Publicerad 111208

Online säljer mer åt Pepsi

Pepsi Refresh Project har sålt mer läsk och gett nya marknadsandelar med online som huvudmedium.

Pepsi har gjort mest displayannonsering av alla i kategorin mat och dryck det senaste halvåret. Annonseringen riktade sig mot unga människor som rör sig obehindrat i det digitala medielandskapet.

Sammanlagt har Pepsi banners exponerats vid 103 miljoner tillfällen. Enbart i oktober visades de 30 miljoner gånger, enligt Nielsen Online. Pepsis mål är att kommunicera med målgruppen i miljöer där de befinner sig naturligt och uppmana dem att engagera sig i Pepsi Refresh Project. Det är ett internationellt initiativ som har tagits till Sverige och ger unga en chans att förverkliga sina drömprojekt.

– Budskapet i annonseringen är att engagera sig i Pepsi Refresh Project. Refresh handlar om att unga personer ska främja sin kreativitet. Genom att bidra med sina idéer fanns chansen att tävla om ett startkapital för att få en möjlighet att förvandla sina idéer till verklighet, säger Ellinor Johansson, varumärkesansvarig på Pepsi.

I reklamen använde Pepsis välkända manér och färger tillsammans med artisten September som lokal ambassadör. Med kampanjen drevs trafik till Pepsi.se där möjligheter till interaktion mellan besökarna fanns. Pepsis Facebook-sida användes också.

De digitala kanalerna engagerande mest. Pepsi använde även tv-reklam och PR-aktiviteter för att bygga kännedom.

– Vi har haft en stark plan med PR-aktiviteter inom ramen för Pepsi Refresh. Vi har bland annat undersökt vad unga i Sverige vill förbättra och gett dem möjlighet att genomföra sina idéer, och genomfört event hos vår samarbetspartner Fryshuset. Vi har drivit ett projekt där vi med hjälp av ny teknik gett synskadade en bättre fotbollsupplevelse. The Sound of Football har fått uppmärksamhet både i Sverige och internationellt. Dessutom har vi aktiverat Pepsi Refresh starkt i butik och med specialkampanjer hos flera av våra kunder, säger Ellinor Johansson.

– Vi lyckades växa både i volym och i marknadsandelar under 2011, och är mycket nöjda med genomslaget vi har haft. Det har varit ett lärorikt år och Pepsi har gått från en nästan osynlig digital närvaro till att ha en stark digital plattform för att fortsätta aktivera varumärket under 2012.

Honesty utformar Pepsis digitala annonslösningar. Prime är pr-byrå och OMD är mediebyrå. Åkestam Holst har gjort The Sound of Football.

Sofia Sundqvist Swahn

Don’t expect to get your walk down in a single session
christina aguilera weight loss Bags for Every Type of Storage

the most popular Thai dish is traditional pad Thai
snooki weight lossNike shoes is a model of fashion to close the pop stars

Tidigare Observationer

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image