Publicerad 091022

Johan Åhlén, SAS: Bäst på att köpa internet

SAS Johan Åhlén är bäst på att använda internet som medium för sitt varumärke. Det blev resultatet av Indikat Internets läsaromröstning.

Johan Åhlén fick 23 procent av de 187 rösterna, och vann med god marginal till tvåan, Maria Bendrik, ansvarig för deodoranter på Unilever. Johan är reklamansvarig på SAS i Sverige, något som bland annat innebär att skapa ett bra samspel mellan innehåll, kontent, och placering, kontext. I hans uppdrag ligger också att se till att SAS byråpartners förstår nyttan av kommunikationen.

– Det är väldigt roligt att vi blir uppmärksammade av folk som är initierade och förstår uppgiften Att vi kniper förstaplatsen handlar nog om bra tajming då vi har gjort en hel del bra kommunikation det senast halvåret. Men i grund och botten handlar det förstås om att teamet kund/byrå/byrå arbetar prestigelöst tillsammans, säger Johan Åhlén.

Johan Åhlén har arbetat tajt med marknadschefen Ulf Hermansson Samell och mediechefen Stefan Bjurholm under tre, fyra år.

– SAS-teamet hos Crispin Porter + Bogusky Europe med bland andra Anders Gustafsson, Robert Waern, Gustav Martner och Axel Widén gör ett makalöst bra jobb. De har förmågan att förstå vilken affärsnytta är och sedan toppa det med hög klass i det kreativa arbetet. En annan lika viktig faktor är det jobb som Jimmy Rodhelind, Petter Mååg och Maria Lavestedt gör på Mediacom.

– Ett av de bästa jobben på senaste tid var en aktivitet när vi kortade ner reklamen till 9 sekunder för att ge mottagarna musik istället för reklam. Budskapet var att SAS är ett av Europas punktligaste flygbolag, vilket gör att våra kunder får mer tid över till det som är viktigt: “Ta hand om din tid. Flyg SAS!”

På senaste tiden är det sök som utvecklas särskilt mycket. Tillsammans med Big Mouth Media delas kunderna in i mindre kategorier än den grundläggande indelning i  lookers, prospects och bookers. Det SAS köper är bland annat SAS- och B2B-relaterade sökord liksom ord kopplade till vissa destinationer.

– Betydelsen av sök ökar fortsatt. Idag är det viktigt att ha en bra struktur för vad man köper, till vilka nyckeltal köpet avropas och att som företag hela tiden vara alert och taktiskt uppdatera arbetet i nära samarbete med underleverantörer. Det handlar om att mäta, mäta, mäta, finjustera, omallokera inom köpet samt omallokera till organiskt sök i den mån det går att göra – samt att vara öppen för vad som händer här och nu. På sikt kanske affärsmodellen inom sök blir en marknadsplats som mer liknar den finansiella börsens köp och säljbeteenden. Google firade just 10 år… Det som är otänkbart idag, att de utmanas av nya affärsmodeller och företag, kan vara verklighet snabbare än vi tror.

Han pekar på att affärssinne, insikt om kundernas beteende, kundpsykologi samt en förmåga att coacha istället för att styra i det kreativa arbetet är viktiga egenskaper för en skicklig marknadsförare. I rollen som reklamköpare ska man också kunna värdera varje köp och sätta det i sitt sammanhang.

– För en banner som har en placering som gör att målgruppen ser den i 20 sekunder istället för bara i en halv sekund ställs det andra krav på den kreativa utformningen. Vissa köp görs ju för att dess kontext passar bra med den kreativa idén, andra köp görs för att vi vill testa räckvidden på en ny arena, som då vi gick in i Spotify

– I det dagliga arbetet ligger utmaningen i att vilja vinna alla små dagliga delsegrar det vill säga att ta alla köp lika seriöst, oavsett om de syftar till att driva sälj här och nu, vara mer långsiktigt positionerande eller om det syftar till att bygga kännedom om ett nytt samarbete, som det mellan SAS och SJ.

– En tredje trend är att den traditionella modellen reklamköpare-annonssäljare som möts och enas om ett köp är i omvandling. Vi utvecklar alternativa kommersiella relationer, olika former av affiliate-samarbeten och partnerskap där vi kompletterar varandra. Även vad gäller att skapa intressant innehåll för gemensamma kunder inom en digital arena, som vi har gjort i Sportchansen med Aftonbladet.

Johan Åhlén konstaterar också att det är en utmaning att skaffa inspiration och nya insikter.

– Tyvärr spelar vi match 98 procent av tiden och tränar/hämtar inspiration alldeles för sällan, men här är ett tips; podcast/RSS från “www.theadvertisingshow.com“, avslutar han.

Fotnot: Reklamköpare som är bäst på att använda internet för sitt varumärke, enligt Indikat Internets läsare (procent av rösterna):  

  1. Johan Åhlén, SAS                      23%

  2. Maria Bendrik, Unilever             17%

  3. Carole Lindmark, Telia                7%

  4. Nizze Larsson, Ikea                     6%

  5. Monika Ustarbowska, Philips      6%

  6. Niklas Zhovnartsuk, Fritidsresor 5%

No purchase or payment is necessary to enter the Contest
rob kardashian weight loss Latest Fashion Glasses for Fashionable Men

We also live 30 minutes from so having her ride in dirty
quick weight lossBeauty Lifestyle Expo in DC on September 10
Possible Consequences of Deficit Hysteria
porno ken harvey plus size clothing carefully thread

Gordmans Stores Prices IPO Below Range
free gay porn Compared to the import laser disc prices

8 School Model Better Than the Traditional Middle School Models
hd porn cobalt blue and silver

lowest prices of the season end today
black porn so what’s trendy look

Protect Your Checks With Leather Checkbook Covers
cartoon porn away from currently the source of one’s time vol

Navy Is The Hue To Turn To For Spring
how to lose weight fast becoming a merchandiser for a company

Glee Wants Gwyneth Paltrow Back
snooki weight loss and colours give options to all women to select the best shoes

sneak peek for season 7
miranda lambert weight loss These are the elements that comprise great fashion sense

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image