Publicerad 160922

Visst funkar print – men…

goran_sv2016

Solklart finns det mätningar som visar att det både är effektivt och lönsamt att annonsera i dagspressens tryckta tidningar. Trots det minskar mediets annonsintäkter.

För att försöka råda bot på det har annonspaketet 08 Stockholm bjudit in till en frukost. Den ska besvara frågor som “står minskningen av reklamintäkterna i dagspress i proportion till läsartappet?” Och “Vad är den egentliga effekten av reklaminvesteringen?”. Staffan Hultén från Ram är den som har uppdraget att bevisa effekten med hjälp av resultat från olika mätningar.

Men nu är det ju så att annonsörer för det mesta känner till effekterna av sina medieval och vad de leder till i form av minneseffekter och handlande. Den ökande konsumtionen talar ju också för att tillväxt för både enskilda varumärken och hela kategorier trots att de drar ner i print.

Därmed hamnar ett av dagspressens verkliga problem i fokus som förklaring till utvecklingen.

”Förtroendet för media når ny bottennivå” är en rubrik som dök upp i flödet häromdagen. Nu handlade den om förtroendet för nyhetsmedier i USA, men kunde lika gärna ha gällt Sverige. Den som tittande djupare in i siffrorna kunde notera att det var förtroendet bland republikanska väljare som hade fallit och nu låg under 20 procent – trots den säljande behandlingen av deras presidentkandidat.

Nu gäller samma sak i USA som i Sverige, att journalister står långt till vänster om väljarkåren. Risken är dessutom att avståndet till er som är marknadsförare och reklamköpare är ännu större, eftersom folk som jobbar i näringslivet säger sig vara höger i betydligt större utsträckning än medelväljaren.

I våra kontakter med marknaden hör vi dessutom återkommande kritik mot printmedierna för att:

Med det sagt är slutsatsen att printmedierna har helt andra problem än att övertyga om att de skapar reklameffekter.


Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image