Publicerad 151015

Vem ska då vara trogen….?

Göran_Swahn_chefredaktör_litenCarats Thomas Weigle gör sig förmodligen till tolk för landets alla annonsörer när han i artikeln härintill föreslår att de tryckta tidningarna snarast bör ingå i programmatiska börser. Skälet är behov av att kunna upphandla tidningar som en plattform tillsammans med de digitala medierna.

Varningsrop har skallat i decennier om hur nya medier kommer att drabba print. Och nu visar det sig att digitaliseringen också drabbar tv-husen. Intäkterna minskar när tittandet sjunker och flyttar till play eller nya betaltjänster, samtidigt som unga killar överger tv helt och hållet.

Annonsörer på stora varumärken har visat sig pigga på att testa de nya medierna och flyttar sina budgetar i snabbare takt än publik rör sig. Det skiljer dem från print- och tv-husen – som med undantag för Aftonbladet/Schibsted – valt att vänta in det nya. Tidningarnas nättjänster och tv-kanalernas playtjänster förmår inte riktigt möta konkurrensen från alternativa medier eller från HBO, Netflix och andra innehållsproducenter som står i direkt kontakt med tittarna.

Egentligen stämmer utvecklingen med hur det brukar vara. Nya aktörer växer för det mesta fram i samband med paradigmskiften i media medan de gamla lever kvar opåverkade. Det här skiftets gammelmedier ser dock ut att drabbas ovanligt hårt. Deras försök med att kompensera fallande annonsintäkter med höjda priser på utrymme och innehåll ger enbart kortvarig lindring.

Den senaste tiden har tanken på att mobil och läsplattor helt kommer att ersätta de tryckta tidningarna blivit en vardaglighet. Själv går jag allt oftare förbi den tjocka tidningshög som landar i brevlådan varje morgon. Och om inte ens en skrivande journalist, fostrad i dagspress, är tidningar trogen. Vem ska då vara det….?


Tidigare Krönikor

COPYRIGHT 2009 INDIKAT AB
image image image image image image