Publicerad 101125

Mer än 100 telekommiljoner på webben

Teleoperatörer och mobiltelefontillverkare har investerat 115 miljoner kronor brutto på Internet det senaste halvåret, enligt Indikats beräkningar.

Teleoperatörerna gör mest, med Telia i spetsen. Telia har ett jämt och stadigt tryck i sin bannerannonsering och köper månadsvis reklamutrymme på nätet värt 2-3 miljoner kronor. Det senaste halvåret ligger den beräknade investeringen på 18 miljoner kronor. Indikats beräkning bygger på data från IRM och Nielsen och den genomsnittliga kostnaden för bannerexponeringar. Det beskriver reklammängden på ett sätt som gör annonseringen jämförbar med insatser i andra medier.

Totalt gav Telias annonsering upphov till 698 miljoner exponeringar, enligt Nielsen. Med exponering menas att en banner växlas fram på en öppen internetsida, vilket också betyder att den räknas även då den ligger under eller vid sidan av den delen av skärmen som användaren ser.

Tele2 och Comvig, som numera samordnar sin annonsering annonserade näst mest på webben under maj-oktober. Tele2 annonsering var värd 9 miljoner kronor och Comviqs 6 miljoner.

Bland mobilmärkena var Nokia mest aktiva och exponerade sina banners 158 miljoner gånger till ett värde av 6 miljoner kronor.

moment paradox cartoon
quick weight loss Online Presence Can Act As Catalyst

and wide leg pants
rob kardashian weight loss19 Images You Won’t Believe Aren’t Photoshopped Part 12

Tidigare Observationer

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image