Publicerad 110407

Beatrice Lindvall, Svenska Spel: Viktigt ta vara på spelarnas engagemang

“Svenska Spel vill ta till vara det engagemang som finns för våra produkter och tjänster. Utmaningen är att ge konsumenter möjlighet att diskutera och dela med sig av erfarenheter och åsikter om företagets varumärken. Då är uppdraget att ge dem en holistisk plattform digitalt.”

 Det säger Beatrice Lindvall som sitter på den nya tjänsten som mediechef på Svenska Spel. Hon kom från motsvarande jobb hos Procter & Gamble förra året. Med sig från P&G tar hon kunskapen om att driva effektiviseringar och utveckla kommunikationsplanering.

Hennes nya arbetsgivare har en mängd olika varumärken, både på nätet och hos ombud. De gör det viktigt att förstå samspelet mellan konsumenternas behov och beteende online och offline.

Vilka utmaningar medför digitala beteenden för ert varumärke?

“Beteenden och behov hos konsumenter digitalt särskiljer sig inte nödvändigtvis från andra medier då det är samma konsument. Utmaningarna är att vara fortsatt relevant för konsumenter och möta dem i de miljöer, sammanhang och med de budskap de är mottagliga för och vill diskutera.”

Vilka konsekvenser får de för er marknadsföring?

“Online är redan idag en självklar del i mediemixen, om det levererar på våra målsättningar. I digitala medier måste vi vara ännu mer snabbfotade att lyssna av och förstå konsumenternas behov och önskemål och tillgodose dem och anpassa vårt utbud och vår kommunikation.

På vår sajt kan konsumenter titta på sina resultat, titta på sporthändelser live, diskutera i våra forum förutom att spela. Därför är det viktigt för oss är att anpassa all extern kommunikation till våra konsumenters intressen och önskemål. Det viktigaste har länge varit, och är fortfarande, personifierad kommunikation och innehåll.”

Hur skaffar ni kunskap om beteendena?

“Vi bedriver både ett kvalitativt och kvantitativt arbete för att säkerställa att våra varumärken uppfyller våra konsumenters behov. Med en så bred portfölj av varumärken som vi har är det viktigt att arbeta med skarpa målgruppsinsikter.”

Vilka egenskaper i digitala medier är viktiga för Svenska Spel?

“Eftersom vi har otroligt många varumärken varierar det från varumärke till varumärke och konsumenternas interaktion med det specifika varumärket.”

Vad innebär kreativa digitala annonslösningar för dig?

“Kreativitet kan vara allting som gör det relevant för konsumenten baserat på en insikt. En kreativ lösning är något som är genialt enkelt i sitt utförande men helt relevant för målgruppen. Men, det är enklare att säga vad kreativa lösningar inte är än exakt vad de är. Det är inte överkomplicerade integrationer, inte mikrosidor med avancerad navigering, inte banners som inte förstås eller ibland inte ens ses av våra konsumenter. ” 

Vad är det bästa du eller ditt team har gjort hittills?

“Vi är stolta över resultatet på flera av våra kampanjer. Ett färskt exempel är ”Oddset Elitserien Tour” på Gowalla där vi aktiverade vår sponsring av Elitserien genom geopositionering. Vi gjorde en tur på Gowalla för Sveriges elitseriearenor, vilka också har fått särskilda symboler anpassade för sociala medier. Alla som checkade in på minst tre arenor fick loggan “Oddset Elitserien Tour” som pin. Det var en helt integrerad kampanj i alltifrån tv-rutan, till mobilen och Facebook.”

 Hur agerar ert varumärke aktivt och planerat i sociala medier?

“Vi har både egna forum och bloggar samt en Facebooksida som vi arbetar med. Vi lyssnar mycket på konsumenterna men vi stiger även aktivt in i diskussioner. Till exempel på pokerforum har vi varit aktiva för att driva diskussioner och också fått möjligheter att prata med våra konsumenter.”

Vilka appar märkta med märket erbjuder ni?

“I dag erbjuder vi en mål- och resultatserviceapp som uppdaterades så sent som för två veckor sedan. I den kan spelare se resultaten på de sporter och matcher just de är intresserade av, se resultaten på sina spel och rätta sina rader. De kan även gå direkt till vår mobilwebb för att spela.”

Hur använder ni mobiltelefonen i er marknadsföring?

“Det är en naturlig del av vår mediemix för vissa av våra produkter, både för att våra produkter finns tillgängliga på webben och att målgruppen finns där. Vissa av våra konsumenter inhämtar information och spelar på mobilen. Andra väljer att interagera med vår kommunikation via mobilen samtidigt som de går till våra ombud.”

Vad tror du är nästa utvecklingssteg när det gäller digitala medier?

“En fortsatt utveckling för att göra innehåll och kommunikation personligt och interaktivt så att konsumenten aktivt söker sig till och vill ta till sig varumärket. Det är inte ett nytt steg, men vi behöver alltid förbättra upplevelsen för konsumenten.

När vi tittar på resultatet för våra digitala investeringar är det inte tillräckligt att titta på klick eller trafiksiffror, utan det handlar om digitalt är en kostnadseffektiv kanal i mixen för en specifik målgrupp.

En separat diskussion är självklart mätmetoder och att få ytterligare samsyn kring dessa då det fortfarande finns aktörer som inte agerar utefter etiska riktlinjer vad gäller transparens i siffror, integritet i data etc. Jag tror och hoppas att de successivt kommer att försvinna från branschen.”

which would be an increase of 35 to 40
rob kardashian weight loss Select The Right Fake Hair Pieces

said Ben White
rob kardashian weight losseasy to revival and find on the Internet

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image