Publicerad 100916

Koncentrerad nätnärvaro gav besöksrekord

Musikfestivalen Peace & Love i Borlänge var en av sommarens största internetannonsörer. När festivalen gick av stapeln såldes inte mindre än 42 000 biljetter vilket innebar besöksrekord.

Festivalens banners exponerades under juni månad 143 miljoner gånger,
vilket motsvarar ett  annonsvärde på 3,5 miljoner kronor.

– En stor del av våra besökare är ungdomar i åldersgruppen 18-23, men vi har en bred målgrupp som innefattar alla som gillar musik och är intresserade av det som händer på festivalen i form av aktiviteter, föreläsningar och debatter, säger Henrik Sundin, PR-ansvarig på  Peace & Love.

Det som skiljer Peace & Love från andra festivaler är just att man breddat innehållet till att, utöver konserter, även omfatta mötesplatser i form av föredrag och debatter. Mediemixen inför årets festival bestod, utöver bannerannonsering, av tv, radio, Spotify, magasin, dagspress och kvällspress.

Koncentrerad internetnärvaro
– I år valde vi att fokusera vår internetnärvaro till ett fåtal månader. Förra året inledde vi våra internetkampanjer i början av året, vilket gjorde den relativt utdragen. I år satte kampanjen igång på allvar i april. Då hade vi fler bokade artister och därmed också fler programpunkter att marknadsföra, säger Henrik Sundin.

Internetsatsningen inleddes på nischade musiksajter, för att efter hand breddas till att även omfatta breda dags- och kvällspressidor som Aftonbladet.se, Expressen.se samt ett antal lokala dagstidningars hemsidor. I år var det också premiär för festivalens egen Facebooksida, som fick drygt 10 000 medlemmar.
– De flesta i vår målgrupp får information om festivalen från sina vänner, därför vill vi gärna uppmana till interaktivitet. Internet som kanal ger många interaktivitetsmöjligheter. I våra banners ville vi  dels förmedla känslan med Peace & Love, dels slussa in besökare till vår sajt, säger Henrik Sundin.

Större genomslag med banners

En annan nyhet i årets nätsatsning var en chatt, där festivalbesökare fick chatta med personal från festivalledningen, exempelvis säkerhets- och informationsansvariga. Många valde också att köpa festivalbiljetter på nätet. Sedan ett par år tillbaka köper merparten av besökarna e-biljetter direkt från festivalens hemsida.

–  Vi är väldigt nöjda med årets internetsatsning, inte minst eftersom det bidrog till att slå vårt gamla besöksrekord. Genomslaget blev definitivt större för bannerannonseringen än för traditionell dagspressannonsering. Vår målgrupp verkar läsa nättidningar i betydligt större utsträckning än papperstidningar, säger Henrik Sundin.

Bakom festivalen står föreningen Peace & Love. Utöver festivalen arrangerar föreningen konserter och evenemang året runt i Borlänge.

these simple touches really do make a difference
snooki weight loss Why Lululemon Could Have Further Upside

If you are aiming to highlight your figure
weight loss tipsSan Juan Hills Country Club Hotels

Tidigare Observationer

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image