Publicerad 101021

Scandic gör alla till stjärnor

Scandic Hotels ökar sin annonsering på internet. Under september hade märket 72 miljoner exponeringar och är den näst största annonsören bland reseföretagen.

På Scandics hemsida kan man göra en egen film, en så kallad Staycationfilm, med sig själv och den man vill checka in med i huvudrollen. På sidan beskriver Scandic vad de menar med staycation. Det är en kort paus från vardagen, en chans att fylla på ny energi. Filmen går lätt att skicka vidare till vänner och bekanta.

– Den första september lanserade vi steg två i vår Staycationkampanj. I höst genomför vi endast en digital kampanj, under våren använde vi oss även av andra mediekanaler. Begreppet staycation  föddes i spåren av finanskrisen i USA. Människor längtade efter ett enklare sätt att semestra, som inte tömde plånboken och är snällt mot miljön, säger Jennie Skogsborn, chef för e-commerce på Scandic Hotels.

Utöver traditionell bannerannonsering valde Scandic affiliatesamarbeten, PR, events och e-postmarknadsföring för att kommunicera ut sitt staycationbudskap.  Höstens lansering av staycationkampnajen innefattade en kampanjsajt där besökaren kunde göra en film med sig själv och den man vill spendera en staycation med i huvudrollerna. Filmen kunde enkelt skickas vidare till vänner och bekanta. Scandic marknadsförde även kampanjen på Facebook, bland annat genom att lotta ut en gratis staycationövernattning.

Scandic annonserade främst på sajter med inriktning mot mode, hälsa och sociala forum, exempelvis Facebook. Kampanjen pågår fram till den 30 november, hittills är Jennie Skogsborn mest nöjd med det samarbete med bloggare samt den trafikgenerering och det försäljningsresultat som kampanjen genererat.

– Syftet med kampanjen är att etablera begreppet Staycation samt att få par att bryta vardagsmönstret och komma bort tillsammans. Du behöver inte flyga jorden runt för att uppnå närhet. Målgruppen för kampanjen är par med eller utan barn. Människor med späckade scheman, som sällan har tid för varandra, säger Jennie Skogsborn.

I am beautiful
miranda lambert weight loss 10 gift card for all orders over

Very soon you too will become a celebrity
christina aguilera weight lossNight Out events in NYC

Tidigare Observationer

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image