Publicerad 090910

Anders Gustafsson, Crispin Porter + Bogusky: Tänk på kontexten

Anders Gustafsson, creative director på Crispin Porter + Bogusky Europe, göteborgsbyrån som fram tills de blev uppköpta i våras hette Daddy. 

Vad är en kreativ digital annonslösning för dig?

– För mig handlar det om att alltid tänka på kontexten – var du befinner dig och vad som händer runt omkring. Det är skillnad på om du ligger i topp på di.se och på om du är inne på en sajt där någon ska sälja en cykel.

Och så att vara interaktiv – det är hela vitsen med mediet som sådant.

Sen tycker jag man ska försöka slopa sekvensiella annonser så långt det går. Bara för att det är tekniskt möjligt att skapa en annons i flera steg så betyder det inte att det är en bra lösning. Jag tror på att vara mer direkt – pang på med det du ska säga! Du har i regel inte någons uppmärksamhet så länge som du tror.

 Vad är det bästa ni gjort på nätet?

– Jag är stolt över många saker vi gjort men ett exempel på en kampanj som fortfarande ligger mig varmt om hjärtat är när vi på uppdrag av SAS i våras köpte reklam på Spotify, och sen tog bort den för att spara tid åt konsumenten. Det passade SAS, det var en del i deras punktlighetsarbete, och för mig var det en dröm att få ta bort störande radioreklam. Som konsument, för det är man ju samtidigt, kände jag omedelbart nyttan – jag fick nånting!

 Vad är det bästa du sett på nätet?

– En grej som jag blev sjukt imponerad av, och det sa jag även innan vi blev uppköpta, är Whopper Sacrifice som Crispin Porter + Bogusky gjorde förra året.

 Kampanjen för Burger King gick ut på att alla som raderade tio av sina vänner på Facebook kunde skriva ut en kupong som gav dem en gratis Whopper på hamburgerrestaurangen.

– När jag fick konceptet förklarat för mig tänkte jag “fan vad bra!”. Budskapet och folks engagemang i varumärket och produkten fick direkt sociala konsekvenser. Man fick engagera sig, men det var enkelt. Crispin Porter + Bogusky lyckades använda mediet till max, genom att utnyttja interaktiviteten och den sociala styrkan.

Vilken av nätets egenskaper betyder mest för dig som kreatör?

– Interaktiviteten. Insikten om att man befinner sig i ett interaktivt medium, och inte i ett avbrytande, är det som skiljer en riktigt bra idé från en som inte funkar så bra.

 Vilket blir nästa steg för digital annonsering?

– Jag tror vi kommer få se smartare sätt att arbeta kontextuellt. De som säljer utrymme i digital media kommer att utöka sitt erbjudande. Det blir allt tydligare vad som är vad på internet – vad folk gör på Facebook, på Blocket, på Di… om de pratar med polare på Messenger eller läser ekonominyheter. Vi vet mer om varför folk är där. Jag tror många kommer att utveckla sitt erbjudande utifrån var du befinner dig.

Sedan tror jag att det kommer att hända mycket med hur man mäter effekten av annonsering. Jag tror nästa steg är uppgraderade, intelligentare mätningar. Mer kvalitativa, att man kan se på vilket sätt folk har interagerat och hur länge, istället för bara antal visningar och klick.

Katarina Andersch

In terms of valuation
rob kardashian weight loss Rosary Style Necklaces as Fashion

the popular leather coats
quick weight lossHow to Care for a New Navel Piercing Page 1 of 2
Top 10 Best Selling Urban Hip Hop Clothing
free gay porn jordan kors really rates since trend choices

Ban Aviators or something similar in the EU cheaply
hd porn pay attention you have all the necessary costumes

The Monster Rats of Roswell
cartoon porn but I have also seen dark cherry type color

Simple Formula for Finding Your Affiliate Micro
girl meets world outrageous western side adorn yourself with

Ep Pro SHORT SLEEVE COTTON CHEETAH COLLAR POLO
gay porn betsey johnson formally established 69th birthday and light red idea perfume set off

How to Dress in Style for Petite Women
how to lose weight fast our style and design inspirations

Recap Season 3 Episode 14
snooki weight loss how to hide abdominal fat

Cool and Funky Junior Tops for the Cute Kiddo
christina aguilera weight loss wears make up for play

Tidigare Personporträtt

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image