Publicerad 090129

Daniele Fiandaca, Profero: Interaktiv mot ungdomsvåld

Daniele Fiandaca har en för reklambranschen minst sagt ovanlig bakgrund som revisor. Men efter fyra år i det yrket tog hans kreativa gen över och 1999 började han på digitala byrån Profero. Då hade företaget 22 medarbetare, idag drygt 300, och Daniele Fiandaca har varit med och öppnat filialer i femton städer runt om i världen.

För närvarande fokuserar Daniele främst på att få Profero att expandera och att rekrytera nya kreativa talanger. Han ansvarar också för Proferos uppmärksammade traineeprogram.

– Digitala byråers styrka överlag är att vi har en ung företagskultur som gör våra arbetsformer mindre reglerade. Vi har inga gamla organisationsformer att luta oss mot. På Profero har exempelvis inget kreativt team, utan låter alla medarbetare få komma med idéer och vår öppenhet för det digitala mediets gränslöshet skapar utrymme för att göra riktigt bra interaktiva kampanjer som engagerar konsumenten, säger Daniele Fiandaca.

Det krävs mycket strategi och en grundlig förståelse för konsumentens sätt att agera på nätet för att undvika “digital ghosttowns”, vilket, enligt Daniele Fiandanca, är sajter och digitala kampanjer där avsändaren lagt ner mycket resurser på att få ut sitt budskap, men där en bristande förståelse för konsumentens grundläggande drivkraft gör att få uppmärksammar eller väljer att aktivera sig på sajten.

På frågan vilka kampanjer han är mest stolt över så märks en tydlig ambition att åstadkomma samhällsförändring med interaktivitet som verktyg.

– En kampanj mot ungdomsvåld i utsatta områden i Storbritannien där vi lät unga våldsutövare själva stå för innehållet gjorde mig stolt. De intervjuade andra unga och man kunde följas åt via en blogg. Vi sammankopplade dessutom internet och mobil genom att ge unga möjligheten att sms:a sina tankar om gatuvåldet. De visades sedan i realtid på en stor skärm. Jag är nöjd med att vi gjorde kampanjen tillgänglig för en bred grupp ungdomar och redan på ett tidigt stadium inbjöd till interaktivitet.

Inom två år hoppas Daniele Fiandaca att gränserna mellan traditionella byråer och digitala byråer suddats ut.

– De båda världarna håller på att flyta ihop och det centrala är inte vilket media man verkar i utan vilken kreativ höjd man lyckas uppnå i sina kampanjer. Vårt “lillebrorskomplex” gentemot de traditionella byråerna är på väg bort i takt med att vi vågar ta för oss mer. Fokus ligger på att skapa arenor för interaktivitet som verkligen bidrar till varumärket snarare än att skapa tekniskt avancerade applikationer.

Annika Wihlborg

Experiment yourself Experimenting with your shoes is 100
christina aguilera weight loss How To Get The Ideal Look For The Valentine’s Day Groom

mehserle sentencing summer season approach styles
weight loss tipsWhere to Look for Latest Fashion Styles for Work Place
How to Find The Best Fitting Bra For You
youjizz I hope the same happens to Kakkoi Con

The History of Lebron James
hd porn and people loved it for about 10 minutes

5 Tips Before You Start Buying Fashion Jewelry For A Formal Event
black porn He designed high end leather luggage aimed at the upper classes

Random Fashion Thoughts and WSheWT
cartoon porn a vogue fright found on emmy cash incentives 2011

Fashion Accident and Fender Bender All in Same Day
gay porn the company is worth

Latest Fashionable Mens Leather Blazers
quick weight loss Gucci products come with a dust bag and its trademark’s box

A Unique Personal Fashion Style
snooki weight loss nobody going to notice when you out there out there dancing anyway

Vietnamese Plus Size Fashion Statement
weight loss tips Ensure that your jeans fit

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image