Publicerad 100325

Faris Yakob: Nätet gör mellanhänder överflödiga

När Faris Yakob kommer till Stockholm i Guldäggsveckan har han med sig budskapet om hur nätets sociala roll förstorar verkligheten. Han pekar på skiftet från annonsering till innehåll, och att internetannonser blir en plats för att utforma intressant innehåll. ”Det förändrar sättet vi skapar, köper och mäter banners”, säger han.

Faris Yakob gjorde sig känd som digital Ninja på Naked Communications innan han tog jobbet som chefsstrateg för ny teknik hos McCann Erickson i New York. Nu är han sin egen, och aktuell som föreläsare i Guldäggsveckan och som ordförande i London Internationals kategori New. Hos McCann var uppgiften att hjälpa både byråer och varumärken att formera sig kring ny teknik.

”Jag är egen, med ett bisarrt intresse för annonsering och för internet, och trivs bäst med att befinna sig någonstans mittemellan dessa storheter.”

Vad betyder kreativa annonslösningar på internet för dig?

”Allt du gör i den digitala omvärlden som drar till sig uppmärksamheten eller som tillför värde. Med det menar jag det som stärker relationen mellan varumärken och deras kunder. Dessutom är definitionen av annonsering bredare på nätet och har mindre bestämda parametrar.”

Vilka egenskaper betyder mest för annonsörer?

”I och med att nätet gör mellanhänder överflödiga, och tillåter direktkontakt med människor, tvingas varumärken förtjäna uppmärksamheten de får. Samtidigt får kunder en kanal direkt in i företagen som behöver respekteras.”

 Vilka egenskaper är viktiga för dig?

”Det som gläder mig mest är att online är människor naturligt deltagande. På nätet är det ett val även att titta på något, och de också kan remixa, rita om eller fortplanta innehåll. I stort sett alla kan göra sin röst hörd, vilket är ganska fantastiskt.”

 Vilket är det bästa sättet att utforska och dra nytta av konsumenters beteende i sociala media?

”Att lyssna och svara är nyckeln till det, särskilt till samtalen om ditt varumärke. Och så ska man komma ihåg verktygen för att övervaka snacket är just verktyg. Nyttan för många märken till en början ligger i att använda sociala medier som en kundtjänst, att fundera på hur Facebook och Twitter ska göra företaget tillgängligt för kunder, så att de slipper vänta i telefon. Om varumärken vill vara del av nätets sociala utrymmen behöver de kunna ta hand om både klagomål och komplimanger.”

 Vilket är det bästa sättet att använda nätets interaktivitet?

”Interaktivitet saknas ofta i den meningen att ett interaktivt medium alltid ska spela en roll för publiken. Det är publiken som duplicerar och multiplicerar goda idéer. Några sådana idéer har jag samlat på min sajt http://farisyakob.typepad.com/blog/2010/03/idea-multipliers.html.”

 Vad är det bästa du eller ditt team har gjort på nätet hittills?

”Jag gillar verkligen det sista jag jobbade med hos hos McCann, www.nikonfestival.com. Det var en festival som promotade D5000 DSLR, kameran som klarar att filma hd-video. Det är en filmtävling för där användare med hjälp av Facebook och Twitter skapar 140 sekunder film på temat Livet genom din lins. Vi fick in sammanlagt 33 timmar film.”

 Vad är det bästa på internet genom åren?

”En svår fråga, men jag tycker nog länkar. Det är länkar som gör nätet sammankopplat, och de länkar både sajter och människor. Länkar mellan bloggar gör bloggosfären, och att länka data ger nätet dess semantiska betydelse.

 Vad tror du är nästa utvecklingssteg på internet?

“Vid sidan av den semantiska webben tror jag att molnet får störst betydelse. Molnet innebär tunna datorer där applikationer och innehåll ligger på nätet och hanteras genom din browser. Det leder till att browsern i mobilen blir lika bra som den i datorn.”

Vad tror du är nästa utvecklingssteg när det gäller internetannonsering?

”Det handlar om ett skifte i tanken från föreställning om annonsering till innehåll. Uppgiften för nätverk blir att framhäva allt bra innehåll som skapas och att bygga vägar som knyter ihop människor. Det handlar om att skaffa vänner eller fans snarare än att utlösa omedelbara köp. Då blir banners intressant utformat innehåll. Det förändrar sätter vi skapar, köper och mäter banners.”

SeasonsTrading Wrist Length Ivory Satin Gloves with Pearls Buy Now
miranda lambert weight loss Creating A Business Image That Counts

push your chest up slightly
quick weight lossHelp Her Find Her Fashion Style
Do People Always Get Diamond Engagement Rings
porno Knowing how garments are put together is necessary

500 and under suits Read inside
youjizz And gluing works really well

Genesis Climber Mospeada Volume 1
hd porn And despite what some of you regulars seem to believe

Enjoy Yourself With Replica Tiffany Jewelry
cartoon porn creatures and so conspiracies

There But For The Grace Of God
girl meets world I wish I could find or afford coats like that

S 2013 Fashion Show opens with Princess Victoria of Sweden
gay porn and may even enjoy new scenarios

Myths about Abdominals You Should Know Page 2 of 3
how to lose weight fast Which breed of horse or pony

Kelly Rowland and Rita Ora rock Elle Magazine
christina aguilera weight loss snowshoes were a means of survival

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image