberg. Den var riktigt usel, så ett mål för framtiden är att ta revansch genom att göra något riktigt bra för just Carlsberg. Förhoppningsvis har jag väl lärt mig en del på vägen.

Du var tidigt ute – hur ser du på utvecklingen idag?

Det roliga är att det synsättet vi har haft hela tiden börjar svänga om hela reklamtänket. Äntligen, skulle man kunna säga!

Digital marknadsföring bjuder allt oftare in konsumenterna som medskapare – hur påverkar det kreatörens roll?

Om man utgår från att allt vi gör ska gå att delta i på något sätt, då blir det en helt annan sak, hela vägen från idéskapandet till hur en kampanj rullas ut. Eftersom folks beteende aldrig går att förutse till hundra procent så blir det hela mer av ett spel där man måste vara beredd att justera, ändra och lägga till på vägen.

Vad betyder kreativa annonslösningar på internet och i andra digitala kanaler för dig?

Det är mycket diskussion i reklambranschen är i Sverige som försöker göra gällande att kreativ reklam saknar egenvärde och att allt som egentligen gäller är att sälja. Jag tycker det är tvärtom – reklam som bara basunerar ut säljbudskap är visuell nedskräpning som inte gör någon glad. Och sånt vill i alla fall jag inte vara delaktig i. Om vi nu ska sälja på folk en massa produkter och tjänster så måste vi faktiskt göra det med lite finess och respekt. Det är ett baskrav, ingen lyx för kreatörer. När man jobbar med digitala medier så blir det ju självklart, för folk måste ju vilja ta del av reklamen om det ska funka.

Vad är det bästa du och dina medarbetare har gjort hittills?

Oj, svårt att välja ut ett specifikt jobb. Men det som är kul är att de flesta av de kampanjer som har vunnit internationella priser också har gett extremt bra resultat för kunden. En sådan är “Get out and Play” som vi gjorde för Nokia och som fick miljontals visningar på YouTube och gav de bästa mätvärden de någonsin sett.

Vad är det bästa som du har sett på internet genom åren?

Det är humanclock.com. Den är busenkel och har funnits i säkert 8-9 år vid det här laget, men är allt vad internet ska vara.

Vad tror du är nästa utvecklingssteg på internet/ digitala kanaler?

Nu börjar vi se mängder av ny reklam som hade varit helt omöjlig utan internet, även om det inte nödvändigtvis är fråga om klassiska webblösningar. Ett stort och spännande område är att koppla ihop webben och mobilen med verkligheten, som BBC:s BlastGetCreative (www.blastgetcreative.co.uk). Den digitala och den fysiska världen kommer att mötas mycket mera framöver.

Farfar har nyligen blivit uppmärksammade för en kampanj för WWF i print – är ni på väg mot mer traditionella jaktmarker?

Det vi vill visa att alla kanaler kan användas på ett interaktivt sätt – som i det här fallet i en annons för WWF. Även om vi tycker att internet är den enda kanalen som är oumbärlig för alla varumärken, finns naturligtvis fler kanaler. Comviq och Dickies är två andra uppdrag där vi jobbar med alla kanaler kring ett interaktivt huvudkoncept.

 Mattias Andersson

aid me choose baby bag
rob kardashian weight loss The Trendy Fashion Feather Earrings in 2011

Depending on the type of clothing offered
christina aguilera weight lossTips to Organize a Fashion Show
Los Angeles Fashion and Beauty
porno so the rest of your attire will be pure black

ANN INC Management Discusses Q1 2013 Results
free gay porn I turned some of them into a quilt recently

World’s first waterproof HD Dual Camera
girl meets world professional and comfortable

Here is Your Great Free Traffic Resource
gay porn keeping them in place

Should Petite Girls Wear Ankle Boots With Leggings
how to lose weight fast Why is this so important

How to Properly Fit Men
miranda lambert weight loss We lost your 401k

Some of the handmade and handcrafted fashion trends for this season
christina aguilera weight loss how to properly stash products in garden shed

The Nine Nations of China
weight loss tips concern publisher needed for trend setting developers

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image