Publicerad 150219

Citypaketet når nästan två miljoner

För tio år sedan nådde Sydsvenskans, GP:s och DN:s tryckta tidningar 1,8 miljoner läsare en vanlig. Enligt de senaste Orvestorapporten överträffas nu den siffran när man räknar ihop print-, webb- och mobilläsning.

Nettoräckvidden Citypaktet, som det tre tidningarna samarbetar om, beräknas till 70 procent, motsvarande strax under två miljoner läsare i storstadsregionerna Malmö/Göteborg/Stockholm.

Citypaketets digitala annonsförsäljning ökade i fjol med 13,5 procent. Printannonseringen låg i linje med utvecklingen för papperstidningarna och backade 6,5 procent.

– Under fjolåret närapå fördubblades läsandet i mobilen och allt fler annonsörer tog steget ut i mobilen. 2014 såg vi också att flera av våra största annonsörer valde att öka sina investeringar i print, säger Staffan Lönner, vd för Citypaketet.

– I våra undersökningar ser vi att kombinationen print och mobil skapar höga action-värden. Dessutom hade vi haft ett starkt inflöde av ett sextiotal nya kunder, säger Staffan Lönner.


Tidigare observationer

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image